Terrafobica 68 Postad 9 December , 2011 De däringa gasflaskorna har inte speciellt högt tryck, innehåller inte speciellt mycket gas och har ingen förskruvning utan är självtätande. Varför har jag aldrig någonsin hört talas om någon olycka orsakad av dessa gasolflaskor, och varför är det alltid de som aldrig någonsin använt en sån här gasflaska som vet att den är farlig? Har själv använt ett biltemakök i många år, de är alldeles föträffliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 December , 2011 Det var en värmare och inget spritkök. Man har inte ett kök igång särskilt länge och dessutom brukar man av naturlga skäl ha väldigt bra koll på vad som händer krin grytorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 9 December , 2011 Varför skulle en värmare vara farligare/osäkrare än ettt kök? I fallet med länken om Heat Pealen hävdar jag bestämt att det är ett handhavandefel,se min kommentar i den tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 December , 2011 Själv har jag sprit kök Tycker det är säkert, enkelt och miljövänligt, . Självklart ska man aldrig spruta i sprit i en varm behållare. Men gör man inte det är det idiotsäkert. om det skvätter händer inget farligare än att spriten dunstar eller brinner upp på ett kick. Om man inte har hällt ut litervis... Dessutom så luktar det gott, och det sägs att om man tränar kan man lära sig att dricka t-dojja. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 9 December , 2011 Diskussionen verkar ha blivit ganska het Men det verkar ju finnas många uppfattningar om hur säker olika lösningar är. Det är kul, då blir det diskussion. Jag har, som de flesta, bildat mig en egen uppfattning om riskerna som absolut inte behöver delas av alla. Var och en får har ju sitt eget säkerhets-tänk. Jag har funderat lite och frågat mig själv vad JAG tror är farligt när det gäller just matlagnings-annordningen. Kom fram till att man bör ställa sig några frågor för att kunna svara på det. 1. Hur stor risk är det att ett fel/misstag uppstår? 2. Hur stor är risken att ett fel/misstag inte upptäcks i tid? 3. Hur stor kan konsekvensen bli av ett fel/misstag? Jag har ju aldrig haft något av köken och har inte heller bestämt vad jag ska ha i min båt. Jag vet därför inte om jag gör riktiga bedömningar så om något verkar galet kan ju någon rätta mig/förklara. Jag söker ju det alternativ som passar mig och min båt bäst. Svar på frågorna när det gäller Gasol - Fast installation: 1. Risken är nog väldigt liten att ett fel uppstår eftersom installationen(i mitt fall skulle ju allt bli nytt) ska vara så nogrannt utförd med alla säkerhets-detaljer som ingår i ett komplett system. Risken för läckage är nog liten, dock ökar nog risken med åldern på delarna i installationen. Misstagen man kan göra är nog relativt få eftersom allt sitter fast och det enda man behöver göra är att vrida på och av kranar samt byta tub(troligtvis är man koncentrerad då man gör det förhållandevis sällan). 2. Andra fel/misstag än läckage är nog inte så allvarliga när det gäller gasol. Vid läckage som man inte orsakar själv så blir det ju till att hoppas att man befinner sig i eller nära båten så att man känner lukten eller hör gas-varnaren, i vissa fall blir man tvungen att lita på att varnaren fungerar för att man ska upptäcka ett läckage t.ex. på natten eller när man är utanför ruffen. Ett läckage som man orsakar själv(vid byte av delar i systemet, vid byte av tub) upptäcks nog omgående. 3. Hur stor konsekvenserna KAN bli är väll det enda som talar emot gasol. Säg att man har en läcka någonstans i ruffen, man har glömt att stänga kranarna, gas-varnaren har slutat fungera och man har lagt sig och somnat. Då kan man vara död när man vaknar(kvävd eller sprängd). Har man lämnat båten så kan den vara en opålitlig bomb när man kommer tillbaka om den inte redan är sprängd. Risken är liten men det KAN bli så. Svar på frågorna när det gäller Spritkök: 1. Här är ju risken att ett fel/misstag inträffar relativt stor. Man kan spilla sprit, ramla med prylarna när man går ut och fyller dem och därmed få en större mängd sprit var som helst, man kan fylla en behållare som inte har kallnat tillräckligt, flaskor och behållar kan läcka. Finns nog mer saker. 2. Detta gör att svaret på 1:an blir lite svagare eftersom felen/misstagen som kan inträffa är ganska uppenbara. Sen så vet man direkt när man t.ex. ska fylla på sprit, att Just nu finns det risk för att jag spiller. Ska man flytta på kök/behållare så vet man direkt Just nu finns det risk för att jag tappar köket/ramlar med det. Om något händer så vet man Nu har jag spillt där. Ett fel/misstag upptäcks relativt omgående. 3. Hur stora konsekvenserna KAN bli vet jag inte riktigt, någon som vet? Vet inte ens om sprit kan rinna ur ett spritkök men om någon liter sprit rinner ut och tar eld så borde väll båten kunna brinna upp. Vet inte om det kan explodera men troligtvis inte lika som gasol. Jag skulle kunna tänka mig att man får rejäla brännskador och i värsta fall bränns till döds. Dock är nog chansen stor att man på ett eller annat sätt tar sig ut ur båten levande även om en ganska stor mängd sprit tar eld inne i båten. Någon kanske kan berätta mer om hur kraftig förbränning som kan uppstå? Jag vet fortfarande inte vad jag ska välja och igentligen är det ju fler faktorer som spelar in när man ska välja: Kostnad för inköp och installation som för min del känns ointressant. Effekt och uppvärmnings-tid vilket naturligtvis spelar in litegrann men jag behöver absolut inte ha det värsta. Miljö som jag ser på så sätt att jag inte vill andas in några farliga ämnen även om jag måste sitta inne i stängd ruff om det regnar eller liknande, vill heller inte bidra till växthuseffekt- och/eller global miljö-försämring. Nojja, nejdå. Funderingar YES! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 December , 2011 Om man väljer sprit i en pad ...tänk detta , man är klar med matlagningen fast paden är inte tom/slut på sprit ..... Nästa gång du skall laga mat ,fyller du på paden , och i så fall ....när är den full ? Eller lite långkock ..å så tar paden slut , du måste vänta tills paden är kall för sedan fylla på en halvtimme senare ......... -No No No ........den enkla vägen behövs ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 9 December , 2011 Ur praktisk synvinkel är gas bättre än sprit. Det sotar inte, det luktar inte, du slipper som Jocke skriver krabbet med påfyllning när du minst önskar. Lite svårt ibland att se om lågan har tagit sig i början. Jag tycker att gasspisen är tydligare när man reglerar lågan. Jag uppskattar också gasolugn… Däremot är det ju betydligt mindre jobb att hänga in ett Origokök än att dra gasolledning med kranar, läckagetestare osv. Åker man utomlands på semestern så behöver inte spritköket vara någon nackdel. Ur säkerhetssynpunkt tycker jag inte man behöver fundera. Båda alternativen är säkra och beprövade. Jag har även haft fotogenkök, ett hantverk som kräver sin entusiast. Bränslesnålt, en otrolig låga och en doft som man har glädje av under lång tid. Trevliga ritualer vid start som skiljer agnarna från vetet och håret från skallen. //u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 9 December , 2011 Tack för ett välformulerat genomtänkt svar BoatSven.! Håller med om att en gasolanläggning som byggs ihop på rätt sätt och underhålls är säker. Normalt är det bara slangar och packningr som behöver bytas ut, kanske med ca 5-10 års intervall om det är bra grejer. Läckagekontroll kan man göra på många sätt. För en fast installation så kan man utöver penslingsmetoden även göra så här. Öppna och sedan stäng huvudkranen samtidiigt som alla kranar till tex kök värmare står öppna men spisbrännare och värmare avslagna.... och sedan efter tex en timme öppna en spisbrännare, och då skall det finnas gas kvar så att det pyser en stund. (då är det läckagefritt) Matlagningsmässigt kan jag inte tänka mig något bättre än gasol, lätt att tända och reglera steglöst, skulle även kunna tänka mig att ha det i huset (åtminstonne någon platta). Ryker inte luktfritt nästan och lätt att se och reglera lågan. Jag har själv en båt med både gasolspis och gasolvärmare, där värmaren behöver bytas ut och min fundering är vad jag skall ersätta den med, diesel eller gasol...... men det är väl en annan tråd...! ( skulle sova bättre utan gas, tror jag ) Jag var även på Biltema idag och kollade ett sånt där bärbart gasolkök. Fungerar säkert bra att värma mat på men då helst utomhus, min uppfattning. Kvalitetskänslan inponerar inte så pass att jag tex skulle vilja byta tuben inne i båten och sedan starta den där utan att först ha provat den uppe på land så att jag vet att den är tät. Sen när den ligger stuvad inne i båten skulle jag inte känna att jag kan lita på avstängningsventilen om jag skall sova i båten. Att nya sådana behållare förvaras i butik är en annan sak. Behållarna är täthetsprovade på fabrik och behållarna är inte öppnade, så de är säkrare än de som öppnats. Sedan utöver sin egen säkerhet har man ju alltid ett ansvar att man inte orsakar en fara för andra. Betänk att vi packat in 50 båtar i en trång hamn där lika många familjer ligger och sover i sina båtar med endast fendrar mellan båtarna, en del kanske har groggat hela kvällen och kanske inte är kapabla till så mycket.....Då kan det bli oerhörda konsekvenser om en båt i detta gytter av båtar blir övertänd och börjar brinna. Så tänket på säkerheten och riskerna bör intte underskattas. Kan vi då höja säkerheten främst hos de som inte tidigare insett riskerna så kanske vi alla andra kan sova lugnt och ha det trevligt och känna oss säkra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 December , 2011 Man måste inte förvara Biltemaköket inne i båten , finns inga krav på de !- Underbart att en del använder långkalsonger året om ...fall det blir kallt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2011 Gasolslangarna är värt ett omnämnande. Jag försökte ta loss slangen från gasregulatorn men misslyckades. Den satt som berget så jag fick skära av slangen. Inte heller så lätt. Det är verkligen segt virke i den slangtypen. Det röda spröda ytterskalet ska förmodligen indikera slangbyte då det lätt blir sprickor där. Det röda gummit går lätt att komma igenom. Innanför finns den sega svart slangen som knappt går av för hackor. Känns betydligt säkrare med gasolinstallationen sen jag brottats med den och förstått att den inte spricker i första taget. Gastrycket är också väldigt lågt och det är knappt det pyser när man öppnar spiskranen. Således, med stängd gaskran vid gasflaskan är gasol inget att oroa sig för. Men ändå blev det gasvarnare monterad efter att en gasolflaskas sprängbleck utlösts vid förvaring en varm sommardag. I båten har jag två varningar. Att få kokande vatten över sig vid spisen eller bommen i huvudet när man klänger kring i sittbrunn. Andra faror har man som regel redan lärt sig vara rädd för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 10 December , 2011 Har själv Gasol! Här är en länk till Fogas,dom har gjort om sidan nu så jag hittar inte/har inte tid att länka till t,e,x slangbyte,tror mig minnas det var 4-5 år,rekommenderat. o finns uppgifter om att slang tror jag får vara max 1,5 m, o kopparrör klammras väldigt tätt http://fogas.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 11 December , 2011 Jag har hittat något som heter Multi-Fuel-kök. Fungerar ju som ett fotogenkök - och går även på fotogen så det kanske är va folk i allmänhet menar med ett modernt fotogenkök? Är det något som fungerar i en båt? Tänkte mest om det var ett alternativ, jag gillar konceptet. Dock tycks de vara till för utomhusbruk, är det olämpligt att ha inne i ruffen? Tänkte på avgaser och partiklar. Borde väll vara ganska fullständig förbränning men det bildas kanske en massa koloxid som inte är så bra? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSOMNI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 December , 2011 Förlåt ....men, hur tänker du .........? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 11 December , 2011 Jocke-SeaRay: Svår fråga att svara på då jag inte förstår vad du menar men troligtvis så tänker jag ca 10 gånger mer än dig :-) Jag tänkte på att vissa förespråkar ju fotogen-kök och då tänkte jag kolla upp det lite och hittade istället Multi-Fuel som jag tycker varkar vara samma sak ungefär som ett fotogen-kök rent funktionsmässigt. Tycker inte att det säkerhetsmässigt verkar vara värre än gasol när jag gick igenom mina egna frågeställningar i tidigare inlägg här i tråden. Dessutom bra effekt. Det som man då undrar är ju naturligtvis: Finns det något bränsle som inte är hälso-farligt som går att köra i en Multi-Fuel? och finns det några Multi-Fuel som är mer anpassade för stationär-användning tex med två brännare(jag har sökt på nätet men inte hittat något så jag tvivlar ju på att det finns)? Någon får ju gärna ge exempel på om det är direkt olämpligt i båten :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 December , 2011 Jag tycker ditt problem har tagit steget över det förnuftiga .... -Teoretiker ? Njut istället av all enkelhet ..... Nu släpper jag ämnet , eftersomjag förmodligen inte kan tillföra något ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 11 December , 2011 Jocke-SeaRay: Det är väll inte det att jag har ett stort problem som ska lösas. Jag letar ju bara efter olika alternativ för att hitta det som tilltalar mig mest. Om du nu inte tycker att det är intressant så behöver du väll inte läsa trådarna...och ja jag håller med dig...du tillför sällan något med dina inlägg i mina trådar. Senast ändrad av BoatSven | 12 december 2011 | 00:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 December , 2011 Tänk på att en båt rör sig och det du sätter kastrullerna på måste vara jättestabilt eller kardanupphängt. Hur använder du båten? Seglar du mer än några timmar åt gången är det väldigt skönt att kunna koka lite kaffe, eller tom värma en gryta, under gång. Då måste du kunna klämma fast kokkärlen på spisen på något sätt. Jag skulle inte satsa på multikokplattan. Den ser ut att vara utmärkt att sätta på ojämt underlag i naturen men passar inte i båtmiljön med sina ben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2011 Du tänker 10 gånger mer än vi andra och ditt praktiska handlag är 160% åv det vi har. Vilken supermänniska du måste va. Tänk när du dessutom fått 50 års erfarenhet av segling, sjömanskap och navigation och att jobba med båtar som en del av oss har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 December , 2011 ..oj ? -Där satt den ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 12 December , 2011 Hej, Jag har enbart fotogenkök ombord på båten som jag kokar kaffe på, lagar mat etc. Rekomenderar starkt ett kök som heter Optimus No 155W, eller Optimus No 111. Båda är riktigt bra och säkra framförallt! Som insatt i fotogenvärlden så har det sällan inträffat någon stor olycka med just förgasningsapparater, i de fall som detta skett så beror detta på han/hon som använt köket fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 12 December , 2011 ciaraud: Tack för svaret! Ja jag har naturligtvis tänkt på att det gungar och har sig i båten så oavsett vilket kök jag väljer så kommer jag att ha det stabilt monterat i balansupphängning och ha rejäla kastrullhållare. Men jag vill även att det ska gå att använda inne i min lilla ruff med stängda luckor(dock öppna ventiler och ev. en liten ventilations-fläkt) utan att man riskerar sin hälsa. Men att köra tex lysfotogen i ett Multi-Fuel kök borde väll ge relativt lite farliga avgaser men det kanske är sämre än sprit-kök ur den aspekten? toaen: Nu förstod jag inte om du var ironisk men jag hoppas att du inte var det. När Jocke-SeaRay frågade hur jag tänkte så menade jag med svaret att set var en ganska ogenomtänkt och luddig fråga som krävde ett lika luddigt svar. Och då menade jag med att jag troligtvis tänkte 10 gånger mer att jag grubblar 10 gånger mer om dagarna. Du, toaen, ger ofta väldigt bra svar på mina frågor samtidigt som du ibland lägger fram din åsikt. Det uppskattar jag. Att jag skulle ha ett handlag som är 160% av vad ni har tror jag inte. Däremot står jag fast vid att jag tror mig ha ett handlag som är 160% av genomsnittet. Jocke-SeaRay: Inget illa menat men jag har redan hört din mening flera gånger i mina trådar. Att man ska göra det enkelt. Mycket bra åsikt men jag har lixom förstått det nu :-) Du tillför ju faktiskt inte så mycket om du inte svarar på frågorna i tråden utan bara förespråkar att man bör göra på ett annat sätt. Om någon vet en sida där olika bränslens och köks lämplighet i små utrymmen, med tanke på avgasernas hälso-hämmande, behandlas så länka gärna? Det är lixom det jag vill veta för tillfället :-) Jag har sökt men inte hittat någonstans där det jämförts lite mer vetenskapligt än typ Det luktar mindre så det borde vara mindre farligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2011 Sven Du uppfattade det helt korrekt. Jag var mycket ironisk i det jag skrev. Nu är det ju så här att vi som hänger på MG och andra forum är just genomsnittliga människor. Många har oerhört stor kunskap och lång erfarenhet av det som har med båtar och sjölivet att göra. Sen är vi ju olika som människor och och har olika specialkunskaper innom praktiskt taget alla ämnesområden. Själv tillhör jag gruppen som räknar sig i första hand som hantverkare, och har försörjt mig under livet inom elbranchen. Jag vågar prova mig på att göra i stort sett allt, men vet också mycket väl vilka begränsningar jag har. Dvs vilka arbetsuppgifter jag inte vill försöka göra för andra människor speciellt inte mot bealning och knappast inte ens för mig själv. Som hantverkare är jag egentligen rätt medelmåttig, men eftersom jag har både lång och bred erfarehet kan jag göra mycket, även om detaljerna inte alltid blir så bra som jag oftast skulle vilja. Vad jag förstår är du relativt ung. Ibland har man önskat att det hade stått tex Toaen 63 år Bohusläning i stället för toaen (Hedersmedlem) Antal inlägg: 4365 Så att man visste men man talade med. Det står i Skrften; Låt ingen förakta dig för din ungdoms skull 1;a Tim 4;12. Visserligen utryckt i sitt samanhang - men ändå. Men är man så uppblåst av sin egen förträfflighet att man har mage att påstå att man tänker 10 gånger så mycket som alla andra, något som du inte har en aning om, mer än i din egoistiskt uppblåsta fantasi. Att man tänker mycket behöver nödvändigt inte betyda att man tänker rätt. Jag kan ju, utan att kunna styrka det, påstå att jag tänker 1000 gånger mer än du när det gäller båtar och har gjort det i 50 år. Det betyder därför inte att jag tänker rätt i allt. Jag vet, av erfarenhet, att jag ofta tänker fel. Jag kan ju också påstå, utan att kunna belägga det här, att min hantverksskicklighet är 500% större än din. Men ett sånt uttalade från min sida är ju bara patetiskt. Ditt sätt att svara Jocke-SeaRay börjar få mig att misstänka att du är någon form av ett internettroll. Tack och hej från mig Senast ändrad av toaen | 12 december 2011 | 14:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatSven 0 Postad 12 December , 2011 toaen: Men...du förstår mig ju fel. Att fråga: Förlåt ....men, hur tänker du .........? som Jocke-SeaRay gjorde är enligt mig ganska svårt att svara på eftersom frågan inte pekar på VAD det gäller. Att jag troligtvis tänker 10 gånger MER är ju bara ett svar som, liksom frågan, är luddigt och går att tolka på massa olika sätt. Om någon på ett forum påstår att den är 100 gånger smartare än mig eller tänker 1000 gånger mer så är det inget jag bryr mig om, det går ju inte att sätta i relation till någonting ändå. Förlåt för att jag kontrade frågan med ett korkat svar. Att jag skulle vara lite händigare än genomsnittet(menade faktiskt 60% händigare så att händigheten blev 160 om genomsnittet är 100, inte att jag var mer än dubbelt mot genomsnittet) är ju min uppfattning som INGEN behöver dela. Det är ju lika intressant som sko-storlek och naturligtvis så ångrar jag att jag skrev det också eftersom vissa tydligen tog så illa upp att ämnet inte håller sig på rätt köl. Jag ber om ursäkt för allt! Och finner mig i att vara ett internet-troll som kapar isär en J-11 i småbitar :-) Åter till ämnet: -T16-: Åh, 155:an var ju perfekt! Men finns det nya sådanna typer av fotogenkök? Jag hittar inget när jag letar på nätet. Dock hade Optimus en Hiker som var rätt lik 111:an. Såg ett kök här som såg bra ut: http://www.blocket.se/orebro/Militarens_2_lagiga_fotogenkok_37648608.htm?ca=3&w=3 Dock kvarstår frågan om hur hälsosamt ett fotogen-kök är? Fotogen är väll petrolium-baserat men förbränningen kanske gör att det mest blir koldioxid kvar? Senast ändrad av BoatSven | 12 december 2011 | 15:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 12 December , 2011 Hej, Känns som om vi spårar ut en del här i tråden, ta det via PM eller mail.... Vore skönt om alla kunde hålla sig till topic! Iallafall, Optimus No 155:an är otroligt effektiv och passar självklart i en båt! Det finns även en lillebror till 155:an - Optimus No 154. Se bilder nedan. Tyvärr så tillverkas inga nya modeller av varken 154:an och/eller 155:an, men lugn - Det finns en drös av dessa fotogenkök! Just 155:an brukar komma ut rätt så ofta på blocket, , men det gäller att vara först såklart. Problemet med att köpa fotogenkök begagnat är att de oftas måste renoveras, d vs byta pumplädret, nya packningar och ev. nya munstycken, nya rensnålar etc. Detta är enkelt ordnar! Om man skulle försöka tända ett kök utan att ha kollat packningarna kan resultera i en liten brand och kan tyckas vara otäck för de som precis börjat med fotogenkök... Reservdelar finns det gott om till dessa kök, ring och kolla med Fogas i Älvsjö, de har reservdelar både till nya som gamla fotogenkök! Om du även hälsar ifrån mig - Swedlamp - Så får du/ni 10% på priset Mvh Magnus *Bilder kommer i följande inlägg* Senast ändrad av -T16- | 12 december 2011 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 12 December , 2011 Optimus No 154 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 12 December , 2011 Optimus No 111 med brödrost Ang. det du frågade om hälsofarligt... det finns nog inget bra svar på den frågan. Vissa kanske tycker det, vissa inte. Har samlat på dessa fotogenprylar i snart 6 år och än så har jag inte råkat ut för något fast jag har både smakat på fotogen och bensin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 December , 2011 Det verkera som om gas-gänget är oroliga för att spriten ska ta slut.. Det är ingen kräftskiva det är kök det handlar om :-) . En behållare rymmer en dryg liter och med lite känsla så har man hygglig koll på dem så det inte går torrt. (en liter per person och vecka är en gammal tumregel för fjällvandrare) och det tar inte så lång tid för behållaren att svalna om du råkat koka slut på spriten. Efter några minuter är den inte längre het och du kan lugn fylla på, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 December , 2011 Om man har en fotogenvärmare så finns det ju en klar fördel med att ha ett fotogenkök. För visst kan man köra ett fotogenkök på Camping parafin (som värmaren körs på)? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 12 December , 2011 Absolut! Det där varierar ifrån lyktor/kök... jag kör alltid/oftast med lysfotogen. Ibland har övriga vätskor varit lite krångligare på så sätt att det tar längre tid att förvärma och att de även sotar mera! Man märker rätt snabbt om det är rätt bränsle eller ej. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 12 December , 2011 Jag ställdes inför samma frågeställning när jag köpte min första segelbåt förra sommaren. Gasen har ju obestridligen sina fördelar med luktfrihet, snabb uppvärmning och enkelhet när väl systemet är monterat. Det som ändå fick mig att välja spritkök var inte så mycket att ett spritkök inte kräver någon direkt installation utan mer att jag inte behöver använda delar av min hjärna med att fundera över en eventuell gasläcka. Att ha en sådan potentiell risk i ”bakhuvudet” med sensorer på gasvarnare som kleggar igen eller upphör att fungera av någon annan anledning kräver en sorts mental energi som jag hellre lägger på andra spörsmål. Seglar ofta med mina barn och bara tanken på att utsätta dom för nattliga gasläckage oavsett hur liten risken är … Upplever inte heller snubbelrisken som överhängande vid spritpåfyllning eftersom man i en mindre båt aldrig behöver förflytta sig bärandes på spritkök eller behållare. Det går exempelvis att ställa ut köket på durken i sittbrunnen utan att förflytta sig, och när man väl tagit sig ut i sittbrunnen kan man lägga ut en tidning eller nåt för ev spill. Fördelen med ett spritkök visavi ett fast monterat gaskök finns även i möjligheten att ta med spritköket i land och laga maten där (viss snubbelrisk). Till mitt Origo 3000 använder jag origonol vilket värmer helt utan sotbeläggning och det finns plats för hyfsat stora kastruller och stekpannor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser