Paliswe 3 Postad 17 December , 2011 Jag har en Garmin 720s med BlueChart Vision sjökort. I detta finns utskrivet gatunamn på land. De är skrivna kors och tvärs och ibland går texten ut över vattnet och över markeringar i sjökortet som har betydelse för navigationen. Namnen verkar vara slumpvis utvalda, oftast är det någon obetydlig smal väg som leder ner till vattnet. För mig är det fullständigt överflödig information som bara klottrar ner sjökortet. Garmin hävdar att det kommer med det underlag som de får in från bl a Sjöfartsverket, men i deras pappersjökort finns ingen sådan information. Det går inte att ställa om i plottern så att de försvinner utan att man samtidigt minskar på markeringar och utprickning på vattnet som kan ha betydelse för navigationen. Någon som möjligen kan ge en förklaring till varför det finns onödiga och oväsentliga gatunamn i sjökortet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Februari , 2012 Jag har nu forskat vidare i ämnet och diskuterat med en Garmin-kille på båtmässan som visade sig vara väl insatt i ämnet. Garmin får sin info för digitala kort från Sjöfartsverket (SjöV) men lägger till landkartan med gatunamn. Tyvärr lägger de denna info på samma lager som sjökortsinfon. Det är därför som det inte går att enkelt få bort. Således Garmin som åstadkommit detta. Ett annat problem som jag tagit upp med Garmin är saknad/felaktig info. Lysekil står inte utsatt i det digitala sjökortet, ej heller Hälleviksstrand (ett samhälle med hamn och färja till Käringön), däremot står Edshultshall, en liten håla med 400 själar och 4 kajplatser. Denna märkliga prioritering diskuterade jag också med Garmin utan att få något besked därifrån. SjöV, som hade montern bredvid på båtmässan, skulle undersöka varför dessa uppgifter saknades i den digitala versionen. En grynna, som är utmärkt som en liten ö och en ö som är utmärkt som grynna tog jag också upp. SjöV är intresserade av att få in information om detta. Garmin sa sig också vara intresserade av detta men det kan komma bort i deras interna hantering, hamnar det i Billdal hos deras sjökortskille kommer det rätt, men hamnar det på support, som är i Köpenhamn, kan det hamna var som helst. I mitt fall blev det Kansas, USA av alla ställen. Där sket man fullständigt i synpunkter från en liten seglare i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Februari , 2012 Intressant. Mina erfarenheter av Garmin imponerar ej. Vill du här på MG lägga ut vad som inte stämmer så att vi kan rätta våra kort. Om det är papperskorten som är felaktiga. Det är våra (pappers) kort som bör rättas i första hand. Alla plotterkortstillverkarna köper kortdata från Sjöfartsverket/Transportstyrelsen utom NVverlag som plankar korten och påstår att de sjömätt västkusten.. Och citat Skiter fullständigt i synpunkter från en liten seglare i Sverige Bild. Fel i NVverlagskort http://lasselundell.se/ufs12.html http://lasselundell.se/page20.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Februari , 2012 I Garmins digitala sjökort som kommer från SjöV från febr 2011 N 58° 5.550', E 11° 26.691' Pipeskär mellan Mollösund och Kråksundsgap (fel även i Eniros sjökort) är på sjökortet en grynna, i verkligheten en ö. N 58° 13.739', E 11° 23.364' mellan Storholmen och S Usholmen (rätt i Eniros sjökort) är på sjökortet en ö, i verkligheten en grynna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Februari , 2012 Tog mej friheten att skicka en kopia till http://www.sjofartsverket.se/sv/Snabblankar/Kontakta-oss/Rapportera-faror--fel/Fel-i-sjokort--andra-produkter/ Där är det enkelt att lämna rapport om felaktigheter. Vilket jag tycker är en skyldighet att göra, så att vi kan få bättre sjökort. Sjökort är färskvara, läs UFS http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Ufs-haften-PDF/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Februari , 2012 Kollade på SjöV länk och i den blanketten borde det även finnas fält för om det avser pappersversionen eller den digitala versionen, dessa verkar kunna skilja sig åt. Även vilken version/datum man har på sitt sjökort borde följa med felanmälan. Bara ett tips till SjöV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Februari , 2012 Det är papperskorten som skall rättas. Sjöfartsverket har inget med Garmin, Navionics, C-Map, mfl. digikort att göra. De levererar sjökort i pappersformat och sedan är det upp till resp. digitaliseringsbolag att ta till sej ändringar och uppdateringar. Detta mellansteg gör att det blir fel ibland. Jag använder mest digikort i BSB-format då kommer jag så nära originalen som möjligt är. BSBkorten är tillverkade direkt efter papperskortens databas. http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm http://lasselundell.se/pcnav.html Detta är nästan hela sanningen om rättelser, det finns en standard för yrkestrafiken, ENC-kort, men det är få nöjesbåtar som använder dessa. http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Elektroniska-sjokort/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Februari , 2012 Garmins sjökort från 2011 och framåt använder SjöV digitala sjökort. Det har både Garmin och SjöV sagt. När jag pratade med SjöV på båtmässan tog dom det som en självklarhet när jag diskuterade felen jag upptäckt i Garmins kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Februari , 2012 Garmin hänvisar till SjöV när det är fel i deras sjökort, jag har ovan beskrivit att dom egentligen inte är värst intresserade av att veta om några fel, det ska gå till SjöV som rättar och i nästa version som Garmin köper av SjöV följer rättningen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Februari , 2012 Garmin använder inte SjöV kort rakt av för SjöV har inte gatunamnen med! Visst kan han på mässan hålla med om felen. Men det är Garmin som skall ansvara för sin produkt. Det är pappersvarianten som rättas därefter köper Garmin de rättade korten. Garmin har inte imponerat på mej när det gäller rättelser/felaktigheter av deras produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Februari , 2012 Helt riktigt och det skriver jag också i inlägg nr 2 i denna tråden, Garmin köper digitala sjökort från SjöV och lägger sedan till landinformation som resulterar i bl a satellitbilder och gatunamn. Men sjökortsinformationen gör Garmin inte ett skvatt med, det tar den rakt av. Garmin köper inte några pappersversioner. Alla sjökort numera är digitala och man kan köpa digitala sjökort till navigationssystem. De ligger också till grund för nytillverkning av papperssjökort. (Källa: http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Elektroniska-sjokort/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Februari , 2012 Ja då är vi överens. När det gäller inrapporterade rättelser från oss så är det papper som gäller. I vilket format Garmin köper vet vi ej kanske ENC format eller Pappersdatabasen. Alla sjökort numera är digitala och man kan köpa digitala sjökort till navigationssystem. De ligger också till grund för nytillverkning av papperssjökort. (Källa: http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeo grafisk-information/Elektroniska-sjokort / Jag kallar de ENC Tyvärr funkade inte din länk, men det verkar vara samma som jag länkade till. http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Elektroniska-sjokort/ Vad man kallar korten kan diskuteras, analoga=pappers. Saxat: från länken ovan, det tolkar jag som att det finns 2 lagringsmetoder. Data i sjökortsdatabasen kommer främst från digitalisering av de analoga sjökorten, vilket gör att informationen i databaserna håller samma kvalitet som dessa. En ökad ambition är att skapa så kallade säkra sjövägar, vilket innebär att informationen i de viktigaste svenska farlederna förbättras genom en helt elektronisk produktionslinje, från mätning till sjökort. Detta ger också möjlighet att kunna presentera andra djupkurvor än de som idag finns i sjökorten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser