Rogerlarsson 0 Postad 8 December , 2004 Har ni några projekt på gång därute i vintermörkret att berätta om ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 9 December , 2004 Tja.. lite finns det alltid att pyssla med! Värmaren skall jag försöka skaffa en ny fläktmotor till, den som sitter i idag har störande och otrevliga ljud för sig men i övrigt går den som den skall. (Ebersprächer D1L) Dessutom skall ankarspelet får nya rullar de som sitter där idag börjar slira när man skall ha upp ankaret. Hoppas att det går att komplettera med nya... Några större projekt är dock inte på gång under vintern. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 9 December , 2004 Ny inredning i fören. All teak ska slipas och lackas. Ny kyl Nytt bord i sittbrunnen. Ny soffa i sittbrunnen. Plocka bort en gammal varmvattenberedare på toan. Renovera drev. Och massa små fix. Ja vi har lite att göra ser jag, bäst man börjar på en gång ;-) Bilder på renoveringen av fören lägger jag upp på min hemsida www.mollan.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerlarsson 0 Postad 9 December , 2004 Nyfiken vad du tänkte göra för sorts soffa och bord ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsp 0 Postad 9 December , 2004 En hel del, montera en toalett evakueringsfläkt motorrum,montera länspumpar genomgång värmare , motera en del teaklister som inte kommit på plats ännu dra färdigt sista elkablarna (har bytt ut de flesta), måla lite sedan är det nog dags för sjösättning!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 10 December , 2004 Tänkte göra som Flipper 850 har i sin sittbrunn. Vi har ett säte man vänder ner ryggen på som sits nu där passagerar sätet är. Den lösningen tycker jag är värdelös eftersom man måste ta bort det bord som sitter där nu för att kunna vika sätet. Kolla in Per Granqvist flipper så ser du vad jag menar: http://www.flipper850.se/f281.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerlarsson 0 Postad 10 December , 2004 Själv tänkte jag sätta in ett fönster till i akterruffen på styrbordssida för att få lite mera ljusinsläpp. Tänkte även byta lite ljusarmaturer mot diodlampor för att få ner effektuttaget,samt även sätta in lite ljusdioder som mysbelysning framme i ruffen. Ska även dra in landström här i vinter. Någon som har bra tips var man bäst placerar landströmsuttaget ? Ska försöka få tag på någon bra modell av uttag mod. mindre som dom modernare bilarna har för en diskret installation någonstans på däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 11 December , 2004 Ankarboxen i fören har jag funderat på. Och uttaget du beskriver finns på Defa http://www.defa.com/doc/915.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 11 December , 2004 Jag kan varmt rekomendera lösningen som finns i vår båt. Det som dock behöver ordnas är ett lite större bord då detta endast räcker till dryckesvaror och inte till en middag :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 7 Januari , 2005 nu finns lite nya bilder på min hemsida. Vi har börjat riva i förpiken. Båtgrannen kom med lite goda råd. Han har gjort samma renoveringar på två tidigare båtar. Då han renoverar en ny båt finns han nästan alltid på plats så vi kan säkert få en del råd om det behövs. Har även pratat med Lars P som gett mig råd och idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 7 Januari , 2005 Det är en tuff reniovering ni har gett er in på (mabe542)! Jag sitter dock i samma båt och vi får väl se om det hinns till sjösättningen... Jag skulle gärna vilja höra vad ni hade tänkt att klä inredningen (ruffen) med och var ni köper det. Detta är pga att ni kan ge idéer samt tippsa om bättre inköpsställen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 9 Januari , 2005 Har inte bestämt oss än för materialet. Men troligtvis blir det på bryggan eller båtaccenten som inte är så dyra som hjertmans och watski. Vi kör isolering under tapeten som jag verkligen kan rekomendera. Man spar mycket värme och det blir betydligt tystare i båten. I taket ska jag sätta upp färdigklädda skivor. Sätts upp med skruv med plasthatt över. Här finns plasthattarna: http://www.ostersjokompaniet.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Hej! www.flatmo.se har en hel del som kan vara av ert intresse... Vad för slags isolering tänkte ni köra med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 11 Januari , 2005 Flatmos prover har jag hemma. Men jag tror inte det blir Flatmo heller, 210:-metern vill dom ha för Marina Soft. Isoleringen vi ska komplettera med köper vi på bryggan där den kostar 63:- metern. Finns även hos Hjertmans, båtaccenten mfl. men där är det dyrare. Tänkte köpa mycket på en gång så man får 10% rabatt. Vår båt är redan isolerad så vi ska bara byta ut de delarna som är förstörda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Begär offert från flatmo och klaga sedan över att det är för dyrt.. Nog sänker de priser... Isoleringen från bryggan, vilken är det (art nr)? För 3-4 år sedan läste jag att man glömde bort en del material som man kunde ta från andra områden t.ex husbygen osv... Stenull var en sådan material... PS: Kan ni göra panoramabilder när ni fottar i båten?! Det är lite svårt att se allting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 11 Januari , 2005 Det finns tydligen någon trädgårdsmatta som ska vara exakt samma sak som isoleringen man köper på bryggan. Ska kolla artikelnr sen när jag kommer hem. Jag vet att det är lite svårt at se på bilderna men jag har ingen bättre vidvinkel och det är så j*vla trångt så man inte får plats, men jag ska göra mitt bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 11 Januari , 2005 Där har vi det!! Det är därför som jag frågar. Den där trädgårdsmattan, återkom gärna när ni vet vilken sort/fabrikat det är. Nikon AF 14/2,8D ED tror jag passar din kamera, varför inte köpa den? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 12 Januari , 2005 Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar någon matta så lovar jag att tala om vart jag hittat den och vad den kostade. Och ang. glugg till D70n blir det troligast en 12-24 :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsp 0 Postad 14 Januari , 2005 Hej Den där isoleringsmattan eller trädgårds mattan ni skriver om är den av cellplast ca 4mm tjock? Jjag letade efter sådan när jag gjorde min tapetsering, hittade på bygghandels butiker, en matta som används av byggare för att isolera mot kyla vintertid, rullar på 25 m köpte dock ingen då jag inte isolerade min båt. Mvh Lars P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 15 Januari , 2005 ...undrar om det går bra att isolera med mattan som man lägger under laminatgolv?? Först limma fast mattan på väggarna och sedan limma fast inredningsmaterial på det... Det är kanske sådan matta du menar, Lars? Brukar vara blå eller vit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 15 Januari , 2005 Den är 10mm tjock den vi kör. Ser ut som liggunderlag med den är mjukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsp 0 Postad 16 Januari , 2005 Använd inte den man lägger under laminatgolv kollade det och fick ett svar jag inte kommer ihåg till 100% men kan vara kopplingen mot Lim och den plasten i den mattan!! Mvh Lars P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsp 0 Postad 16 Januari , 2005 Hej Igen Letade lite på internet och fann vad jag sökte, kolla in följande länk och gå till sidan 37 på den http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/12/37/96/Sundolitt_Produktguiden.pdf (isolermatta/vintermatta) hade lite fel i tidigare inlägg om tjocklek och storlek på rulle!! Mvh Lars P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 16 Januari , 2005 Liggunderlagen är så stela. Men på plana ytor går det utmärkt, det är vid hörn och sånt man måste ha den mjukare sorten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 16 Januari , 2005 Den där matan är det fler som tipsat mig om. Ska kolla hur följsam den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 Har du hittat någon data om'et? Var köper man det, någon länk...? Jag var och tittade på isoleringen som Sea & Sea säljer. Det kändes precis som liggunderlag. Enda skilnaden är väl färgen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 Mabe254 skrev: Flatmos prover har jag hemma. Men jag tror inte det blir Flatmo heller, 210:-metern vill dom ha för Marina Soft. Vad får Marina Soft kosta för att du/ni skall köpa det?? Flatmo är en i mängden som vill tjäna pengar, förståligt men ibland kan det finns billigare allternativ . ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 19 Januari , 2005 Vi ska inte köpa Marina Soft heller.... Köper den bryggan har. Minns inte exakt vad den går på men runt 170:- /metern tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 19 Januari , 2005 Är den bättre än Marina Soft eller är det andra argument som spelar roll? Jag kommer att köpa väldigt mycket Marina Soft och kan sedan sälja det per löpmeter till samma pris, dvs 170:- meter (om det är det som bryggan tar för sitt)... Fast jag vill först veta om de andra beklädnad är bättre och i så fall på vilket sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 19 Januari , 2005 Vi köper den bara för den e billigare. Bättre vet jag inget om, har inte provat den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser