Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Bolja

Solpanel

Rekommendera Poster

Ohoj

Är det ngn som vet om solpaneler laddas när det är månljust ?

På natten alltså.Tror inte ngn tänk på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har säkert många tänkt på.

Mest laddning från en solsellspanel under fullmåne får man nog i Töre sommartid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta något om hur mycket månljus kan tänkas ladda batterierna via en solcell kan man tänka sig att laddningen i alla händelser blir väldigt liten.
Vi räknar lite så får vi se...

På sidan

http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=belysning

finns följande fakta.
- Månljus från fullmåne ger ca 0,5 lux lite beroende på var på jorden man befinner sig.
- Solljus ger 32 000 - 130 000 lux, vi räknar med 100 000 lux.

Om vi antar att en 50 W solpanel ger 50 W vid 100 000 lux så ger månen en teoretisk laddning på 0,5/100 000 * 50 = 0,00025 W. Cirka inget alltså!

Mackey

PS

Lux är ett mått som beskriver hur mycket ljus som träffar en yta, lumen/m2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, knappast.!!  

Jag har en solpanel på 50 Watt som går att rikta i alla led (dvs rikta mot solhöjden  och vrida runt så den följer solens gång varvet runt (solen kan stå lågt och var uppe nästan hela natten åtminstonne här uppe i Norrland sommartid).

Jag märker stor skillnad en solig dag om den ligger plant rakt upp eller om jag vinklar den rakt mot solen. Och om jag glömmer att följa med solens rörelse från förmiddag till eftermiddag så att den står riktad åt fel håll ger den nästan inget,  tror det knappt är mätbart om den är åt fel håll, då är det bättre om den är riktad rakt upp, då ger den alltid något,...

Med solpanelen åt helt fel håll ger den som sagt ovan nästan inget, och då är det ljuset ändå säkert minst 1000gr starkare, än vad bästa tänkbara månljus kan bli någonstans på natten även om du riktar solpanelen .

post-10019272-1394236890,7744_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök ta fotografier på månbelysta objekt en natt med helmåne och fullt månsken, exponeringstider blir extremt långa vid fullöppen bländare. Mao väldigt lite energi.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi fortsätter där Mackey slutade.

0,25 mW. En vanlig LED kräver 20 mA och spänningsfall på ca 2V, dvs ca 40 mW. Mao så skulle det krävas drygt 150 stycken 50W paneler för att få en vanlig lysdiod att lysa mha månskenet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay

Tack för dom uttömmande svaren.

Det var en tanke som kom upp när vi hade strömavbrott hemma på land.

Gott Nytt År på er alla !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...