Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
kicken

Solcell 80W Vilken laddningsregulator?

Rekommendera Poster

Har köpt en solcell på 80W för att i huvudsak använda till att driva kylbox. Vilken typ av laddningsregulator bör jag köpa och hur grov kabel  ska jag använda mellan solcell och regulator,

och mellan regulator och batteri?

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade svara på den frågan i ett annat forum utifån den erfarenhet jag har i ämnet sen mer än 10 år - oj va fel jag hade. wink

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8815

När det gäller kabelarea i båtar på 12 Voltssystem - så grova som möjligt.

Har för mig att det kommer ut en 2x2,5 m2 från mina solcellspaneler. Har skarvat dom vidare till regulatorn och vidare till batteriet med minst 2,5 m2. Ibland med 2x4 m2 eller 2x6 m2.(beroende på vad man har tillgång till) Brukar avsäkra kabel med en hängsäkring på batteriet.

12 Volts batterier är visserligen en klenspänningsanläggning, men definitivt en starkströmsanläggning. Du behöver inte prova genom att lägga en skiftnyckel mellan plus och minus på batteriet. Det testade jag redan för 45 år sen. Det fanns nya skiftnycklar att köpa på järnaffären blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många trådar som avhandlar detta och minst lika många åsikter som det finns inlägg.

Själv förfäktar jag idén med Ctek D250S dual som tar hand om både solcell och ger ordentlig laddning av förbrukningsbatteriet, vilket inte generatorn klarar av själv att göra. Mer info om detta finns på

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397115&highlight=D250s

Kabelarena kan beräknas med 1 mm2 per 20A och meter. Med en panel som ger 80W är det ca 6A som max. Det ger 0,3 mm2 per meter (fram och tillbaka. Har du 5 m kabel (dvs 10 m fram och tillbaka) blir det 3 mm2 men en 2,5 mm2 duger alldeles säkert också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa regulatorn du kan ha är nog en C-Tek dual enligt ovan. Visserligen svindyr, men har den speciella förmågan att kunna leverera laddström även då spänningsskillnaden är liten. Dvs alla regulatorer klara att ladda bra då batteriet är u rladdat och solpanelen ger hög spänning.Det svåra är att ladda batteriet till fullt sista biten då detta är laddat till ca 80% eller mer och solpanelen inte ger så hög spänning. Då håller batteriet kanske redan 12,4 volt över polerna och solpanelen levererar tex bara 12,6 volt. Då blir det nästan ingen laddström alls som laddar batteriet. Denna regulator har då förmågn att göra om spänningen så den blir högre typ runt 14,4 Volt eller mer, och därigenom blir spänningskillnaden större mellan batteriet och regulatorn och då rinner det över mer ström = Ampertimmar till batteriet (enklet utryckt). Regulatorn känner även av hur batteriet tar emot laddning så att detta inte överladdas

Jag är inte elektriker men ungefär så kan man förklara det hela.

Billigare laddare finns även. Jag har tex Maxpower kostar 900:- Inte lika bra som C-tek regulatorn ovan, men funkar hyggligt och har även den fördelen att man kan ansluta flera solpaneler förutsatt att det är likadana (lika stora och med samma spänning).

Skulle nog satsa på C-tek-laddaren Dual och Snabbpass (2 olika enheter som kopplas ihop  kostar ca 5000 kr) om jag köpte nytt idag,... Detta ger mer effekt i batterierna och bättre laddning även från motorns laddningsregulator 

Att betänka i sammanhanget är att man ALDRIG skall suga ur alla 100% av den laddade kapaciteten !..... Tömmer man batterierna under 40% laddning, så tar de skada.  Kan man däremot höja laddningen från tex 90% till 100% så blir det rätt mycket mer om man har en stor batteriibank och batterieren håller betydligt längre. (Byta många batterier ofta blir rätt dyrt det också!)

Säkring och kablar.   Fast säkringhållare med en säkring per solpanel bör man ha. Styrkan för resp säkring bör vara vad solpanelen ger som max.  Kabelara 2,5 mm2 räcker men rymms det 2 x 4 mm2 är det bättre (förlusterna är små vid 50-80W men blir mindre ju tjockare kabel du har).

Solpanel-kretsen inkl regulatorer bör göras ordentligt och läggas utanför huvudströmbrytarens funktion så att solpanelrena sändigt ger laddning. Alla dess delar bör vara avsäkrade och skyddade från nötning/skador så att elfel inte kan generera brand...!

Mer finns att läsa i tidigare nummer av bla Praktiskt båtägare och jag tror du kan hitta en del på leverantörernas hemsidor.

/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter onekligen bra att ha en spänningshöjare.

Jag undrar om det i praktiken blir så effektivt som det låter. Vid 12-13 V skiner nog solen förfärligt dåligt på panelen och effekten är väldigt låg. Dvs spänningen sjunker lätt ännu mer vid belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gör vad den kan för att ta hand om strömmen från solpanelen och stoppa ner det i batteriet. Mer effektivt än så kan det nog inte bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...