carl_ 0 Postad 12 December , 2011 Planerar att segla över Atlanten i en 39-fotare nästa sommar och undrar lite om seglarställ. Kommer ev. inhandla ett strax efter jul. Jag vet inget mer om seglarställ förutom att det finns något som heter så och att jag sett folk bära det. Jag har en GoreTex (egentligen PacLite men det är ett GoreTex-material) skaljacka för friluftsbruk. Tidigare när jag seglat har jag använt den och galonbyxor. Äger även fodrade skidbyxor i GoreTex. Vad är dom principiella skillnaderna mellan om jag bär mina GoreTex-skidbyxor PacLite-jackan mot om jag bär ett seglarställ jag köper? Seglarställ verkar ha en ordentlig krage. Det är kanske skönt. Nåt sånt har inte min PacLite-jacka. Har seglarställ andra finesser man kan ha behov av? Foder i jackan känns inte viktigt för mig. Jag tror på skalprincipen. Använder skaltänkandet med behållning vid friluftsliv och skidåkning. Bara för att jag ska över Atlanten tänker jag inte köpa något dyrt (eller något över huvud taget) bara för att. Får mina skidbyxor jacka nästan samma funktion som ett seglarställ så väljer jag det - ser jag klara fördelar med ett seglarställ däremot så känns det OK att lägga lite pengar på det. Förslag på butik i Stockholms innerstad där jag kan gå in och titta och få lite guidning? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 12 December , 2011 oK. Var inne på samma spår som du. Men behövde inte forska mycket innan jag insåg att seglarsäll är nåt helt annat än mina vinter goretex pinaler. Seglarställen är mycket mer vattentåliga. Dvs tål betydligt mer väta innan det tränger igenom. (mäts i mm vattenpelare) Du har neoprenmuddar som tätar alla hål i kläderna som div kroppsdelar sticker ut.. hehe (hals, anklar, handleder) Tätast av allt är nog ett gammalt hederligt regnställ i pvc. Men, där blir du fuktig innefrån istället. De dyrare ställen är bättre än de billigare. Inget snack om saken. Men jag valde lite enklare coastal ställ. Tycker de är riktigt bra ändå. Men jag ska inte tuffa över atlanten ännu. Skulle jag det. Så är nog kläder det jag skulle priotera högt. Är man blöt och fryser. Då e heller inte reaktioner och tanken med 100% heller. Lycka till på resan!! (lite avundsjuk på den resan...) Senast ändrad av Sator | 12 december 2011 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl_ 0 Postad 12 December , 2011 Tack för svar! Givande om dina erfarenhet av skidkläder kontra seglarställ. Fler åsikter om detta? Jag förstår att tätning vid händer, fötter och huvud är en skillnad. Vad är neoprenmuddar som du nämner? Jag trodde GoreTex var HELT vattentätt... menar du att det kommer börja läcka igenom efter ett antal timmars regn och sjö på mig? Verkligen? När vi är inne på ämnet kläder, hur ska jag tänka ang. skodon? Har ett par enkla seglarstövlar jag tänkt använda vid sämre väder. Borde duga eller bör man överväga något annat också? Får man tätt mellan dessa och benen på byxorna, hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 December , 2011 Ska du bara segla över Atlanten eller hela vägen från Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl_ 0 Postad 13 December , 2011 Från USA till Europa, kanske hela vägen till Sverige, kanske till England eller så. Men jag vill förstås kunna använda seglarstället senare i Östersjön, på Västkusten och i Europa så det bör vara användbart även när man inte befinner sig på öppet hav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 13 December , 2011 Min erfarenhet säger att ett enklare seglarställ av Gore-Tex-kopiatyp (som t ex jag äger...) fungerar utmärkt för skärgårdssegling och står bra emot regnskurar, men i ihållande väta är det BARA riktig Gore-Tex som gäller. Sedan kan säljarna säga att det är lika bra hur mycket de vill, men det är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 13 December , 2011 Jag tänkte som dig och seglade första sessongen med mitt skidställ som är ruskigt påkostat och upllevde det jättebra tills vattnet kom ifrån bägge håll i några timmar. GoreTex finns i flera täthetsgrader som påpekats ovan mätt i vattenpelare för att vara funktionellt vid rätt tillfälle. Skidkläderna är inte lika täta då det är viktigare för ett bra skidplagg att andas och hålla det lilla vatten som kommer ifrån tösnö ute än att vara helt vattentätt. Självklart finns det olika på skidkläderna med men skall du upp i samma täthet är det inte de vanliga North face kläderna du hittar på skidbutiken som gäller utan mer bergsklättrar utgåvan. Nu har jag ett ställ ifrån Henry lloyd som är otroligt tätt med neoprene vattenlås i armarna osv. En sak till som du skall tänka på oavsett om du väljer skidkläder eller seglarställ är HÖGA byxor. På något vänster så vandrar vattnet hur man än beter sig upp och in under byxorna. Så ett par hängselbyxor är guld värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 December , 2011 Förstår trådskaparens frustration över att inte skidåkarkläderna är tillräckligt generella för sjön. Åker skidor själv.... och så kör jag även motorcykel så jag har verkligen försökt hitta EN jacka! Och på sommar / tidig höst så funkar en lätt PacLite perfekt ovanpå en fleese med vindfoder. Men som de övriga säger, det funkar inte på stora hav. Förutom de skillnader som redan påpekats så säger jag två saker till. Huva och sele. När det verkligen öser ner i en mörk by någon / några timmar så är en huva nödvändig. De som finns på ett bra seglarställ är annorlunda mot skidkläderna. Möjligen funkar klätterkläder? Det behövs nämligen kunna dras åt samt vikas upp helt framför munnen. Sätter du sedan på dig ett par skidåkarglasögon så är du bra skyddad. För när det blåser rejält och regnar så blir det smärtsamt utan rätt grejor.... Då är man tacksam för du spenderade pengarna på rätt jacka! Sele? Jag köpte en jacka med inbyggd sele. Det behövs kanske inte men jag är nu van vid den. Tänket är - att inte alla har flytväst på sig under en överfart men många båtar har en regel om att du är fastspänd vi nattvakten och vid hårt väder? För att hindra att du lämnar båten.... Har du en lös sele så KAN det inträffa att du bara ska upp och fixa en grej på däck? Med jacka men utan selen på då... Fler tips är - neoprenhandskar, som dykarna har. Över dem sätter du tunna diskhandskar så de håller ute vätan så länge som möjligt. Sedan tycker jag själv att de nyare ( dyra ! ) seglarstövlarna är helt outstanding. Kraftiga och med Goretex håller de värmen fast det är kallt och blött. Möjligen att mina moderna motorcykelkängor kan konkurera här men har redan köpt mitt par stövlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 13 December , 2011 En sak till, glöm inte att Gore-tex kräver temperaturskillnad för att fungera. Ju större temperaturskillnad desto bättre fungerar det mao fukten går från varmt till kallt. Nu kanske inte Atlanten är så varm som jag tror så det kanske blir en ickefråga så då glömmer ni allt ihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jammen 0 Postad 13 December , 2011 Ställ dig i duschen en timme med de du tänkt segla i. Är du torr efter det så duger de kläderna. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jammen 0 Postad 13 December , 2011 Ställ dig i duschen en timme med de du tänkt segla i. Är du torr efter det så duger de kläderna. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 December , 2011 Tänk på de fiskare som står på däck i rykande sjö. Deras kläder är bra uttestade. Kolla in en skeppshandel som säljer till yrkesfiskare. Brukar bli bra kvalitet för pengen. De vill säkert inte åka och köpa kläder ideligen. Själv seglar jag sommartid och klarar mig med en sjöoverall som åker på vid regnväder. Kompletterad med sydväst. Nu blir det ju inte så ofta man står och styr på havet, det får automatiken sköta. Mest blir det väl att fördriva tiden med matlagning, bakning och bokläsning så det blir väl mer i extremfall man behöver sjökläder. Hemikring i kalla vatten är en överlevnadsdräkt en extra livförsäkring. Men de tar plats och är förfärligt varma. Har haft den på för prov någon halvtimme. Olidligt. Säkert skönt när det blir nedåt noll och när man drullat i kalla sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 13 December , 2011 Skall det överhuvudtaget vara andasmaterial? Vilka är ute i riktigt dåligt väder, och dessutom sliter med rejält tungt kroppsarbete?, Jo fiskare som Forgus skriver, vad har dom på sig? Gore-tex? Njet, Det är galon som gäller, dock av hög klass, typ Grundens. Själv har jag haft allt från dyra Mustojackor till lågbudget andas-ställ, de dyra är bättre och funkar längre men förr eller senare börjar de alla läcka. Då skall man tydligen impregnera dom, hur bra andas de sen? finns det någon som har undersökt detta? Sedan så skall man ju ha bra ställ under som transporterar bort fukten från kroppen. Hur många har det? Men om man har ett bra heltätt ställ, det finns ju också bekvämare och snyggare än galon, och sedan bra underställ, då känner man sig torr. Jag har sett en kille med ett flångans ny Musto-overall bli blöt på ryggen efter en riktigt stygg skur. Han kände sig rätt lurad faktiskt. Jag har också två kompisar som jag seglade mycket med förr som hade likadana mellanklass byxor ( Pelle Petterssons märke) De brukade alltid lite skämtsamt beklaga sig över sin abnorma pungsvett när de var blöta i kalsongerna, för de kunde ju inte fullt ut erkänna att deras fina byxor gjorde dem blöta i röven. Själv hade jag under en period ett par avklippta galonbyxor som shorts, ovanpå ett mina lågbudget andas byxor, det funkade rätt bra. Numera har jag en heltät seglarjacka från Craft, Modell Blooper, den börjar bli många år nu , fortfarande heltät.../ Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl_ 0 Postad 13 December , 2011 Tack för alla svar. Funkis: Verkar som dina kläder fått utstå en del prövningar, i vad för vatten och under vad för förhållanden? Ute på haven? Börjar förstå att ett seglarställ nog är något annat än mina vinterkläder ja. Täthetsgrader, krage, huva och annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 December , 2011 Sjökläder är lite som ankare.... många har sin favorit kanske. Så mina 50 öre är väl... prova dig fram själv. Det ska vara en jacka som känns bra. Själv har jag nyligen köpt en lite tunnare jacka för att få mer lättburen känsla? Kändes bättre helt enkelt, denna var utan sele, fåtal har det numera? Du frågar vad jag har för erfarenheter? Nej, jag är varken erfaren eller långfärdsseglare. Fast har väl provat mig fram. Har nog för många jackor? Det du skriver om en lätt PacLite jacka känner jag igen. Det är första steget oftast. Men på sommaren. På tidig vår har jag ett mer vadderat, varmare, ställ men det är inte så bra mot vatten, yttertyget tar upp vatten jättemycket... Det är regnet som ställer till det. Vi var ett kompisgäng som hyrde en båt en gång, seglade från Belgien långt upp i Irländska sjön eller vad det kan heta, Irlands västkust. Fantastisk natur... Men på hemvägen hade vi tidsbrist när vi alla skulle hem, Vi kunde inte vänta ut bättre väder. Kuling mot oss och ihållande regn, inget extremt men om vi inte haft med ett par skidglasögon hade vi fått problem. ( autopilot saknades ) Lågtryckspassage, fasiken vad vatten det kom. Ca 12 timmar regnade det. Alla fick ta törn vid pinn. Det gav tydligt utslag vilka av oss som hade jackor som höll bra? ( ingen... ) och den som klagade mest hade jacka utan huva, han försökte med en fin fiskarsmäck, funkade inte alls i blåsten. Han lånade snabbt en annan jacka... Men du, vad jag läst är en Atlandöverfart inte alltid så speciellt regnig. Så det funkar nog med lättare grejor än Whitbread-seglarna, du vet... de står vid ratten och sjöarna bryter över dem? Ett par bra och därigenom varma stövlar däremot är väldigt skönt att ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser