Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Instrument

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill gärna montera lite instrument i min båt men vad exakt föreslår ni bör vara med? Funderar på:

* Tankmätare till dieseltanken

* Kraftmätare för att förstå hyr mycket batteri som finns kvar

* Om det finns - flödesmätare för att förstå kylvattnet går genom impellern för kylning (lite drastiskt men glömskan har satt sina spår:-)

Ska det vara VDO, WEMA eller går det lika bra med Biltema?

Sen funderar jag på vindgivare men det känns som ett senare projekt.

Vad mer är av värde att installera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt har jag kompass, logg, tempgivare på motorn, dieseltankmätare, windex och telltails på seglen och numer också en plotter. Mer vill jag inte ha, för då stirrar man bara på instrumenten och missar seglens form, naturupplevelsen, bevaka vågor osv. Fundera på vad du behöver instrumenten till, är det en funktion du saknar, då kan det vara läge att skaffa instrument för att mäta just den funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt har jag kompass, logg, tempgivare på motorn, dieseltankmätare, windex och telltails på seglen och numer också en plotter. Mer vill jag inte ha, för då stirrar man bara på instrumenten och missar seglens form, naturupplevelsen, bevaka vågor osv. Fundera på vad du behöver instrumenten till, är det en funktion du saknar, då kan det vara läge att skaffa instrument för att mäta just den funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan stämma. Vindgivare kanske inte är så nödvändigt, men jag en tempmätare till motorn kan vara bra. Jag vill bara kunna skaffa mig en snabb överblick över nuläget men några enkla instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många mätare fyller viktiga funktioner.

Viktigast för motorn tycker jag är oljetryck (varningslampa är kanske vanligast), temperatur och varvtal.

Jag har blivit lite insnöad på tankmätare för batterierna. Det visar hur mycket jag kan förbruka ytterligare innan jag måste ladda/köra motorn och hur mycket solpanelerna ger. Känner att jag vill veta hur länge jag kan ligga kvar i naturhamnen och hur mycket dator etc jag kan använda innan jag måste åka vidare. För min del föredrar jag Odelcos Battmeter3. De flesta mätare som finns från start visar bara spänningen på batterierna analogt och det ger inte samma kontroll. Ofta är de ganska trubbiga i sin visning och visar ofta ganska stora fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan säkert vara bra men den som Bryggan säljer är inte Odelco's Battmeter3.

Vet inte om det stämmer men det sägs att Odelco's har bättre parametrar för laddmottaglighet, självurladdning mm. Har med detta som bakgrund valt Odelco men jag KAN ha valt fel???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att få larm om sjövattnet ej funkar är att sätta en termostatgivare på avgaskröken eller i avgasslangen.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/TERMOSTATGIVARE-F-KYLFLAKT-92-61580/

Inkoppling se SXK bild

http://old.sxk.se/database/images/forum/9192-kopia_av_vastpricken_2_2010.jpg

post-571-1394236889,4326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte temperaturswitchar på ELFA som endast kräver slangklämmor för montering eftersom de jobbar med kontaktavkänning. (Praktiskt Båtägande hade en artikel om samma typ av switchar för några nummer sedan.) Med dem slipper man gänga några hål eller ens göra några ingrepp på avgassystemet alls. Switcharna kostar under 100 kr styck så att de inte är direkt avsedda för marint bruk gör inte så mycket, man får testa dem någon gång under säsongen och byta om de inte fungerar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker oftast att man ska ha så lite som man behöver.

Oljetrycksvarnare, temp och varvräknare.

En enkel digital voltmätare fungerar väldigt bra det med.  När spääningen sjunkit tillräckligt e det dax att ladda! ;)

Tankmätare, det suktar jag efter med. Samt en bättre tank med däcksgenomföring. Villgärna kompletera med en vindgivare. Annars e jag nöjd!

Biltema fungerar.



Senast ändrad av Sator | 12 december 2011 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer resultatet (alltid lika kul att ta del av) - en liten panel med:

- Oljetryck (VDO)

- Amp mätare (hur mkt generatorn laddar) (VDO)

- Tankmätare (VDO)

- Värmemätare för motor (VDO)

- Batterimonitor (NASA AM-1)

Oputsad träram dock...men fint ska det vara!

post-10009230-1394236897,8745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...