Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Tandpetare

Impeller biltema

Rekommendera Poster

Tjena,

Ännu en tråd om huruvida biltemagrejer är bra eller dåliga tänker ni...Men det är så att jag mer än gärna vill prova att använda en Biltema-impeller till min MD2B. Jag hittar ingen i deras katalog som verkar vara till MD2B och att fråga någon på Biltema om en sådan komplex fråga är som att fråga en vägg(no offens om någon här jobbar på Biltema). Alltså lyder min fråga:

Är det någon här som brukar köpa impeller till sin MD2B  på Biltema här och isåfall vilket Biltema-artikelnummer har den?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha jämfört tabellerna på drev.se och drevia.se har jag kommit fram till att det är en impeller 25-200 som ska passa. Men impellrar verkar vara rena djungeln, för det som är samma på ett ställe är två olika på ett annat. Ta med den gamla impellern och jämför när du ska köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Du kvar den ursprungliga pumpen eller är det bytt till någon senare typ?

Detta är ju en motortyp som kan ha gått ett antal timmar. Min har gått drygt 6000 timmar så jag har numera en kullagrad pump (med annorlunda impeller) efter ett antal axelbyten i den gamla pumpen. Kolla om axeln glappar i Din, det är kanske tid att byta upp sig. Men som redan sagts ta med och jämför.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra förslag att ta med impellern. Biltema måste gå på rykte när de inte har nån som provar ut grejerna. Det får vi kunder göra och viktigt då att rapportera det som inte passade. 

Det andra goda förslaget är byte av pump. En gammal pump tappar med tiden effektivitet vilket visar sig när det börjar bli trögt för vattnet, t.ex pga igenväxning i intaget. Effektiv pump klarar bättre att suga in snäckor och skit till filtret så det håller rent i portgången. Visar sig oftast på hösten då de små djuren växt till sig.

Kan gå att renovera men då ska man byta så mycket grejer att det blir billigare att köpa en ny oftast. Men framförallt säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att det är 25-200 den passar också till vissa Lombardinis  modeller.

84.90:- sug på den VP!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Biltema är ju kända för sitt kvalitétsgummi. Hur kan man ens komma på iden att chansa med en sådan viktig sak till motorn. Visst, man kanske spara 40:- eller något liknande. Skitkul när man har alla kylkanaler fulla med biltemagummi sedan.

Du gör ju som du vill. Vissa saker kan man nog handla på Biltema men motordelar och speciellt gummi skulle aldrig falla mig in att chansa på. Lycka till cool

Tror inte gummit till båtmotorer är bättre än det andra skiten dom säljer. Titta bara på allt till bilar, inte bara gummi då. Håller 1/4 del av tiden omt orginalsaker så varför ska det vara annorlunda med tex impellrar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill du så gärna prova en Biltema-impeller?

Är det för att den är billigare? Är det för att du har en Biltema-affär i närheten? Är det för att den är bättre? Eller är det för att visa för alla andra att Biltema minsann inte är skräp?

Jag har också en diesel i min båt men skulle aldrig komma på idén att spara en hundring på att sätta i en Biltema-impeller. Varför det? Jo -därför att jag inte vet ifall den är lika bra som originalet. Om den skulle råka vara sämre så kan det sluta med att min motor blir obrukbar i en kritisk situation eller också  överhettas med dyr renovering som resultat (jag vet dom som råkat ut för detta). Jag har alltså inte råd att experimenter med en betydelsefull motorkomponent bara för att spara några kronor.

Men jag är tacksam för att det finns dom som vågar göra dessa experiment, tyvärr anser jag att resultatet av att testa just Biltemas impeller är ganska värdelöst eftersom dom byter leverantörer lite nu och då och därmed inte kan säkerställa en jämn kvalité under någon längre period.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här så verkar det vara någon som har inside information! Så frågan till dig är hur ofta byter Biltema leverantör och vilka leverantörer är det de byter lite då och nu.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är det så viktigt att hitta det billigaste alternativet istället för det kanske tryggaste ...för en hundring eller två ? Ibland får men sota för att man inte tänkte rätt..hela vägen ! -vad kostade det ?!!?!? Vem vill utmana ödet mer än behövligt ? Vill man spara pengar så finns det nog bättre områden/saker att snåla in på .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig handlar det inte alltid om pengarna utan också för att det är lite för ofta som man känner sig rånad av märkesföretagen. Jag har full förståelse för att VP behöver ta ut lite mer för sina grejer med tanke på att de måste hålla med återförsäljare, verkstäder, mekaniker m.m. som inte t ex Biltema behöver göra. Men ibland är det lite väl tilltagna priser vilket gör mig förbannad. Jag gör alltid vad jag kan för att hitta alternativ till dyra originaldelar så länge jag känner att jag inte äventyrar säkerheten/tillförlitligheten. Det är enda sättet jag som kund kan påverka originalleverantörerna att sänka sina överpriser.

Detta alltså generellt och inte impellrar specifikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar , samma sak för mindre pengar ! Eller !? Jag köper delar från US , samma sak men med ett mycket bättre pris :-) ....så tänker jag !!!!Biltema vill bara göra allt billigare , och ändå tjäna massa pengar ?!?! . Räkna på de om ni kan.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP impellrar är inget under av tillförlitlighet, bara för att de kostar någon hundring till i pris. På den modell som det frågas om i början är skillnaden ca. 160:-. För något år sedan hade VP stora problem med sina impellrar och att då ha betalat ett överpris suger verkligen. Men jag känner igen resonemanget från mitten av 70-talet, när Glenning lobbade starkt för Volvo och påstod att inga japanska bilar håller mer än 10 000 mil. Detta samtidigt som lacken ramlade av volvobilarna p.g.a övergång till miljövänlig lack. Men det gjorde inte så mycket för det var Volvo och svensk kvalité.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte göra en egen impeller?  Lite ståltråd och silvertejp bara, och det blir ännu billigare än biltemas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är inte frågan varför köpa Biltema. För mig är frågan varför köpa Penta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är jag verkligen med på också!

Att köpa från utlandet är också givet nu när svenska kronan är så stark. Vår sjövattenpump skar i somras så jag beställde en ny från Staterna och jag passade på att samtidigt köpa extra impeller med packningar. Priset för endast pumpen på Marinpartseurope är 3841,25 SEK, jag betalade runt 1800 SEK för pump, impellersats och frakt! Och då var det alltså originalgrejer.

Lite festligt är det att originalpumpen är en Johnsonpump, tillverkad i Örebro!! Denna pump har alltså fraktats till USA från Örebro och sedan fraktats tillbaka till Stockholm och ändå är det halva priset mot att köpa den i Sverige...något är sjukt i denna bransch...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst är VPs reservdelspriser hutlösa.

När det var dags för motorbyte i min och broderns båt, valdes VP bort för deras höga pris och reservdelspriserna.

Vi kör numera med IVECO (Lombardini) sedan 10 år och är helnöjda.

Är det fel på Biltema? De har originalgrejor! wink

post-571-1394236890,1646_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt biltemas impeller till min B20 i flera år och förre ägaren hade också kört med biltema helt utan problem.

Jag har testat impellrar, bälgar, anoder, bottenfärg, tågvirke, motorolja, oljefilter, startbatteri, generatorrem, rostfia skruvar, pentrypump, samt annat småplock från biltema och den enda produkt jag var missnöjd med var en elektrisk oljebytarpump som var verkligt usel. Deras rekommendationstabeller är inte så pålitliga och det gäller hela sortimentet faktiskt.

Somliga svamlar på med svepande negativa omdömmen så fort biltema kommer på tal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det finns skräp på Biltema och på annat håll. Å det finns saker som är bra där å på annat håll.

Just impeller till min MD1:a är från Biltema. Jag plockar ur den för vintern. Lägger tillbaka den noga i samma riktning så bladen inte böjs baklänges. Smörjer med vaselin före montering. Det har gått tre säsonger utan fel eller slitage.

Ett annat exempel. Den BMW jag hade gjorde slut på original skivor till bromsarna på löpande band. Köpte Biltema. De höll!  Deras bromsbelägg till g:a Saab med sneda skivor, ni minns de hemska sakerna, höll bättre än originalet.

Köpte en kanonbra hylsnyckelsats för kanske 4-5 år sedan. Använder c:a 2-3 ggr i veckan. Fortfarande helt okej.

Vad man än köper så måste man titta på kvaliten på den enskilda saken. Inte stirra på förpackningen å ev. stämplar. Det som är skräp syns oftast direkt.

Biltemas låga priser kommer oftas pga den stora mängden. Men visst förekommer det blötjärn där det borde vara stål. Då skall man reklamera. Som i alla andra affärer. Kan varna för deras rostfria trallskruvar till brygggan. De gick av medan jag drog fast dem! Så det är olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att jag generellt tycker illa om Biltema och deras produkter. Jag handlar faktiskt en hel del prylar där också och precis som andra säger finns det både bra och dåliga saker där. 

Men att jag är tveksam till Biltemas impeller har mer att göra med att jag själv har väldigt svårt att bedöma kvalitén på dessa och jag är inte så dumsnål att jag vågar chansa för om det visar sig att impellern havererar kan det stå mig väldigt dyrt. Är man så duktig att man kan avgöra kvalité och livslängd på en impeller genom att titta på/känna på den ska man givetvis köpa det man anser är mest prisvärt.

Jag är medveten om att VP hade problem med sina impellrar för några år sedan men jag inbillar mig att dom då var så pass rakryggade att dom stod för de följder en havererad impeller kan innebära eftersom man köpt en originaldel just med avsikt att kunna vara säker på kvalitén. Och jag håller med om att både Volvo-P och Yanmars originaldelar är ganska dyra, dom (likväl som Biltema) tjänar bra pengar på detta.

Så inget elakt sagt om Biltema annars, jag använder allt från våtslippapper till verktyg och marschaller från Biltema och märker som sagt att vissa saker har en sämre kvalité men å andra sidan är billiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj

Körde med Biltemas impeller till min liggande Perkinsmotor(även kallad pannkaksmotor) där allt sitter lättåtkomligt.Mitt tänk gick som så att eftersom det är lätt att komma åt och även byta så sätter jag in Biltemas impeller.Händer det ngt så är jag på plats direkt så att säga.

Håller alltid koll på temperaturen eftersom man inte har så mkt att göra som kapten på båt nuförtiden med alla autopiloter,plotters och allt vad det är för hjälpmedel som man kan tänkas ha till sin hjälp.

Men hur som helst så monterades impellern dit och vi har åkt nu i över 5 år utan att byta impeller !

Helt otroligt tycker jag och säkert andra.Men jag demonterar alltid impellern varje vår för inspektion och den ser och känns mjuk och bra ut och sen monteras den igen för snart måste den väl ge upp tycker jag.

Under vinterhalvåret så kör jag igenom sjövattensystemet med glykol sen får det stå så, impellern har aldrig demonterats under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Jobbar själv med båtar ock motorer . Plockar vp-gummi ur motorer lika ofta som något annat fabrikat. Så frågan om biltema grejer inte håller måttet eller ej är obefogad. stäl istället frågan om vp alltid håller måttet.

Fregus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, bra tips att jämföra drevias hemsida. Har lusläst SeaSea-katalogen och jämfört men nu ser jag att det bör vara 25200 också! Men som någon sa, bäst att ta med den gamla impellern!

God Jul allihopa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...