Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Snurran

Ingen kartell bildning!?! Eller bara slumpen??

Rekommendera Poster

Kan inte låta bli att bli förbannad!

Ska köpa olja till mitt vp 290 drev och började kolla runt lite på priserna för en 5L dunk och gissa om man blir förvånad.....eller kanske inte igenteligen! :S

Att det finns en ca prislista är jag fullt medveten om....men att ALLA verkar följa den till punkt o pricka tycker jag är lite märkligt!

Jag gogglade på volvo 3809442 där numret är artikel nummret på 5l förpackningen och gick in o kollade på 4 st av de ställena jag känner till, och ALLA tar samma pris!!

Är det någon mer än jag som tycker det är konstigt? listar länkarna här under så kan ni kolla.

Om någon känner till något billigare ställe så får ni gärna informera mig :)

http://drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=olja&id=1604&kid=&q=2&s=1&o=20&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.html

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-3809442-olja.aspx

http://www.bataccenten.se/pdf/sept_2011.pdf

http://www.marinshopen.se/TillbehörsShopen/tabid/258/List/1/CategoryID/653/Level/a/Default.aspx
 

 

 

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog Volvo Penta som håller hård disciplin bland sina återförsäljare så att de följer den rekommenderade ca-prislistan. Mig veterligen är det förbjudet att tvinga en ÅF att hålla ett visst pris, men en leverantör (VP t.ex.) kan ju helt plötsligt få leveransproblem, ändra betalningsvillkor eller vidta andra sanktioner mot ÅF som sätter eget pris.

Sen är väl flera av web-shopparna för VP-delar egentligen samma plattform? Frågan är vem som äger/driver webshoppen och sätter priserna (VP själva?). Finns system där transaktionen delas ut till den ÅF som ligger närmast kunden geografiskt. Om så är fallet är det ett mycket effektivt instrument mot priskonkurrens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen kartellbildning eller dylikt.Det finns en konsumentkatalog precis som Watski,SeaSea mm har sin.I Volvos katalog finns olja med till ett pris som alla tar.Det är jätte dåliga marginaler till handlarna på Volvo Pentas produkter trots att de är dyra.Handlarna ser Volvos produkter som nödvändigt ont i hyllorna-förhoppningsvis köper kunden något mer när han/hon skall handla.Volvos stora återförsäljare typ Micab,Marinshopen mm har bättre marginaler men de lever till stor del på att sälja Volvos produkter och skulle inte få lönsamhet med de låga marginaler som de mindre handlarna har.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog som du skriver optimisten.  Vet att de ofta kan vara så att marginalerna är dåliga från vissa tillverkare/generalagenter, tycker bara det är konstigt att de tar på kronan samma pris.

Nu till en annan fundering.... om det ska vara 75-90 helsyntet av klassningen API GL-5 MÅSTE det då vara Volvo pentas olja?? Vet att det finns många läger och så när det gäller olja att tex orginal olja skulle innehålla massa nödvändiga tillsatser och mirakel saker, men jag vet inte om jag tror på det...

I Volvo Pentas Vekstadshandbok för 290 dp drev under tekniskadata står det följande:

Oljekvalite: API GL5*

Viskositet: SAE 90 alt. 80W90

* För drev i kommersiell användning skall alltid helsyntetolja 75W90 motsvarande krav som GL5 olja användas.

Så då fundrar jag på om jag kan använda tex Swedols olja typ denna:

TRANSMISSIONSOLJA Q8 T 65 SAE 75W-90
Syntetisk transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar samt manuella växellådor där en olja enligt API GL-5 rekommenderas. Ger bränslebesparing och överlägsen smörjning speciellt vid låga temperaturer. Viskositeten SAE 75W-90 är godkänd för förlängda bytesintervall i bakaxlar på Volvo lastvagnar (40 000 mil). Tål även mycket höga temperaturer och hård belastning varför den rekommenderas vid mycket svåra driftsförhållanden. Specifikation: API GL-5, Volvo 97312, ZF TE-ML 05A/07A/08/12A/17B Eaton/Fuller Bulletin 2052/ 2053, Ford ESD-M2C175-A.

Pris 20L 1110 kr exkl moms

Skulle denna funka eller rasar drevet efter 10 distans? Vet att det finns några som är RIKTIGT duktiga, med enorm erfarenhet innom det här, här på forumet.

Drevet ifråga är ett 290 dp (tror säljaren sa att det hette Dpe och att det hade lite grövre propelleraxlar eller nått sånt) men jag har inte hittat någon info om Dpe drev vad som skiljer dom annars, någon som vet nått mer om det??

 

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är specifikationen på oljan som avgör, inget annat. Själv köper jag min GL5 olja, med exakt samma spec.,  till 290 DP-drevet på OK Q8. Minns inte priset, men betydligt billigare än VP:s likvärdiga olja i.a.f. 

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lovande Sea Maniac!!  Misstänker ju att det kan vara så för att till bilen funkar ju vilket märke som helst. Kan jag köpa den på Swedol (ok/q8 olja) och få 20 liter för samma som 5 så är det ju inte svårt att välja.

Fyll gärna på med mer erfarenheter o tips m.m.

 

:)

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av sveriges största marinföretag håller sina ÅF i ett järngrepp när det gäller att sätta priser på deras produkter.
Sänker de priserna till kund utan deras godkännande får de inte köpa längre.

Jag har en mycket nära vän som är marinhandlare och han hade sänkt priset med 200:- på en vara för 20000:- och blev uppringd att han var tvungen att höja.
Han sa att de inte fick bestämma vilket pris han skulle sätta, då fick han ej köpa mer.

Han valde att inte köpa in deras produkter mer!

Företaget är agent för Lowrance, Simrad, mm i Sverige. Jag ger ej ut namnet men de flesta vet vilket det är.

Konkurrensverket har en anmälan hos sig, men man får nog vänta något år innan de händer något.






 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av trådar om olja på forumet men eftersom sökfunktionen är så kass så är det ju nästan omöjligt att hitta dem.

Saken är den att du kommer få lika många olika svar som medlemmar som svarar. En del hävdar att allt annat än olja som kommer från en flaska som det står tillverkarens namn på kommer vara skadligt för drevet eller motorn om vi pratar motorolja. Andra hävdar att det är specifikationerna på oljan som avgör och att Biltemas olja fungerar precis lika bra som original-oljorna.

Om du frågar mig så svarar jag med två motfrågor att fundera över:

1. Varför skriver tillverkarna i handboken att man måste använda originalolja?

2. Hur gör alla de som åker omkring i områden i världen som inte har en chans att köpa originalolja? Då tänker jag på dem som har dessa prylar i djungeln i Sydamerika, längs afrikanska västkusten eller på Svalbard bara för att nämna några exempel.

3. Har utvecklingen på olja stått stilla sen drevet eller motorn tillverkades?

Svaren är givetvis:

1. De vill tjäna pengar på att skrämma kunderna så de inte väljer olja som är normalt prissatt.

2. Jo, de skaffar den olja de kan få tag i som har någorlunda samma specifikationer som rekommenderad olja och kör glatt omkring med den. Inte rasar deras motorer och drev till höger och vänster.

3. Naturligtvis inte. Oljeproducenterna jobbar stenhårt på att utveckla och förfina oljor. Den olja som tillverkaren rekommenderade för motorn/drevet när det var nytt (20 år sedan?) var inte lika bra som samma olja idag. Därför tror jag att även en sämre olja med samma specifikationer ändå är bättre än originaloljan var för 20 år sedan.

Jag köpte billig olja på SeaSea från Valvoline (tror jag det var) eftersom de hade kampanj och inte är jag orolig att något kommer hända med mitt drev eller min motor.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 07 december 2011 | 21:13



Senast ändrad av Flintstone | 07 december 2011 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog ana att det finns ett rätt utvecklat prissamarbete,  och att leverantörerna har sina återförsäljare i tukt och förmaning när det gäller prisbilden. 

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2011/08/29/258572/index.xml

Konkurrensverket håller på med en utredning av Sweboat Service AB Brunswick Marine, KGK Motor, Volvo Penta och Yamaha Motor Scandinavia som misstänks ha agerat tillsammans för att få bort nykomlingen Mekonomen från marknaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Fred, jag det stämmer allt det du skriver!

Men va skönt att slippa höra: ANVÄND SÖKFUNKTIONEN! För den är ju ander ALL KRITIK!!  

Brukar tänka i samma banor...hur gör de som inte får tag i orginaldelar/olja m.m. klart det funkar med liknande produkt bara den är av samma klassning och så. Och visst är det så att man kommer få lika många olika svar som medlemmar, men det är alltid bra och intressant att få olika innfallsvinklar på det också. 

Jag tror inte att jag efter detta komer köpa Volvo pentas olja utan att köpa en som uppfyller klassningen och av ett bra märke.

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skönt att även båtfolk ser till oljespecifikationen och inget annat. Vi för samma diskussioner på motorcykelsidan där de mest rabiata kör på olja för 700:- för en 4l dunk medans en del kör på biltemas motsvarande olja och är nöjda med det.

Själv kör jag på Q8 SBK racing helsyntet 5w-50 i motorcykeln och jag ger ca 70:- litern för denna.

Den kör jag i en, i sammanhanget, hårdtrimmad mc motor och jag tänker använda samma olja i min, inte särskilt hårdtrimmade, utombordsmotor. Trots att den har tillsatser/additiv för våtkoppling som visserligen saknas i båtmotor.

Oljan köper jag hos en grossist i Norrköping men Swedol säljer samma olja till samma pris eller till och med något bättre. Detsamma gäller för transmissionsoljor pcj . Köp rätt specifikation för applikationen så blir det rätt. Volvo gör ingen egen olja t.ex.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör ALLA mina fordon, båten, mc, moppe, bilar, på oljor från Biltema och har gjort så i måååååånga år inte haft några som helst problem. Gåggla på deras oljor och tjecka upp vem som levererar oljan så ni se att deras olljor är helt godkännda.

 

Såjaaaa, nu stack jag ut hakan riktig ordentligt och lär väl få stryk så jag klarar mig hela 2012 ;-).

Men , tro mig deras oljor ÄR bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att oljan kommer från Nynäshamns raffet :-)

Jag håller med dej, jag hade med kört på biltemaoljan om den hade varit billigare än den jag använder nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som prövat att göra dp drev på castrol saf xo 75w90 helsyntet?

Måste väl funka, den är ju API GL-5 klassad

 

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

API GL-5 SAE80W/90 (60kr/lit Biltema) är vanlig bakaxelolja jag haft på mina bilar utan problem sen -69. Bland annat på flera Volvobilar. Tror den också kallades hypoidolja förr.

Samma olja har jag i drevet till utombordarna.

Varför skulle det vara annorlunda till drev om de har samma specifikation?

Beroende på vilken leverantör som välsignat oljan får man räkna med olika priser för samma kvalite.

 

 



Senast ändrad av 2taktochel | 03 maj 2012 | 17:36



Senast ändrad av 2taktochel | 03 maj 2012 | 17:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol oljan vet jag folk som använder i sina drev. Den hade jag själv användt men som väl är kör jag inte Penta ;)

Det ända jag hört ang oljorna är att Pentas drevolja skulle ha någon tillsats som gör att den inte skulle skikta sig med vatten. I verkligheten så skiktar den sig så det är nog bara ett rykte från Penta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört samma om Mercruisers drevolja...vilket ju är ännu ett bevis att det är extremt mycket föreställningar och väldigt lite fakta när det gäller oljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...