Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Riro

Bytesintervall impeller?

Rekommendera Poster

Har införskaffat mig en motorbåt med en VP550 utombordare. Frågade säljaren när impellern byttes senast och fick till svar att det var väl 6-7år sedan så det kunde kanske vara dax. Jag har även en motorseglare med en VP MD21 inombordare och på den brukar jag byta impeller varje år eller åtminstånde ta loss och syna den. Vad jag förstår så är det inte brukligt att kolla/byta impeller lika ofta på utombordare. Är det bara för att det är krånligare (på min inombordare kommer jag åt impellern genom att lossa 6 små skruvar)? Hur ofta byter/kollar ni som har utombordare impellern?

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta utombordartillverkare rekommenderar idag byte vart 300:e timma eller vart 3:e år beroende på vilket som kommer först. Vad intervallet är på din gamla Penta har jag ingen aning om. Ofta håller de längre än så, speciellt om motorn har en impeller med relativt långa vingar. Min erfarenhet är att dessa håller längre än de med kortare men på vissa motorer är det helt klart lämpligt att följa 3 års intervallet. På andra kan man köra mycket längre, polaren plockade för några år sedan ur en 16 år gammal felfri impeller ur sin Johnson 70 hästare även om det inte är att direkt rekommendera.

Sen finns det en annan aspekt av detta oxå. Bultar o axelsplines behöver återfettas för att det överhuvudtaget ska gå att få isär i framtiden. Förr hade många tillverkare axlar i stål o då var det ännu viktigare att göra just detta men fortfarande rekommenderar flera tillverkare att växelhuset ska av varje år, bultar och splines återfettas och vattenpumpen kontrolleras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

Har båten på trailer då den inte används och dessutom är det min andrabåt som endast kommer att användas för kortare turer och för vattensport. Motorn kommer m.a.o. inte att gå så många timmar/år och kommer endast att vara i närheten av vatten (sötvatten) då den används. Tror inte att jag kommer att slita ut impellern utan får nog byta för att den ev. blir torr och spricker. Ska nog skruva isär, byta impeller och fetta in allt i år så jag vet status. Tror nog att det för min del sedan räcker med att skruva isär byta impeller vart tredje år.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de är väldigt olika jag brukar ta isär och kolla på impellern varje år och fetta in alla bultar å splines det är såpass snabbt och lätt jobb så de känns onödigt att motorn skulle skära pga det dom kan ju antingen torka ut om den är för länge på land och inte får pumpa nått vatten och sen kan den ju helt enkelt slitas ut // 

GUSTAV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som slog mig precis nu är att bytesintervallet ju måste påverkas av hur gammalt själva pumphuset är. Vår sjövattenpump skar lagret på i somras och när jag plockade isär den såg jag att den var rejält sliten i impellerhuset vilket ju måste påverka impellerns livslängd. Nu när vi har en sprillans ny pump så är ju ytorna mycket finare och slätare vilket måste vara mycket snällare mot impellern.

På en utombordare kan man ju inte byta hela pumphuset men ofta är det ett lock som impellern sitter i. Om locket är slitet så borde förhållandet vara detsamma som för inombordarpumpen jag skriver om ovan.

Mvh
Fred

Edit:
Jag tror att Gustav gör helt rätt, av två uppenbara anledningar. Dels är det skönt att veta att impellern är i fullgott skick och dels så är det otroligt bra att motionera samt fetta in alla bultar och drivaxelsplinesen. Det är väldigt vanligt att dessa grejer fastnar och kan vara överjävliga att få isär. Själv fick jag tillbringa en hel eftermiddag med att försöka få isär drivaxeln på en utombordare. Det var slägga och bända med skruvmejslar och sedan med kofot mellan växelhus och rigg. Det blev en del fula märken men tillslut släppte splinesen till min stora lättnad!



Senast ändrad av Flintstone | 05 januari 2012 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man istället för bara impellern köper impeller-kitet till utombordarn så ingår förutom impellern även tätningarna och slithylsan/plattan plus ev andra förbrukningsartiklar. För visst är det precis så att en ny impeller monterad med en repig slithylsa och slitplatta både lever kortare och pumpar sämre än om allt är fräscht. Brukar bli bra rabatt oxå jämfört med o köpa delarna löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som väl är samma vanliga fett som man använder till de flesta av motorns fettsmorda delar, eller tänker du på nåt speciellt crabfish?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt information från min impellerleverantör så tål inte alla impellermaterial petroleumprodukter.

Om man inte är säker på materialet bör man använda glycerin vid montering, funkar till alla gummivarianter.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, EPDM tål inte petroleumprodukter men jag har inte stött på nån utombordarimpeller i EPDM utan alla har varit i Neoprene eller Nitril som tål detta alldeles utmärkt. Det är ju även det man har tillhands till bultar och splines när man byter impeller på en utombordare. Yamaha, Mercury och Suzuki rekommenderar vanligt fett, Evinrude/Johnson växelhusolja men det går ju bra med fett även där.

Nu är ju detta en gammal VP och det var närmast där jag tänkte på om crabfish visste nåt. Annars har du helt rätt i att glycerin eller silikonfett alltid funkar men det är ju lite onödigt o jaga rätt på det om det inte behövs. På inombordare med separat remdriven pump förekommer EPDM men då brukar tillverkaren vara generös nog att lämna med en minitub med nåt lämpligt eller helt enkelt rekommendera såpvatten om man har problem att prega in den torr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en impeller gjord i ett material som kallades MC-97, vet ej vad inehållet är men C :et i beteckningen lär stå för Composit. Den hade svällt flera millimeter på alla ledder vid demontering i höstas. Efter kontroll hos Marinspecialisten fick jag veta att MC-97 inte tål petroleumprodukter och att Neoprene funkar skapligt och att Nitril är bäst. Dock fanns inte min storlek i Nitril utan det fick bli en i Neoprene.

Försökte senare kolla vad det är för material i orginalreservdels impellrarna till Evinrudeutbordarna men det kunde man inte svara på hos återförsäljaren.

Kanske någon här vet?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du måste ha ett specialfett då vanligt fett förstör den typen av gummi.

Kolla med ÅF av impellern du köper vad de rekomenderar.

Själv har jag använt fett avpassat för VVS delars gummi.

Här är en länk till en sida som beskriver hur man byter impeller på ett Alpha One drev och ett stycke ned besjrivs infettningen av impellern. Där beskrivs även att det inte vanligt fett.

http://www.drevman.se/html/impellerbyte.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal: Blev lite nyfiken på MC97 eftersom jag inte hört talas om det innan så jag googlade och det verkar som att man i slutändan hamnar hos pumptillverkaren Johnson. MC97 dyker inte upp i några standardkoder för syntetgummin eller som etablerad varumärke. Jag misstänker att MC97 är Johnsons varumärke för nåt syntetgummi som man ev förändrat på nåt vis men egenskaperna är ju lika EPDM men jag har inte hittat nåt belägg för att MC97 är EPDM. Hursom tål ju inte MC97 inte heller vanligt fett lixom EPDM. Jag misstänker starkt att pumpen du pratar om vare sej sitter i en utombordare eller pumpar sjövatten?

Vad gäller Evinrudes impellrar så rekommenderar ju de växelhusolja som smörja till deras impellrar så de är i vart fall oljebeständiga och förmodligen är det neoprene till dom.

Crabfish: Tror vi pratar äpplen o päron här o min fråga var ju inte så välformulerad utan byggde på diskussionen här om utombordarimpellrar. Visst finns impellrar som inte tål fett men känner du till att de sitter i nån utombordare och ffa i trådskaparens gamla Volvo Penta?

Självklart ska man följa tillverkarens rekommendationer men i fallet med utombordare har jag ännu inte stött på nån impeller som inte tål vanligt fett eller där tillverkaren rekommenderat nåt annat än just fett, förutom då i fallet med OMC som istället rekommenderar växelhusolja, som ju oxå har petroleumbas, därmed inte sagt att det inte finns nån..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Tack för info om växelhusolja till OMC impellern.

Angående MC-97 impellern så satt den i min inombordare. En sjövattenkyld Zephyr sexa, som plågas med gammal hederlig vinterkonserveringsolja vid stillaliggande mellan turerna i Mälaren i ett försök att ytterligare förlänga livet på den 49 år gamla motorn som för övrigt fungrar utmärkt !

Vore ju trevligt med 50:års jubileum o.s.v

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. Då förstår jag! Neoprene klarar olja och fett mycket bra men det blir värre med destillat, typ fotogen, bensin eller diesel. Beroende på vad som finns i konserveringsoljan så kanske det kan va idé att plocka ur neoprene-impellern efter konserveringen och rengöra den från konserveringsoljan och inte sätta tebax den förrän vid sjösättning.. Håller tummarna att den får minst fylla 50 :-)

För egen del har jag använt fett till OMC oxå och det är ju det man har tillhands när man skruvar utombordare men växelhusolja är vad som står i de manualer jag har..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Lägg märke till att jag vinterkonserverar motorn mellan varje båttur dvs. minst en gång i veckan, så det skulle bli lite väl mycket i och ur med impellern. Dock har systemet funkat i många år så jag kör vidare med min inblandnig vid stillaliggande och hoppas att inte impellrarna är sämre nu än förr. Jag kommer dock att undvika MC-97 typen.

Den riktiga vinterkonserveringen på hösten sker med glykolgenomkörning på vanligt vis.

/Claes



Senast ändrad av Rascal | 08 januari 2012 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Ja nu ser jag att du konserverar efter var tur, jag läser ju som en kratta wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...