Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sahlback

Victor Hotel Foxtrot

Rekommendera Poster

Kommer att ha en VHF i nästa båt och beställde därför hem en E-kurs. Ok, det kan vara bra som extra säkerhet men i övrigt känns det som något man aldrig kommer att använda.

Eller?

Senast ändrad av Sahlback | 06 december 2011 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl vara Victory crying . Håller med om att VHF.n inte används mycket. Det blir sjörapporten och till broöppning i Göta älv, de gånger man går där. Annars en ren säkerhetsgrej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I fall man har nån kompis-båt i närheten kan det väl bli en del snackande, istället för mobilen. Annars mest säkerhetspryl som sagt.

Håller på Victor, scrolla ner en smula så syns f.ö. flera uttals-standarder.
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet

Senast ändrad av Thomas-1 | 07 december 2011 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger mig platt på rygg. Victor ska det vara blush och minnet är inte alltid vad jag önskar att det skulle vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har hyrt segelbåt i Kroatien några år och där är det ett krav på an någon har VHF cert. så det kan vara bra att ha även för något sådant, däremot finns inte motsvarande krav på kustskeppare för båt över 12x4m, uthyrningsbolagen i sverige kan däremot kräva det.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar visserligen i vättern. Men på sjön använder vi vhf en ganska flitigt. Fördelen är att fler båtar kan höra / delta i samma samtal. Man kan lätt få kotakt med andra båtar i samma område

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...