Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
BoatSven

Gasolbox - storlek för att passa tuber i olika länder?

Rekommendera Poster

Som jag har förstått det så finns ingen direkt standard på gasoltuber i Europa.

Om jag vill göra en fast installation med typ 1 st 2 kg-tub och vill ha möjligheten att byta till utländsk tub om jag skulle behöva. Hur stor gasolbox behöver man då?

Finns det någonstans information om olika länders tuber(överskådligt) och mått på dem så man kan välja en lämplig storlek på gasolbox för att passa flera länder?

Eller finns det någon ca 2 kg-tub som går att fylla på(inte byta alltså) nästan överallt? Så man kan ha två stycken och bara fylla på lämplig plats när en är tom. Såg att det fanns något som hette AutoGas som man fyllde från en station, typ som en bensinpump, men har inte hittat några flaskor i 1-2 kg storlek. Har aldrig sett i Sverige iofs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skule tro du klarar dig med en Campingaz, den har ganska precis samma storlek som den vanliga AGA-modellen vi har mest av här hemma.

Vi fick slut på gasen i Holland förra sommarn och köpte en tub och regulator då vår svenska modell inte passar. Gick på en tusing knappt (vilket damen som expedierade oss var mycket bekymrad över). Kan köpas här hemma också om jag inte har fel. Kolla storleken på den vanliga och ta till ett par cm extra så passar det nog med Campingaz 2-kilos. 

http://www.campingaz.com/p-22852-regulator-tap-butane-28-mbar-1300-gh.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, länken fungerar inte men typ denna flaska http://www.campingaz.com/Benelux/p-23690-r-904.aspx Den ser ut väldigt mycket som en P2 så om man har lite marginal i gasboxen så borde det ju gå att få ner även den. Tycks gå att byta på väldigt många ställen i europa, dock lite sparsamt i Spanien men det ser absolut ut som en bra flaska om man ska vara i europa.

Dessa P2:or som vi har i Sverige, är det i princip bara i Sverige som de används?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt den svenska även i Norge när vi fick gastomt i Egersund. Där fanns båda modellerna i två olika butiker när bryggan.

Det kan nog finnas de som fyller själv i nån verkstad men hur ska man hitta den. Det finns risker med att fylla själv naturligen då gas flödar över och ska tas omhand egentligen. I Göteborg försökte några utländska lastbilschaffisar att fylla fordonsgas vilket slutade olyckligt. Jag tror gasflaskan sprack.

I civilisattionens utkanter finns det säkert fler ställen att fylla själv. Där har man lärt sig klara sig själv vilket ger större kunskaper då nöden inte har nån lag. Står man så vinden tar gasöverskottet som blir när man fyller flaskan är det ju inga problem att få till en säker fyllning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick för många år sedan en 2kg påfylld i södra Europa, långt ute i ett industriområde fanns det en liten verkstad som fixade det åt mig, två man skruvade ihop en lång förskruvning för att få något som passade i båda ändar, när min tub var påkopplad och gasolen fylldes på ställer sig männen och röker medans dom väntar, jag drar mig undan i skydd av några byggnader.

Vet inte hur mycket gas dom fick i, men jag har aldrig haft någon tub som räckt så länge.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ett citat,hehe

Fråga 04: Kan jag fylla min gasolflaska utomlands?
Svar: Både ja och nej. Det beror på vilken gasolflaska man har och var man befinner sig. I Tyskland och norra mellaneuropa kan man med adapter 486022 fylla sin PK6, P6, PK10 eller P11. Länderna runt medelhavet använder inte propan i sina flaskor utan har butan istället. Dessutom har de andra anslutningar på sina flaskor. Campingflaska 2006 och 2012 går ej att fylla utomlands då det saknas pysventil på våra svenska campingflaskor. Ett utmärkt sätt att kunna ha tillgång till gasol under europasemestern är att skaffa sig ett s.k Euroset (art nr 483190), som gör att du till din svenska utrustning kan använda de flesta förekommande gasolflaskorna i Europa För att vara på säkra sidan kan man från respektive lands turistråd få information om var stora gasolfyllningsdepåer ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söker man på 486022 på google så hittar man adaptern på flera sidor som säljer den.

Senast ändrad av BoatSven | 09 december 2011 | 20:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Spanien kan man varken byta eller fylla på gasolflaskor. Du kan inte heller köpa en spanska gasolflaska då det kräver att du visar ett intyg på att gasolinstallationen är gjord av en auktoriserad spansk installatör......

I Portugal, Italien och här i Grekland byter man inte flaskorna, man fyller på.

Vi laddade båten full med diverse olika påfyllningsadaptrar när vi gav oss av från Sverige, men har ännu inte behövt använda någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LadyAnnila: Mycket bra info! Tackar för det :-) Jag har dock valt fotogen-kök istället för gasol, fördelarna väger över för min del :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom vi har en dieselgenerator ombord så har vi allvarigt börjat fundera på att installera en el-spis och el-ugn istället. Batterierna behöver ju alltid laddas och generatorn behöver högre belastning än vad den får nu. Dessutom så slipper man strulet med olika bränslen ombord. För det är ett klydd att fixa med gasolflaskor och fotogen. Diesel tankar man ju ändå till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...