Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Torparn61

Önskar elschema för laddning av AA-batterier

Rekommendera Poster

Eftersom vi har flertalet saker ombord som använder vanliga AA-batterier, vore det bra att ha en laddare för dessa. Som då givetvis ska matas med 12V.
Sett några på marknaden, men stämmer inte riktigt mot vad jag vill ha.
Undrar därför om någon har, eller kan rita ett elschema som jag kan bygga efter.
Spec. Matning: 12VDC, Laddning: 2 separata laddkretsar för 2 eller 4 batterier per krets.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den i särklass bästa laddaren för AA och AAA batterier är Maha Powerex. Den laddar varje batteri individuellt och man kan sätta vilken laddström batteriet ska ha. Den kan färska upp batterierna genom att cykliskt ladda ur och ladda upp batterierna, samt den talar tydligt om när batteriet är kass och inte går att ladda mer. Den kan drivas av 110-240 V eller 12V.

Den köps från Holland (finns inte att få tag i Sverige) på

http://eu.nkon.nl/maha-c9000-eneloop.html

och det är ett seriöst företag som levererar  snabbt och effektivt. Deras laddningsbara batterier är också överlägsna de man normalt köper i Sverige (GP, Duracell osv). I Sverige är det bara Varta Professional som håller samma klass (och dom finns på Clas Olsson)

Rekommenderas för allt ladddande i hemmet, på båten och i företaget.

Jag har laddat många batterier med denna laddare och den är helt suverän.

Finns andra modeller också där man kan ladda 8 batterier åt gången och det tar max 1 timme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...