Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
KentHelge

Typ av bottenfärg på långliggare?

Rekommendera Poster

Har en stålbåt som jag hoppas kan få ligga kvar i sjön nästa vinter. Frågan är vilken typ av bottenfärg jag skall lägga på i vår?

Båten är drygt 12 meter lång och kommer förmodligen att ligga i östra delen av mälaren.

Gissar att det bör vara en hård färg då det kan komma att ta ett par år innan hon kommer upp på land nästa gång. (?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östra delen av Mälaren, där är det inte mycket till beväxning.
Mest lite slem.
Välj en hård färg och lyft båten på ett varv ett par gånger per år och blås av med en högtryckstvätt.
Visst, du kan använda skitgiftig fartygsfärg fulköpt av en skum kille på nätet, men urlakningarna hamnar i dricksvattnet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad det kostar att ta upp en 12m lång båt ett par gånger per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt väger 15 ton helt tom och 18 ton när bränsletankar och färskvattentank är fulla.
Nu till vintern kostade det mig 4000:- (kontant) att få upp henne ur vattnet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten över 12 meter så får man köpa fartygsfärg helt lagligt. Sen om det är det mest optimala alternativet kan jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, berätta - vad kostar det att på ett varv lyfta upp båten en timme eller två för en avspolning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är över 12 meter lång men inte över 4 meter bred. Därmed inte ett skepp i lagens mening och inte helt ok med fartygsfärg. (?)

Båten kommer att gå i Mälaren men under några semesterveckor kommer den att gå i St. Anna.

Senast ändrad av KentHelge | 14 december 2011 | 13:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var dyrt! Då måste det vara bättre att åka till en annan marina, t ex passa på när båtägaren är i st Anna? Pampas är ju inte direkt kända för att vara skitbilliga... När båten ändå är uppe kan man ju titta till offeranoder, genomföringar etc, så lyft är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...