Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 ...så om jag grejar fram Marina Soft för billigare peng än de flesta butiker skulle det alltså ligga i ert intresse?! Hur många löpmeter tror du ni kommer att behöva? Om ni är intresserade, skicka mig ett mail så får du en offert... eestere@telia.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerlarsson 0 Postad 19 Januari , 2005 ABC EURO SOFT AB tar 189:- metern Har mycket med inredningsmatrial. http://www.abceurosoft.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 Jag kan fixa Marina Soft (3mm tjock) för 165kr/m, samma material som sea sea tar 210kr/m för... Kopian på bryggan kostar 178kr/m och då är bredden 1400mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorskogarn 0 Postad 19 Januari , 2005 Tänkte komma med ett inlägg,,, det finns en firma i Valdemarsvik som tillverkar badhusleksaker i liggunderlagsmaterial och tjockare, (tror det heter Vermaplast eller liknande. (Vi isolerade en Opel Combo där för ett antal år sedan med bra resultat) Deras material har bra k-värden, men framför allt är materialet mer komprimerat än vanligt liggunderlag, vilket innebär att det inte absorberar fukt och kan läggas tunnare än vanliga material. Kul läsning då jag håller på i min ensamhet med elen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tressfjord 0 Postad 19 Januari , 2005 Ja jag håller på att klä om båten ut och invändigt samt att dra ny el då jag tyckrt att den laddar för dåligt.Gick en el kurs i båtelektronik det var den bästa kurs jag gått någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 19 Januari , 2005 låter ju helt klart intressant. Återkommer till dig senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorskogarn 0 Postad 19 Januari , 2005 Ja, kurser är aldrig fel, men efter 20 år byter kabeln färg 3 ggr på två meter,,, Därefter rev jag ut allt förra lördagen (strax innan stormen) 16.30 gick jag ur båten och ca 18.00 talade frugan om att en stor gren hade ramlat över båttältet. Jag gick då ut och grenen visade sig vara ett träd på ca 12 m... Precis där jag tidigare hade suttit. Båthusställningen i stål helt förstörd och teakskador Men men, teak för 1000 kr och skadorna är ordnade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 tur i oturen, eller vad säger man?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 20 Januari , 2005 Klart man blir grinig på priser som får en att ligga och kallsvettas på nätterna. Bor i mörkaste småland här finns det inte allt för många bra tillbehörsaffärer med bra priser. Så när man måste ha något samma dag så får man ju punga halva veckopengen. Någon som har ett förslag var man får tag på skumgummi material till nya dynor till ett bra pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 10 Februari , 2005 Kolla Båtnets länkar. Där finns det ett par företag som säljer skumgummi. Men via gulasidorna hittar man även de som inte har hemsida. Vi har beställt ny motor till vår Nimo nu så nu blev det lite stressigt med alla projekt i båten. :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 10 Februari , 2005 Ojojoj va isolering det var här då ;-) Jag har nog hela båten som projekt. Hitter bara mer och mer som jag vill förandra eller förbättra ju mer jag plockar ner. Kolla min båt ist så får ni se vad jag gjort / gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 23 Februari , 2005 Jag e oxå så där, ju mer man gräver runt i båten desto mer vill jag fixa. Men sjösätta vill jag oxå så en del får vänta helt enkelt. I höst blir det akterruffens tur att få lite nyinredning. Och allt småfix... ja lite måste man ju ha att göra i sommar oxå. Sola det e bara för sommargästerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 24 Februari , 2005 mollan, när ni renoverar eran båt, bryr ni er ett dugg om vikten eller ej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 25 Februari , 2005 Jo då, jag försöker ta bort så mycket onödigt jag kan. Men jag räknar med att det kan bli några kilo mer båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 25 Februari , 2005 Jag har ständig ångest för materialval. Ska jag köra med 12mm eller 6mm, ska jag köra plast eller trä... Upplever inte ni samma sak? I så fall, vilka är era beslut, vad använder ni om ni t.ex byter ut skott o dyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 25 Februari , 2005 Hm, jag ska inte byta ut några skott tyvärr så det har jag inte tänkt på. Men som tex taket. Jag ska klä skivor och skruva upp. Funderade först på 4mm men såg på en gammal skiva jag tog bort (4mm) att den slagit sig rätt mycket. Ska man då ta 6mm eller helt enkelt skruva tätare? Soffan jag ska bygga ute i sittbrunnen lär bli ett par kilo. Där försöker jag välja lättare träslag som furu på de ställen man inte ser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 25 Februari , 2005 Jag har fått för mig att gran är lättare än furu och är att föredra pga sin förmåga att stå emot fukt o vatten (http://www.trainformation.se/Pub/valjatra/boken.pdf). Det finns även någonting som heter lauanplywood men jag hittar dessvärre inte så mycket data om'et. Att använda riktig marinplywood ser inte jag något som hellst mening med. Det är klart, vill man att båten ska hålla i en miljon år så... Tunna skivor, likså tjocka skivor slår sig och blir krokiga. Men böjer man skivan något då kommer den att hålla önskade formen. Mollan, vad är det du skruvar upp skivorna i taket i? Är det inplastade reglar? I min båt finns det ingenting som jag kan skruva fast taket i så jag funderar på att plasta fast ett gäng plywood remsor. Några förslag? Tillbaka till trä... Jag har läst lite om att man kan använda skummad PVC istället för trä, det var i praktiskt båtägande som någon Marie med skägg hade menat det... Låter inte det lockande, dvs att använda det istället för trä? Vikten är iof 0.7kg/m2 (gran 0.44kg/m2, furu 0.47kg/m2) men eftersom plasten inte suger åt någon fukt så är vikten alltid densamma... Jag vet dock inte hur PVC reagerar med styren men det skall väl inte vara någon fara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 25 Februari , 2005 Jo granen är nog lättare. Hittade detta på palms: Meranti / Lauan: En typ av mahogny, används främst till konstruktioner då den kan variera mycket i kvalitet. Svarvad samt vattenfast limmad. Taket i Nimon är tre cm tjockt och fyllt med något brunt material. Jag ska skruva och limma fast list i taket (5mm) så det blir lite mer massivt att skruva takplattorna i. Plasta fast trä låter sådär. Jag gillar inte det. Men limma med pl400? Då har man en chans att få bort det om man behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikhan 0 Postad 26 Februari , 2005 jag har precis köpt en liten sport båt som ska totalrenoveras just nu ska den gamla fula färgen slippas ner sen ska hela båten målas om tror att den får bli mörkblå mycket klarlack så den blänker riktigt ordentligt sen i sommar ny inredning ska tillverkas nytt styrsystem elsystem kanske ett ekolod ska bli kul o se fall jag hinner till sommaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 26 Februari , 2005 Bygg om den till Nimo, vet jag! Skämt o sido, jag tror inte att du hinner ;-) Har du båten i en varm garage? ...lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 2 Mars , 2005 Nya bilder på båten, nu motorlös: http://www.mollan.nu klicka på båtar/nemo/050302 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 2 Mars , 2005 Du hade tydligen en Volvo Penta AQAD40 med 280DP PT drev i båten. Vad blir det nu? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Mars , 2005 En AD41 med tillhörande drev (DP-E). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Mars , 2005 Hej Tack för svaret. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Mars , 2005 Jag tar inte bort fönstren helt. Men listerna läckte redan så det måste åtgärdas. Har en kompis som jobbar med båtrutor som ska fixa det åt oss, och med vad vet jag tyvärr inte. Men jag kan återkomma så fort det är fixat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 3 Mars , 2005 Sikaflex är väl en mycket bra tätningsmedel! Finns dessutom på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q121q503q459&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=3/3/2005 12:35:44 PM&SelectedWAG=13528&COSID=C7C261ACFB824CCFB62FD875357823B2874080 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Mars , 2005 Du har en Saltö ser jag, han som ska hjälpa mig med rutorna har haft en Saltö tidigare som han tätade om fönstren på. Jag ska fråga honom vad han använde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Mars , 2005 Vad ska du byta till för motor? De vi känner hade en 41:a i sin. Gick väldigt bra i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Mars , 2005 Ok samma som vi gjort ;-) Hur mycket gick en 43:a på? Vi gav 190´ för 41:an. Vi va inne i en Saltö med en 42:a i somras det va proppfullt i det motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 8 Mars , 2005 Listen hittar du på Kuntze i stockholm. http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8 ang sika svarade glasmästarn jag känner: sikaflex är bra men är ett helvete om man skulle behöva ta bort tex rutan igen därför rekomemderas neutral silikon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser