Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Thenry

Aqad40b, vatten i oljan

Rekommendera Poster

Har fått vatten i oljan, för att packningen på sjövattenpumpen var slut.

Har läckt ut sjövatten i en strid ström halva sommaren, men har inte insett fören nu, att det kunde tränga in i motorn. Lagrena va helt slut, och vattendroppar och grått klegg fanns på insidan (oljesidan på axeln).

Har nu (på land) bytt olja två ggr, samt kört motorn ca 30 min åt gången för att få bort så mycket klegg och vatten som möjligt.

Nu till min fråga...

-------

Det kommer ånga från oljepåfyllningen, samt vevhusventilationen när motorn kommer upp i temp. Antar att det tar ganska lång tid att få bort allt klegg och vatten??

Någon som har erfarenhet av detta.

Oljan är helt ok, inte grå... Så antar att det är fukt från tidigare lekage som finns på svåråtkomliga ställen.

-------

Om det nu fortfarande skulle vara ett lekage, fast från sötvattensidan. Borde då inte klegget, samt ångan gå att mäta fryspunkten på, eller åtminstone ha en annan färg (blå)??

Ångan blir till kristallklara små droppar på insidan av oljelocket, och har fryspunkt 0, dvs rent vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvätskan i sötvattensystemet innehåller normalt 50% glykol. Om man kokar en sådan blandning kommer ångan att innehålla ca 10% glykol och resten vatten. Blandningen ifråga fryser vid ca -3 grader. Den blå färgen är inte glykol, utan något tillsatt färgämne. Jag vet inte vad detta består av, och det varierar dessutom för olika glykoltyper. Det mycket osannolikt att färgämnet skulle destillera med vatten/glykolångan och färga de kondenserade dropparna.

Om det hade funnits glykol i klegget hade dina lager, cylindrar m.m. skurit ganska omgående när du körde motorn varm. Glykolen beter sig ungefär som socker när den hettas upp tillräckligt och resultatet blir liknande det du får vid knäckkokning.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... då behöver jag nog inte vara så orolig att det är glykol i oljan.

Får helt enkelt byta olja ett par ggr till för att få ut all fukt (klegg)

Tack för ett bra svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...