Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
BoatSven

LED-Lanternor på liten långsam båt?

Rekommendera Poster

Jag har läst flera trådar om LED lanternor på båtar. Vill bara kolla om jag fattat rätt. Jag har en segelbåt som är 5 meter lång och går troligtvis inte fortare än 5 knop - Då måste jag alltså ha vitt runtom-lysande ljus vid mörker, oavsett om jag seglar, går för motor eller ligger still. Dock räcker det med det. Är det rätt så? Nu kommer en till fråga: Utgå från att jag har en godkänd, vit och runtom-lysande LED-lanterna. Är det då tillåtet att även ha grön, röd och vit LED-lanternor med rätt ljusvinklar MEN inte godkända. Kort sagt, FÅR man ha MER lanternor än man MÅSTE ha? Och måste de då vara godkända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven

Jag mötte en gång en båt i en ganska trång passage nära min hemmahamn. Det var mörkt och det enda jag såg var en röd lanterna nästan nere vid vattenytan. En vit lanterna ett antal meter upp och ytterligare en  rödlanterna dubbelt så högt upp i förhållande till de övriga två.

Vad var det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning om vad det var för båt, men du menar alltså att man inte ska ha så? Så jag ska bara ha en vit? Tänkte att det var bra om det syntes vilket håll man var påväg men det är klart, svårt att skilja från större/snabbare båtar då. Man får alltså inte ha så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du får ha lanternor på liten båt men det är inget krav. En enda vit säger inte mer än att nåt är i vägen. Kan var en boj eller lampa på brygga eller vadsomhelst. 

Alltid bäst att visa färdriktning. Små båtar är ofta snabba så där kan vara större behov än en långsam  10-meters. Anledningen till minimikravet på vitt runtkringlysande ljus är att det kan saknas förutsättningar på en pyttebåt att föra lagstadgade ljus. Sätter du på såna som inte är godkända tror jag inte nån kan säga nåt. Det är sannolikt inte sämre än bara en lampa på en pinne eller lykta i handen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min lilla segelbåt, 6 m, har jag en runtomlysande vit, och bör hålla mej ur vägen.

Det är bättre att ha sidolanternor och akter, det underlättar att se åt vilket håll man är på väg.

Jag fick frågan på skepparexemensprovet Du ser ett vitt ljus, vad är det en cykel, svarade jag.

Ett vitt ljus på sjön kan vara vad som helst.

http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Navigationsljus/LED-Lanterna-360-257705/

post-571-1394236887,8458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som framkommit helt ok att ha en runtlysande vit lanterna, men om man har det så är man väjningskyldig till alla andra båtar!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Med mina bristfälliga kunskaper kunde det ha varit den flygande holländaren. Fast jag är tveksam om den för/förde lanternor enligt dagens regelverk. Toaen låt oss få veta svaret!

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag beskrev lanternföringen på en båt jag har mött i verkliga livet, var för att du i någon mån skulle förstå hur viktigt det är att ha en korrekt lanternföring.

Nu har ju du en liten båt, men jag skulle inte slarva med lanternföringen ändå, även om man kan komma lite billigare undan genom att hålla sig till det absolut minimala.

Båten jag mötte var en morden segelbåt på 35 - 40 fot, som gick för fulla segel genom den relativt trånga Tångenrännan. man hade lanternor för motorgång tänt (fast man enbart seglade) och dessutom den trefärgade mastoppslanternan för segling. Därav en röd lanterna nära vattenytan, en vit lanterna ett antal meter upp i luften och en röd lanterna på en höjdd av ca 15 meter. Det var först när jag var ganska nära som jag såg båten och förtod hur det hängde ihop.

Du har en lite båt. Ändå skulle jag haft Styrbord och Babordslanterna eller en kombibnation därav i fören och en akterlanterna. Dessa tre för segling. Dessutom en topplanterna för motorgång. Topplanternan sitter ofta onödigt högt på segelbåtar. har ibland flytta ner den ganska långt så man inte behöver gå till mastkranen ( som jag har på en timmes gång från mi hemmahamn) för att tex byta glödlampa.

Idag är ju alternativet lysdiodslanternaor. Både på din och även min betydligt större båt klarar sig med den lilla modellen av lysdiodslanternor - upp till 12 meter. Köpte sådan till förra båten som var 7,6 meter. När jag skulle montera dem stak det ut två st FK-tampar (kopplingstrådar) på 5 cm.

Lämnade tillbaka lanternorna och bytte dem till lanternor som var avsedda för båtar upp till 20 meter. De hade en inguten kabel på ca två meter. Den kabel kunde jag dra inombords och göra en ordentlig tätning i genomföringen. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=780&artname=

Hur katten hade lanterntillverkaren tänkt att man skulle skarva trådarna bakom lanternan och få den skyddad mot saltvatten och oxid på ett vettigt sätt. Lanterna är också borttagen ur årets Hjermanskatalog.

Dessutom skulle jag haft en trefärgad mastoppslanterna för segling på öppet hav (inte blanda ihop med den vita topplanternan för motorgång)

Om man skall ha en ankarlanterna i masttoppen börjar jag bli lite tveksam till efter de diskussioner i våra olika båtforum. En fotogenlyckta i akterstaget är nog rättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Red over white, fishing by night. Ingen motorlanterna tänd, så seglare gissar jag. Alltså, fiskande seglare som det skrevs om tidigare gissar även jag på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och du har för en gång skull helt fel. Hade du läst mitt svar ovan skulle du sett vad det var för båt.

Det finns säkert många som inte har en aning om vilka lanternor man skall föra. Har hört talas om att det finns fabrikstillverkade segelbåtar där man inte kan tända och släcka topplanternan separat. 

Fiskbåtar som trålar har en grön lantena över den vita. Fiskar man med garn har man en röd lanterna över den vita. Dessa lanternor sitter på nån meters avstånd i masttoppen. I övrigt skall man föra SB, BB och akterlanterna.

Att det skulle ligga en fiskebåt still i Tångenrännan och syssla med garnfiske är helt otänkbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart jag har fel. Men det var så lanternorna sa, typ. Vad var det för båt, på riktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På riktigt var det som jag skrev i inläggen ovan.
En segelbåt, ca 35 - 40 fot. Masheadrigg med stor Genua. kan ha varit nån typ av Bavaria eller liknade. Den hade alla, utom ev. ankarlanterna tänt.

Mötte den ungefär vi ringen i bifogad bild.

post-945-1394236888,3821_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysfiske efter sill i så fall, med den lanternföringen. wink fast han låg inte still. Gjorde nog en 5-6 knop 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det jag igentligen undrade var om de övriga lanternorna(förutom runtom-lysande vit) måste vara godkännda? Med den vita har jag ju det som krävs så då borde ju inte någon kunna sätta dit mig om jag har röd/grön också. Visserligen får jag väll då enligt reglerna bara ha röd/grön tänd om jag går för motor?

Jag såg jättefina LED-lanternor på Claes Ohlson, röd och grön i en förpackning som skostade ca 500:- Det stod för båtar upp till 12 m och godkända av något som jag inte minns men det var inte Trafikstyrelsen tror jag. Jag skulle vilja ha dom faktiskt eftersom dom såg bra ut och passar bra utseendemässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt från kustskepparutbildningen för många år sedan så är det inte tillåtet att använda fel typ av lanternor som komplement till i övrigt godkända d:o. Anledningen till det bör ju vara att lanternor inte bara ska lysa så att fartyget syns utan det ska också tala om vad det är för typ av fartyg, vad det håller på med och i vilket skick det är. Om man då har en båt som klarar sig med runtomlysande vitt toppljus så får man alltså inte komplettera detta med bara en röd och en grön på var sida utan att även ha vitt akterljus och toppljus med rätt belysningsvinkel.

toaens exempel ovan illustrerar ju detta bra. Fel ljuskombinationer förrvirrar andra som vet hur lanternor ska läsas.

När det gäller TS fråga om godkända eller inte godkända så har jag svårt att tro att man skulle åka dit om man har rätt ljuskombination med rätt vinklar men att de kanske lyser en aning svagt eller med aningen fel kulörer. Reglerna för typgodkännande finns nog mest där för att folk inte ska åka omkring med blåa, orangea eller andra skumma färger som lyser jättesvagt eller superstarkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone: Okej, det var därför jag skrev att jag väll bara får ha grön och röd tänd när jag går för motor. Jag ämnar inte ha fel kombinationer, färger eller ljusvinklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tror jag som sagt att det är otroligt liten risk att du blir lagförd, även om du blir stoppad av sjöpolisen eller KBV. Om myndigheten ser att du för en ljuskombination som är steget över det din båt kräver för att du tycker att det känns bra att ge lite mer information till andra sjötrafikanter men att det är lanternor som inte är typgodkända så skulle jag tro att du på sin höjd får uppmaningarna: Byt ut lanternorna till korrekta när du har möjlighet...och gör inte om det! cool

Du kan ju alltid säga att du släcker de felaktiga och kör med den runtomlysande, korrekta, tills du monterat bort/ersatt dem som är felaktiga.

Tänk också på att du inte får ha en runtomlysande samtidigt som du har övriga gångljus...men det vet du redan.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du seglar skall du ha - om det är mörkt

en Röd lanterna på babords sida som lyser från rakt föröver tiil ett streck akter om tvärs på babordsidan.

en Grön lanterna som lyser från rakt föröver och till ett streck akter om tvärs på styrbordsidan.

Dessa två kan du föra som en kombinationslanterna nån stans i fören så att de inte skymms av seglen tex. Typ den som de hade hos Claes Olsson.

Dessutom skall du ha en vit akterlanterna som lyser från ett streck akter om tvärs på styrbordsidan till ett streck akter om tvärs på babordssidan. Lanternan skall lysa akteröver.

När du går för motor skall du dessutom föra en topplanterna som sitter  1 meter (har jag för mig) över sidoljusen. På en segelbåt sätter man ju topplanternap på masten, så höjde är ju inget problem. Dock - som jag skrev tidigare - det är onödigt att sätta den för högt. Lysvinkeln för topplanternan är ett streck akter om tvärs om styrbord till ett streck akter om tvärs om babord och den skall naturligtvis lysa föröver.

Topplanterna och akterlanterna skall följdaktigen ha olika lysvinklar.  Topplanterna 225 grader eller 20 streck och akterklanternan 135 grader eller 12 streck.

Det går inte att använda en topplanterna som akterlanterna och tvärt om. Det förkommer att även att såna som bygger båtar yrkesmässigt förväxlar dessa no

Lite klipp ang regler för lanternor;

Lanternor skall vara tända från solnedgång till soluppgång. Lanternor skall också användas vid nedsatt sikt. Båt som endast används i dagsljus, behöver ej vara utrustad med lanternor.
I svenskt inre vatten (skärgårdsområden) behöver lanternorna inte vara tända under skymning och gryning, om farkosten också annars syns tillräckligt väl. Båt som för eller visar endast ett vitt runtlysande ljus eller en ficklampa, är i svenskt inre farvatten skyldig att hålla väl ur vägen för annan sjötrafik. Dessa undantag gäller inte längs kusterna utanför skärgården, på öppet hav eller till exempel i Finlands inre farvatten.

Lanternornas lysvinklar, placering och lysvidd är noga reglerad i internationella avtal (sjövägsreglerna) och nationella bestämmelser, se t.ex. svenska sjöfartsverkets Sjötrafikföreskrifter. Det är på befälhavarens ansvar att se till att lanternorna följer reglerna; båtar saluförs ofta med skymda, felplacerade eller på annat sätt felaktiga lanternor.

På något sätt har jag fått för mig att du har tankar på att långsegla. Om så är fallet skulle jag valt att montera en trefärgad masttoppslanterna att användas vid segling utomskärs i stället för de vid däcket plaserade seglingslantärnorna. När mastoppslanternan är tänd skall man naturligtvis inte ha topplanternan tänd. Dessvärre är de trefärgade masttoppslanternorna med lysdioder som finns idag ganska dyra. Å andra sidan drar de minimalt med ström - också en aspekt att väga in.

Här kan du ju testa dina kunskaper beträffande lanternor http://kursportalen.sjosportskolan.se:8080/lanternor_dager_ljud/

Viktigt är rätt monterade lanternor och ett par lagom avpassade kompletta ankarutrustningar, klara att användas, och att du arrangerar seglen så att du kan reva - direkt - när det behövs. yes

Allt annat är egentligen bara lull. wink

post-945-1394236888,919_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Toaen att du fick med att runtlysande vit endast gäller på Svenskt inre vatten, det hade jag glömt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS skriver ju att hans båt är fem meter och knappast gör över fem knop så då krävs inte gångljus utan runtomlysande är fullt tillräckligt. Det är väl till och med så att det räcker med att vifta med en ficklampa för så små båtar?

Om han sen ska ge sig ut på de stora haven med denna lilla båt så är tipsen om högt placerat ljus väldigt bra! cool (Jo, jag har sett Yrvinds båt...men han är ju inte riktigt klok! wink)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade länken toaen la in...där fick man skämmas...blush Man glömmer mycket av det man lärde sig för 25 år sedan...speciellt när man inte praktiserar kunskaperna eller fräschar upp dem teoretiskt med tiden.

Mvh
Fred

(Ett litet stygn av nostalgi fick jag också när sidan nekade Opera som webläsare och uppmanade mig att använda Explorer eller Netscape Navigator! Netscape var min favvo tills dess att den försvann!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt - det är inte mycket man kan förutom det vanligaste. blush

Hittade sidan när jag googlade efter nån lämplig bild på lanternernas plasering och lysvinklar. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men visst glömmer man några, fast de flesta klurades ut.

Saknade Explosiv last, röd runtomlysande.

Fick rådet av navläraren, Ser du en julgran så höll dej långt bort.

Moderna motorbåtar har i dag förutom röd/grön en runtomlysande vit som är både för och akterlanterna.

Min soldrivna ankarlanterna tillverkad av inkromet av trädgårdsbelysning.

post-571-1394236889,0451_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...