Kalle_AMK 3 Postad 10 December , 2011 Någon som har erfarenheter av Garmin Montana 600? Jag anser att det inte är värt 8-10 tusen för en riktigt rejäl plotter. Livet är fullt av kompromisser och jag tycks stå inför en nu. Garmin Gpsmap 521 verkar vara ett bra alternativ för strax under 5000kr. För mycket pengar för mig om jag bara ska ha den i båten. Den ser väldigt klumpig ut, men jag kanske är överkänslig. Därför tittar jag på ett alternativ jag kan använda i bil/lastbil på jobbet samt lite då och då i båten. Sjökortet är alltid med och framme så navigatorn är ett komplement till det. Papperets batterier tar ju aldrig slut... Som sagt: någon som har goda eller dåliga erfarenheter av liknande resonemang? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 December , 2011 Varför inte en Garmin 620 då? Jag kör själv lastbil och den fungerar klockrent för mig. Har laddat ner vägkartor och Garmins sjökort på SD-kort som funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 December , 2011 Nu vet vi ju att du kör Lastbil,på dom flesta Forum,inget jag blir impad av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 December , 2011 Då frågeställaren skulle ha den till bil/lastbil i jobbet så svarade jag så. Vad du intresserar dig för intresserar inte mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 December , 2011 Först och främst, vill du ha GPS i både bilen och båten? Jag funderade förut på att skaffa en till bilen, men inser att behovet finns någon enstaka gång per år och jag nog inte ens skulle orka ta fram och sätta upp den resterande turer. I båten är det för mig en annan historia. Det följde med en Garmmin 172c i köpet och den vill jag aldrig vara utan. Det är så skönt att få fart och position med bra exakthet levererat utan jobb. Sjökortet är alltid med ändå såklart och planerar gör jag med kortet innan avfärd. En kompromiss är aldrig bäst på båda och sällan blir det som man vill. Har inte prövat kombi GPS, så detta kan givetvis vara ett undantag. Jag skulle ha köpt en begad till båten, typ 172c eller liknande och en vanlig Garmin till bilen. Bilnavigator kostar ju bara runt tusingen i dagsläget. Detta blir billigare än kombin och du får sannolikt bättre ampassade prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 10 December , 2011 Varför detta inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 December , 2011 Jag får nog hålla med Mange249, bilnavigatorer är så billiga i dagsläget att nyttan med att försöka hitta någon som passar både bil och båt inte är motiverad. Jag tror också att priserna på beg. plotters kommer gå ned rejält nu när läsplattorna börjar konkurrera med dem. Säkert många som nu har plotter i båten som kommer byta ut dem mot paddan som de ändå har med sig ut på sjön. Det går ju också utmärkt att köpa en beg. bilnavigator för en spottstyver. Den jag har är fyra år gammal och fungerar utmärkt fortfarande. Kartorna är uppdaterade, grafiken är utmärkt, den är snabb och relativt användarvänlig. Så för kanske 4000 kr får du en bra bilnavigator OCH en bra plotter. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 December , 2011 Jag tror någon har pms eller nått? Mig retar han inte upp iallafall. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 10 December , 2011 Jag har provat Garmin 620 och den funkade bra på sjön, dock lite för liten skärm men helt underbart enkelt med touchskärm. Hade den även i jobbet (kör också tradare) men efter ett tag började den krångla när vägkartorna var i. Tappade inlagda rutter, hängde sig och liknande. Fick höra i marinbutiken jag köpt den att den i 1:a hand var en marin produkt så väg delen var inte högsta prioritet vid tillverkning. Bytte in den mot en 720 och köpte en renodlad bil GPS istället. Mitt råd är att köpa renodlade produkter efter användningsområde. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 10 December , 2011 Tack för svar/tips/engagemang. Jag tycker jag tittar ofta efter annonserade billiga plotters men det är knapert utbud. Det är i ärlighetens namn så att jag är lite snål också. Jag har kört utan avigator i lastbilen sen den blev stulen för ett år sedan och det är nästan aldrig några problem. Dock är en navigator som visar aktuell kartbild ett bra komplement till lokalsinne och kartbok, liksom plottern är till sjökortet. Jag kommer med största sannorlikhet köpa en navigator till lastbilen men kan inte gärna komma med ett kvitto där det står Lowrance eller Plotter. Dessutom har jag inte så rymligt samvete. Min tanke var att köpa (på företaget) en navigator som funkar på både fast och flytande underlag för att sedan köpa digitala sjökort privat. Förmodligen biter jag mig i svansen - precis som några av er säger - men jag ska ta mig en titt på Garmin 620. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser