Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Pentax

Parsun utombordare

Rekommendera Poster

Märket har funnits i ett antal år nu och har figurerat här på forumet flera gånger, skulle vara intressant att höra vad dom som haft motorn några år anser.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Parsun 5 hp till min jolle, Kört den ett par sässonger men inte många timmar, Den funkar utmärkt och jag har inte haft några problem med den. Med tanke på att det var halva priset mot vad en Yamaha Mercury etc skulle kosta så var det helt rätt val.

Ett tips är att klä kåpan invändigt med bitumenpapp. Det gjorde susen för att få ned ljudnivån, (men det är säkert het rätt att göra även på andra snurror)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9,9 på 1700 kg segelbåt. Har fungerat klanderfritt. Har väl runnit igenom 150 liter bensin på 4 säsonger hittills. Har bytt bränslefilter då det var hål i silduken. Oljefilter och motorolja. Nästa vinter blir det ny impeller efter 5 säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

Tack ska till Biltema och handla bitumenpapp.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax köp tock matta ca 3 mm inte tunn papp  det var sådan jag menade ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi hade en Parsun 9,9 och den gick skit bra, starta lätt och var ganska bränsle ekonomisk tills CDI boxen gick sönder så kvaliten är väll inte den bästa men det kan man inte räkna med till de låga priserna!

MVH André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart kunna tänka mig en Kinamotor på upp till kanske 15hk eftersom inköpskostnaden i relation till andrahandsvärdet är hanterbar, alternativt att man kör tills de rasar och köper därefter nytt. Hade jag däremot köpt en större motor hade jag enbart köpt ett märke som jag vet håller ett rimligt andrahandsvärde.

Sedan finns det ju en sak som är enormt viktig, nämligen tillgång till reservdelar hos återförsäljare. Finns inte sådant att tillgå gör det ju märket ännu mera svårsålt, om inte omöjligt.



Senast ändrad av Rolle85 | 21 december 2011 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du fatt på någon ny CDI box? Och i så fall hur ligger reservdelspriserna?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jo vi fick tag på en gammal service kille. Han jobbade åt rusta som service person för Närke... Rusta sålde en gång i tiden sålde Parsun utombordare. Så det finns reservdelar till allt.

Sen en kul grej är att om man byter förgasare på en 9,9 hk så blir det en 15 hästare

Priset på CDI boxen kommer jag inte ihåg men bytet av CDI box (arberet) ny CDI box låg på ca 4200:- vill jag minnas. Är inte riktigt säker... 



Senast ändrad av Askeladden2505 | 22 december 2011 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det gick väl på garantin? Hur lång är garantin på dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft en Parsun ännu, men vill gärna lägga ett inlägg i debatten ändå.

Man måste ställa kvalite emot behov och pengar. att betala 14-15 för en liten motor som barnbarnen skall använda på en gummibåt är rent galet. Att istället lägga halva kostnaden på denna motor känns lite bättre.

Många skäller på Kina varor och jag förstår inte detta. Visst, jag kan handla Svensktillverkade byxor för 2500 kr st, men jag fördrar att handla byxor på Dressman för 299:-. Dom blir lite smutsiga och slitna och det är då bättre att köpa nya ibland. Ps: Dressmans kläder tillverkas av barn bland annat i Kina. Alltså Kinavaror

Jag köper en billig ny gummibåt på Erlandssons brygga och en Parsun på Rusta. Grabbarna kommer ha skitroligt i sommar.

Nu är det snart dags. Sommar, hurra, hurra 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andre´

Hur betedde sig din motor när CDI boxen var trasig?

 Har en parsun 15hk med ett underligt fel där boxen skulle kunna vara orsaken.

 

Tackar på förhand

Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte en Parsun 5hk till min segelbåt sommaren 2008 och tänkte dela med mig av mina dåliga erfarenheter.

Första säsongen gick väl motorn bra, det enda som hände var att klistermärkena på kåpan började flaga lite grand. Jag köpte den mitt i sommaren och den gick därför inte så många timmar första året.

Andra säsongen, 2009, började den krångla. Den blev svårstartad som sjutton, hade den legat en vecka i hamn och det var lite kallt ute, så var jag tvungen att använda startgas för att få igång den. Och så har det fortsatt varje år.

Tredje säsongen började gummidetaljer, som gashandtagets gummi att visa självsprickor.

Och nu den femte säsongen har inte börjat bra. Kylningen har lagt av, kanske bara att byta impeller, men vem vet.

Slutsatsen blir att man får vad man betalar för. Skavanker som dåliga klistermärken och sprucket gummi kan jag leva med, men att den är opålitlig och svårstartad har gjort att jag bestämt mig för att byta motor. Jag är innerligt trött på motorn och har aldrig känt mig riktigt trygg med den eftersom jag inte vet om den startar.

Så även om motorn var billig i inköp så blir nog detta den sämsta och dyraste båtmotor jag haft. Aldrig mer en Parsun.

Nu tänkter jag satsa på en kvalitetsmotor som håller i många år och som det går att lita på.

 



Senast ändrad av sailboy68 | 07 maj 2012 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...