Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
pseudonym

Sjöfylleridom

Rekommendera Poster

Nu har dom fallit mot den fd, F1-föraren JJ Lehto (Järvilehto). 2 år och 4 månader ovillkorligt fängelsestraff.

Grovt vållande till annans död, grovt äventyrande av trafiksäkerheten, och fylleri i sjötrafik.

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=233176

Helt rätt anser jag. Han borde fått 5 år som åklagaren krävde. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det känns lite kort med tanke på vållande till annans död.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man med 2,53 promille i 80 knop i en kanal så borde man få livstid.

Totalt vansinnigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man med 2,53 promille i 80 knop i en kanal så borde man få livstid.

Totalt vansinnigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alldeles för kort straff, men två gånger livstid är väl lite i häftigaste laget Harry - eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu körde han inte i 80 knop utan 80 km/h...men det är ju vansinnigt det med. Alkohol gör inga bra grejer med omdömet och reaktionsförmågan.

Ett tag körde jag en hel del F1-simulator i datorn och blev ganska duktig på det. En fredagskväll tänkte jag att jag skulle testa hur en liten wirre påverkade min förmåga och laddade in Monza som jag körde mest och därför kunde bäst. Snacka om att vara tvåa hela tiden...och då menar jag inte över mållinjen. Det var helt omöjligt att hålla bilen på banan utan att krypköra runt! Körde alldeles för fort, missade alla bromspunkter och svängde till och med åt fel håll i någon kurva! Efter det befästes min övertygelse att aldrig köra bil påverkad.

Möjligen lite OT men det hade i alla fall koppling till alkohol och F1! devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer att det var bara 80 km/h.

Ytterligare några som inte lärt sig att hastighet på sjön ska vara i knop.

Men det låter väll häftigare för dessa journalister.

Måste vara vältränad för att ens få igång båten med 2,3 promille. Tragiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nätet strular en del här borta i Shanghai, därför blev det dubbelpost.

Ser flera olyckor dagligen här där folk krockar helt nyktra. De kör som nötter och jag hade troligen inte klarat många sekunder i trafiken här även om jag kört prickfritt i över 30 år.

Den ödmjukhet vissa efterlyser på sjön finns inget av här. Tuta, prejja och bli först. Kör om på höger sida på motorvägen, eller välj den fil du tycker går fortast. Kör gärna slalom och gärna precis snävt in framför lastbilar mm. Heldragna linjer verkar vara för att det är snyggt och ingen bryr sig.

Lite OT smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan han hävda sig oskyldig när han inte minns något? Om han vet med sig att han har gjort det och ändå försöker smita undan så fattar inte jag hur han ska kunna gå vidare med sitt liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shanghai? Det låter precis som en vanlig dag här i stan, sån är min vardag i Göteborg. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är korrekt angivet i km/h. Tydligen anger man det så i vårt östra grannland har jag förstått. Och i knop. Allt för att förvirra fienden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT:

Jag tycker att det är ganska vanligt att pressen använder sig av km/h istället för knop även här i Sverige. Troligen är det för att gemene man inte har så bra koll på hur mycket en knop är...dock vet i princip alla hur mycket en kilometer i timmen är. Det behöver alltså inte vara journalisten som är okunnig i ämnet utan det är en anpassning till kundkretsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 2,53 promille i kroppen ska man nog inte ens vistas på en båt även om den ligger still. Möjligtvis om man håller sig under däck.

/Robin

Senast ändrad av Riro | 15 december 2011 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finland har sedan länge haft strängare lagar mot sjöfylleri - tror jag. 1997 blev jag och familjen stoppad för att göra blåsprov i den finska skärgården helt utan anledning. Jo, någon anledning var det. Det var utanför Hangö där de vet att många tar sig några glas för mycket på kvällen och framför allt kör för tidigt på förmiddagen. Det kändes helt rätt faktiskt, även om det kändes ovanligt.

Även om jag inte tillbringat mycket tid i den finska skärgården har jag blivit stoppad för att blåsa där ungefär lika många gånger som jag blivit i bil (på land) i Sverige!

Jag vet inte vad det har med denna tråd att göra, men jag blev väl inspirerad på något vis. Ursäkta...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...