Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
petwes

Biltemas gummibälgar för AQ-drev

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Biltemas gummibälgar? Ok kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt hos dom för 2 säsonger sedan och är helt nöjd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat... Det skiljer någon hundralapp per år i pris och det är en viktig detalj. Jag skulle aldrig köpa offeranod eller bälg hos Biltema. Jag köper mycket där, men aldrig något man behöver lita på...

Det finns en anledning till att de är så mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har i mina VP Tamd 40 en Biltema impeller och en orginal för att testa lite själv och ingen som helst synbar skillnad.

Vingarna är lika fasta och inga synliga sprickor i gummit efter 2 normala säsonger,satte tillbaka dom och testar en säsong till.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange - vill minnas att just Biltemas offeranoder blev bäst i test  i Praktisktbåägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutfattad mening som bara gynnar den dyra detaljhandeln. Men någon ska ju gynna dem också, men inte jag.

http://www.biltema.no/Documents/produkttester/pb_anoder_7-2010.pdf

Vet inte varför länken inte fungerar. Men kontentan av texten/testen i Praktiskt Båtägande nr 7 2010 är att Biltemas offeranod är billigast och ger mest Zn för pengarna.

 

Senast ändrad av excel319 | 10 december 2011 | 10:07



Senast ändrad av excel319 | 10 december 2011 | 10:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt köper jag många saker på BIltema, så har inget emot butiken.

Det som det handlar om i mitt fall är att jag hellre satsar på kvalitet när det gäller viktiga saker. Det har ju hänt ett antal ggr att man fått åka tillbaka och byta en defekt vara. Jag sover lugnare om det sitter märkesdelar i kylning och tätningar helt enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just gummidetaljer borde ju vara bäst att köpa där omsättningen är som störst? På så sätt borde man ju få en färskare vara. Förmodligen kommer de ju från samma tillverkare ändå.

Bälgar och impellrar byter man ju relativt ofta så åldras gör de ju nästan bara i butikshyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes Och dessutom ryktas det ju om att det är VP,s skitgrejjer. Kommer ni ihåg när Biltema blev stämda för dom skrev att det var NGK,s tändstift dom sålde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog finns det produkter som är likvärdiga, men kvalitetskontrollen ligger ju mer på kunden i flera fall, dock de brukar byta utan knot. Är komponenten enkel att byta och man inte riskerar att skada, men som andra skriver är det värt det att tänka till då omaket kan blir stort när det gäller bäljar och ventiler. Nyligen fick de bra kritik för sina vindruteorkare för bilar.... dyrast är nog inte alltid bäst.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt så borde det ju vara så...men jag tror inte att det riktigt är så i praktiken. Gummidetaljer går ju inte direkt från tillverkning till butikshyllorna utan kan ju lagras långa tider på andra ställen innan de når slutkund. Det är ju inte som matvaror med relativt kort shelf life. T ex skulle jag aldrig köpa en varmkorv på en bensinmack som ligger i ett avlägset industriområde, då väljer jag hellre macken precis vid E4an där alla taxibilar stannar.

En impeller kanske tillverkas i Kina år X och hamnar på tillverkarens lager och ligger där i fyra månader. Sen skickas den till ett centrallager i Europa där den ligger ytterligare ett par månader. Efter det skickas den till tillbehörskedjans centrallager och får ligga ett par månader till innan den skickas till butiken. Om den då får ligga där i en vecka eller tre månader spelar ju i sammanhanget inte så stor roll.

Om lagringen dessutom sker på rätt sätt så håller gummi väldigt länge. Jag har köpt en del NOS (New Old Stock) gummidetaljer till min 70-talsbil. Det är alltså helt nya grejer men från det gamla originallagret vilket innebär att de kanske tillverkades på 80-talet. Gummit i de sakerna kändes som nytt och har inte visat några tecken på att vara känsligt.

Givetvis är det inte dumt att köpa impeller där det är stor omsättning men jag tror som sagt att det inte spelar så stor roll för dess livslängd.

Det intressanta med alla Biltemadiskussioner är att de flesta verkar ha en av två uppfattningar; antingen att Biltema är skräp eller att de är lika bra som original. Personligen är jag övertygad om att Biltema ibland är skräp och ibland är lika bra som original när det gäller samma produkt. Den stora skillnaden mellan Biltema och original är kvalitetskontrollen. Originalprodukter håller en garanterat hög kvalité medan Biltemas kvalité varierar beroende på vad de får tag i. Biltema tillverkar ju inget själva utan de köper ofta in från samma tillverkare som originalmärkena men har inte samma höga krav. Därför kan en laddning impellrar vara kanonkvalité medan nästa inte är lika bra. När originalmärkena köper in sina impellrar så finns hårda krav på jämn, hög, kvalité vilket gör att det inte blir någon chanstagning. De som vittnar om att deras biltemaimpellrar hållit lika bra som original har haft tur att köpa från en bra laddning medan de som vittnar om att impellern var skräp har haft otur och fått en ur en dålig omgång.

Så enkelt tror jag att det är...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas zinkanoder är jättebra, dom varar hur länge som helst :)

Allvarligt talat, zinkanoder ska vara 99,9% zink, annars blir det galvanisk korrosion nån annanstans som är mycket dyrare. Volvo garanterar att det är den kvalitén. Tyvärr har det varit lite si och så med renheten i andra fabrikat. Priset brukar stiga med ökad renhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på var du har båten !

Var har du Båten?

 



Senast ändrad av kalledrag | 10 december 2011 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt brukar Zn-anoderna vara för evigt, även VPs, så därför använder jag Mg i min anod. Den räcker ca. fem år. Mycket dyrare och finns definitivt inte på BT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade behöva byta min anod varje eller vart annat beroende på var jag legat med båten. Hade anoden sett opåverkad ut efter en säson hade jag blivit orolig. Då gör den nämligen inte sitt jobb... Detta var på ett 100drev. Det fanns trimplan platta i rostfritt inom 5dm från anoden, så galvströmmar fanns helt klart.

På utombordaren jag har nu ser de ok ut efter ett par år, men byter nog ändå. Anoder är billigt jämfört med de skador som kommer om systemet inte är i balans...

Jag gillar känslan av att ha bra grejer i bra skick. Att köpa billigaste sakerna och chansa finns inte i min värld längre. Jag har prövat med varierande resultat. Slutatsen är dock att det oftat lönar sig att betala lite mer och få nåt man vet fungerar.

Tvättsvampar, presseningar, presslinor, t-röd och oljor(till mindre krävande applikationer) köper jag däremot alltid på biltema. Deras verktyg i bästa serien är en personlig favorit. Bra kvalitet mot pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på västkusten. Privat har jag inte zinkanod, har axel och bronspropeller på min segelbåt. Däremot servar jag drev och motorbåtar. Vi använder bara Volvo och Mercruiser original men vi måste kunna lämna garanti på att vi gjort vad vi kunnat för att undvika skador på drev och propeller. Ser jag en hel zinkanod efter en säsong är det något som är fel, de brukar vara uppfrätta efter ett år eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som diskuterats på annan plats här på MG ska man inte ha zink när man har bronspropeller på axel för att påväxten ska bli så liten som möjligt. Därför har jag inte zink på min propelleraxel och vi rekommenderar det inte heller till kunder. På drev där man måste ha anoder, för att dessa inte ska ätas upp av herr Galvani, sätter vi alltid originaldelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt att folk som hittar delar till låga priser ibland hävdar att det är för billigt bara för att originaldelen är svindyr, somom originaldelens pris är något av naturen givet. Man måste se på vad det är man köper, en impeller eller bälg är inte en jätteavancerad produkt och i Volvo Pentas pris skall det rymmas vinst till både volvo Penta själva  och återförsäljaren. Biltema köper direkt från fabriken och trots att impellern till min båt bara kostar 89kr på biltema mot originalets 244kr så tror jag att biltema har en komfortabel marginal på produkten. Jag har en viss erfarenhet av tillverkningsindustri och jag gissar att Biltema betalar under 20kr för impellern i inköp om volymerna ligger på över tiotusen per år.

För övrigt tycker jag Biltema sedan millenieskiftet undan för undan har höjt kvaliten på reservdelar och idag är dom inte så dåliga, en del verkar minnas usla produkter från länge sedan och hävdar än i dag att allt på Biltema är skit. Dom är heller inte så billiga som förr, jag har en katalog från mitten av nittitalet där oljefilter till Volvo kostar 9kr vilket kanske var billigare än vad som är sunt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper kan en originaldel vet man att den fungerar och passar. På ett företag har man inte råd att chansa att impellern kanske passar, med risk att få åka tillbaka till affären och byta.  Har man ett artikelnummer i reservdelskatalogen så vet man att det är rätt artikel. Köper man piratprodukt har man en översättningstabell och det har hänt att det inte stämmer. Som privatperson kan man ta den risken och lägga den extra tiden.

Sedan händer det att vi väljer ett annat billigare fabrikat än Volvo för t ex impeller och filter, men då vet vi att de är identiska och uppfyller samma kvalitétskrav.



Senast ändrad av Paliswe | 11 december 2011 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt motortillverkarens orginalimpeller, Volvo Pentas orginal som också passar i min maskin, och Johnsson pump som tillverkat pumpen även deras orginalimpeller, och Biltemas, jag kan inte se någonsomhelst kvallitetsskillnad mellan dom olika, och inte heller någon synlig skillnad, jag är övertygad att dom kommer från samma fabrik i Kina.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan händer det att vi väljer ett annat billigare fabrikat än Volvo för t ex impeller och filter, men då vet vi att de är identiska och uppfyller samma kvalitétskrav. 

Paliswe,

Det där tycker jag är mycket intressant. Hur hittar ni den informationen? Det skulle ju vara väldigt bra även för privatpersoner att få reda på.

Skulle man på något sätt kunna få reda på varifrån Biltema får sina produkter så skulle man ju kunna luska lite i om det verkligen är samma fabrik som originalprodukterna kommer. Därmed borde hela diskussionen om pirat/kontra original kunna läggas ned och märkesfirmorna skulle tvingas sänka priserna.

Mvh
Fred

Edit: Glömde ett ord i sista meningen.



Senast ändrad av Flintstone | 11 december 2011 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla, att en zinkanod håller länge är inte en garantiv för att den är bra, .. vitsen är ju att det är anoden som ska oxidera inte motorn.  Men det är klart man kan säker fila till en i rostfritt så behöver man aldrig byta den. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet, för en lekman, att testa kvalitén på offeranoder är att se vad effekten blivit på det som den ska skydda. En anod som försvunnit helt behöver inte per automatik ha skyddat speciellt bra, det kan ju t ex  berott på hur den varit monterad. En anod som knappt påverkats kanske har gjort sitt jobb ändå eftersom det beror på hur omgivande förutsättningarna varit så som salthalt, temperatur(?), omgivande båtars galvaniska strömmningar m.m. Sen är det ju viktigt att man väljer rätt typ av anod beroende på vilket vatten man har sin båt.

Därför tycker jag att diskussionen om vilka anoder som har bäst kvalité grundat på enskilda båtägares erfarenheter är ganska ointressant. Dock skulle jag bli lite misstänksam ifall en anod inte visar några som helst tecken på att ha offrat något...det finns alltid galvaniska strömningar och dessa fräter på den oädlaste metallen så om komponenten som har som uppgift att ta hand om dessa inte visar några tecken på att göra det så skulle jag försöka hitta orsaken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel har redan getts ovan, Man tar Johnson-impeller eller, i ett annat fall, Lombardinis oljefilter om de passar lika bra som Volvo-filterna då de är billigare. När det gäller zinkanoder finns det många märken på markanden men de som vi funnit funka bäst är original. De är också dyrast vilket kan förklaras med att de också håller högst zinkhalt. Vad de billigare innehåller vet jag inte.

Att det skulle komma från samma fabrik är ingen garanti för att de är identiska. Det kan vara så att de avsiktligt har en annan tillverkningslinje med lägre pris, det kan vara de som sorteras ut och inte uppnår samma kvalitetskrav. Det kan vara så att de ser exakt identiska ut men ändå kommer från en helt annan fabrik. Detta lär vi aldrig kunna nå enighet om på MG

Sen är det som vanligt att man får välja vad man vill kosta på sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tar Johnson-impeller eller, i ett annat fall, Lombardinis oljefilter om de passar lika bra som Volvo-filterna då de är billigare.

Jaha, du menar att man tar en annan märkesprodukt men som är billigare än den det står Volvo Penta eller Mercruiser på?

Att det skulle komma från samma fabrik är ingen garanti för att de är identiska. Det kan vara så att de avsiktligt har en annan tillverkningslinje med lägre pris, det kan vara de som sorteras ut och inte uppnår samma kvalitetskrav. Det kan vara så att de ser exakt identiska ut men ändå kommer från en helt annan fabrik.

Så är det med största säkerhet. Det jag menade när jag skrev luska lite var att man kunde kontakta fabriken direkt och höra om det går att klämma ur dem lite information om hur sorterandet ser ut. Vilka impellrar går till VP och vilka går till Biltema...

En lite kul site är http://www.alibaba.com som verkar vara ett nav för asientillverkare. Det man inte hittar där hittar man inte...

På kul skrev jag till en av impellertillverkarna jag hittade där för något år sedan. Jag ville se ifall det gick att beställa impellrar till Albin-motorer lite billigare än vad de kostar hos den firma som har monopol på dem i Sverige. Det var inga som helst problem bara jag hade specifikationerna ,eller ännu hellre, kunde skicka dem ett varuprov! Jag har för mig att minsta order var 500 st och priset per impeller skulle då bli typ 50 kr. Problemet är väl bara att man inte har så bra koll på hur kvalitén är och eftersom jag inte är ingenjör så är det ingen bra idé att jag skulle ge mig på att beställa såna grejer. Speciellt för att sälja till andra då man ju måste kunna lämna garantier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var jag som låg bakom artikeln i PB om zinkanodtesterna kan jag inte låta bli att svara...

Myten om Biltemas anoder (f.ö. även olja, bälgar, impellrar o.s.v.) har funnits och kommer finnas så länge märkena finns kvar. Även jag har stått och valt, hört någon som.... o.s.v. Men för att ta reda på just lite fakta hade jag före testet i flera år funderat på att göra just ett jämförande test med ett flertal anoder under exakt samma förhållanden men från olika leverantörer. En av dem var Biltema, medan de övriga var typiska båttillbehörsleverantörer.

Den som läst testet (vilket uppenbarligen de flesta i denna tråden inte har) vet att det inte fanns någon konstaterad materialskillnad mellan något av fabrikaten som testades. Alla var såpass rena att de höll exakt samma elektriska potential mot referensmetallen koppar. Tre fabrikat verkade dessutom vara stöpta med samma verktyg på samma fabrik, två av dem var dessutom helt identiska. En av dessa var faktiskt just Biltemas anod.

Vad gäller offringsförmågan var den nära nog identisk hos samtliga (vilket är helt logiskt om materialet var likvärdigt). Däremot fanns det en del skillnader vad gällde andra materialrester från slipning, porighet, passform, monteringsvänligheten och materialval på skruvar & muttrar. Den som blev sämst i testet på denna punkt var en riktig namnkunnig firma, som dock med PB-testet som väckarklocka sedan dess bytt leverantör...

Jag - som dock är partisk i egenskap av artikelförfattaren - tycker testet visade på ytterligare ett par saker: 1) Myter är sällan sanna. 2) Det är inte fel att även granska de finare fabrikaten med samma ögon som de fulare, och inte automatiskt tro att de är bra. 3) Det kan skilja 3 ggr i pris på samma sak. 4) Flera (även finare fabrikat) hade uppenbarligen bytt leverantörer/modeller nyligen eftersom katalog- och/eller internetuppgifter inte hängt med. Fel mått angavs t ex.

Sedan var detta naturligtvis en snapshot som gällde just då. Men att byta underleverantörer titt som tätt är alltså inte unikt för Biltema (tvärtom), och bevisligen får man naturligtvis ingen garanti för en bra vara i den finare butiken/märket heller. Men det kan kännas bättre, vilket faktiskt kan och får vara en god anledning också !

(Vad som sedan gäller kvaliteten på t ex VP:s gummiprylar så tror jag inte en del, främst Bavariaägare, håller med vad gäller impellrar. Men även VP byter ju leverantörer wink. Och så länge det är garanti på t ex en motor är det ju en anledning till att hålla sig till märkesvaran. Men sedan bör det vara fritt fram för hjärta och sunt förnuft).



Senast ändrad av IngemarE | 12 december 2011 | 08:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan instämma i att Biltemas impellrar är bra.

Volvo Penta tar inte ens ansvar för sina krånglande motorer så att dom skulle ha större koll/krav på sina reservdelar än andra leverantörer har jag mycket svårt att tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som sedan gäller kvaliteten på t ex VP:s gummiprylar så tror jag inte en del, främst Bavariaägare, håller med vad gäller impellrar.

 

- Grabbar, dendär motorn ska sitta i en Bavaria. Lyft den av bandet och montera den sämre impellern i den!

 

Skulle inte tro det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...