Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Hjälp med extraladdning

Rekommendera Poster

Önskar lite hjälp med laddningar.
Har en motorbåt med en 6-cyl Perkins, och med en ”vanlig” generator.
Har två batterisektioner, Startbatterierna är 2 stycken á 70Ah och som Förbrukningsbatterier är det 2 stycken á 62Ah. Har givetvis ett skiljerelä mellan dem.
Sedan har jag 1 styck 62Ah som driver kylskåpet (Isostar), har en solcellspanel på 45Watt som laddar detta batteri.
Vet tyvärr inte hur mycket kylskåpet (ca. 60 liters) drar i ström, men har en känsla att det blir en del ström över. Kanske något som man kan föra över till Förbrukningsbatterierna, eller?
Om så är fallet, hur löser man det på bästa sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som du, har lagt en krets med batterier bara för kylen. ( har iofs två batterier ) 
Och de laddas av solpaneler. Stänger inte av kylen mitt i sommaren varför jag är tveksam om jag har ström över 

Men har funderat i alla fall. Ty när jag kör motorn så kommer det mesta till förbrukarna och lite till startbatterierna ( har tagit bort skiljerelät och satt en fjärrstyrd brytare där istället - ville ha max laddning till förbrukarna. )

När jag tänkt ett steg till så satte jag en manuell brytare till, mellan förbrukarna och kylskåpsbatterierna. Då kan jag välja, tex vid längre motorgång, om jag vill ladda även kylens batterier samtidigt. Sedan har jag en separat landströmsladdare på kylskåpsbatterierna.

Anledningen att jag inte har skiljerelä är att det finns en risk att tappa lite i max Volt-tal, beror på konstruktionen, jag vet att det finns varianter som inte gör det. Men jag valde en brytare.

Så svar på din fråga. En brytare om du lämnar båten en längre tid så laddar solen alla förbrukare?
Och - mer radikalt, en brytare så att du kan ladda kylens batterier från motorn, om du vill ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför krångla till det. Koppla ihop alla dina 62Ah batterier till en förbrukarbank. När motorn går utnyttjar du generatorn bättre och får alla dina batterier laddade. Eftersom du har skiljerelä, får du inget spänningsfall i laddkretsen. När du stänger av motorn, laddas förbrukarbanken av solcellspanelen. Skulle spänningen i förbrukarbanken sjunka för lågt, brukar det finnas ett underspänningskydd i kylskåpen som slår av detta. Om du har en batteriladdare, kan du koppla in den när du har tillgång till landström. Då kopplar du den endast på förbrukarbanken för normalt är startbatteriet alltid fulladdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!
Mycket bra tankar, så nu får jag nog fundera om lite.
Tanken på att koppla ihop de tre förbrukningsbatterierna tycker jag låter lockande.
Man vill ju att det mesta ska gå med automatik, risken är stor att jag glömmer 
brytare mm.
Har två CTEK-laddare, en ZAFIR 90 och en Multi XS-3600. Då kan jag väl ha
ZAFIR-90 till startbatterierna och den stora på förbrukningsbatterierna.

Har nyligen dragit in landström, har en stålbåt.
Har nu läst om förslag på en Galvanisk isolator, någon som har någon bra
erfarenhet på detta område?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startbatteriet ska du inte behöva ha nån laddning mer än från motorn. 

Vintertid kan du ha lilla laddaren till startbatteriet. 

Solcellen laddar också lite på vintern men det kan vara bra att köra på lite extra några gånger under vintern så syran i batteriet får röra på sig. Besöker du inte båten så kan en klockströmbrytare få stå på en kvart om dagen om du får ha strömsladden ikopplad. Lite risk för brand är det ju alltid med elapparater ständigt kopplade så många hamnar tillåter inte sladd i uttagen utan rycker ut dem ständigt vilket vi väl får vara glad för.

Bäst är då att stanna vid båten ett par timmar och ladda på för fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite funderande ska jag nu ta tag i detta igen.
Om jag nu sätter ihop alla tre förbrukningsbatterierna, och ansluter solcellspanelen
till dem, hur går det för solcellspanelen / regulatorn när generatorn börjar att ladda?

Något annat man bör tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solcellspanelen och dess regulator tar i varje fall ingen skada.

Jag skulle också göra så.

En förbrukningsbank laddas tillsammans med startbatteriet via ett skiljerelä av generatorn.

Förbrukningsbanken laddas också av solcellspanelen och den stora batteriladdaren.

Sen har jag en batterifrånskiljare så att jag kan slå ihop start och förbrukningsbatterierna utifall att startbatteriet skulle va urladdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte koppla in en Ctek D250S Dual. Den fungerar dels som skiljerelä och dels som batteriladdare. Den ser till att ladda förbrukningsbatterierna och gör att du får upp till 30% mer energi i batterierna än vad generatorn lyckas med. Du ansluter dessutom solpanelen till D250:an och det gör att dessa laddningar synkas på ett bra sätt.

VIll man extraladda från land ansluter du din vanliga laddare men det behöver du troligen inte göra mer när du har så bra laddning ombord.

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/ctek-dc-dc-laddare-2872354

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fick bestämma hade jag tagit batteriet till kylen och kopplat ihop med förbrukarna, låtit skillje relät fortsatt vara inkopplat mellan start och förbrukarbatterierna och solcellen till förbrukarbanken bara. Sedan bara dubbelkolla så att den vanliga generatorn laddar bägge bankerna som den ska så ska du nog inte ha några problem alls.

Efter som det är en motorbåt så laddar ju den från generator ofta och om du vill ha mer koll så skafa en typ nasa bm1 eller liknande och koppla till förbrukarbanken så får du bra koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigt och enkelt och väl beprövat är att göra som du föreslå. Krångla inte till det när det inte behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inget enklare än en Ctek D250S dual. Två ingångar (generator och solpanel) en utgång och jordanslutning. Sen sköter det sig helt automatiskt!

Jag var med på 70-talet när skiljedioden kom och man kunde ha 2-batterisystem. Jag installerade det omedelbart i min båt men det var många som var skeptiska och undrade vad det skulle vara bra för.

Nu har vi mågfalt mer strömslukande utrustningar i våra båtar, Kyl, värmare, autopilot, GPS, VHF, AIS, FM-radio, stereo, laptops osv. Man lastar ner båten med det ena batteriet efter det andra för att få tillräckligt med Ah. Batterier som bara är laddade till drygt hälften av man kan stoppa ner i dom då generatorn är en usel laddare. CtekD250 S kostar mycket mer än ett skiljerelä från Biltema men man får också mervärde i form av snabbare laddning, upptill 30% mer laddning och längre hållbarhet på sina batterier utan att man för den skull krångar till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju nästan sant...

Det finns ju en maxgräns på vad CTEK's pryl släpper igenom i form av laddning. Kommer nu inte ihåg vad det är men under den relativt korta stund som generatorn förmår ladda mer har CTEKen i alla fall MINDRE verkningsgrad.

I frågeställarens förutsättning finns ju att han redan har en regulator till solpanelerna och då skulle i alla fall jag inte köpa en Dual istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är riktigt att en D250 S laddar med max 20 A men det är en ytterst kort tid som generatorn laddar med mer än 20 A. Oftast rör det sig om 10-20 min och sedan sjunker det snabbt. Redan efter en timme är det nere på någon ensaka A. Med en D250S ligger man konstant på 20 A tills man laddat batteriet 100% och tidsmässigt vinner D250S med hästlängder till fulladdat batteri.

Har man en stor batteribank på 300Ah eller mer kan man koppla på en Smartpass och då släpper den igenom vad generatorn förmår leverera upp till 80A. Smartpass har några fler finesser också, mindre viktiga förbrukare kan läggas i en särskild förbrukarkanal och brytas bort om spänningen skulle sjunka för mycket, samt att även startbatteriet kan få sig lite underhållsladdning från solpanel.

Senast ändrad av Paliswe | 13 juni 2012 | 21:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...