Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Cefalon

Vad kostar egentligen dynor?!

Rekommendera Poster

Har fått offerter på ca. 20 000 kr för nya dynor till Scampi 30, men tycker det är absurt dyrt. Vad är era erfarenheter och pris ni betalt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna själv. Skumgummi, 6000 kr om du vill ha ett skumgummi som håller några år. Tyg, 6000 kr om du vill ha ett sjysst möbeltyg. 30 timmars arbete. Lite knappar, tråd, avskrivning maskiner, lokalhyra. Vad tycker du det borde kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog in offerter i våras, bara av fåfänga för att jag skulle vilja ha lite blåare än dem jag har....fick av 4 tillverkare priser på mellan 21 och 23.000:-, för att få en uppfattning av antal dynor och storlekar får du titta i min sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har kört första säsongen med nya dynor i scampi 30. Dynor 10 cm 35 kg med luftskikt i förpiken, bäddmadrass 5 cm med två lakan för förpiken och en langetterad matta som täcker hela durken kostade 22000. 19000 var dynorna. Stor skillnad, nu sover vi som kungaparet :).

Det billigaste jag hittade var http://www.pacyficsweden.se/ men de var mycket konstiga att ha att göra med.

/Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror pacyfic är ett polskt företag, med svensk representant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått liknande prisuppgifter som du för en halvtonnare i samma storlek som Scampi. Sy själv, det tänker jag göra. Köper man madrasserna på Ikea kommer du undan mycket billigt.. Ett undertyg är billigt. Sedan kan det vara värt at lägga lite extra på ett bra övertyg.

Det finns ett par bra trådar här på MG som tar diskuterar hur man syr dynor själv. I någon av dem vet jag att det länkas till ett par webbsidor som ger praktiska tips. Titta runt så hittar du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

sydde upp helt nya dynor med 35 densitet, 12 cm tjocka och ett bra slitstarkt tyg (minns inte farikatet), med icke fuktabsorberande tyg på undersidan och knappar. Betalade ca 14000 kr. Det var en liten möbel och tapetserarerkstad i norrköping som gjorde jobbet. Två mycket duktiga och trevliga damer. Dom vill ha de gamla dynorna som mall. Kan skicka kontaktuppgifter om du vill ha?

 

hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplet med ett slutpris på 14000 kr för vad man får förmoda var till en scampi, det var ju det som ämnet gällde, var otroligt billigt. För billigt för att vara ett fullgott arbete. Bara tyget kostar från 8000 kr. om man tar ett tyg som är gångbart på marknaden. Den gamla regeln gäller alltid, man får vad man betalar för.

En tapetserare eller kapellmakare som syr dynor vill nog hellere använda mallar, inte de gamla dynorna som har förlorat formen. De går inte att sy efter.

Skummet kostar ca. 1000-1200 kr kvm. Om man sedan lägger till arbetstiden till ovan sagda priser förastår alla att 14000 kr inte är ett förstklassigt arbete med bra material och tyg. Men de trevliga damerna kanske äter mycket billigt.

Slutsatsen blir att 20000kr är billigt för en slutprodukt som ska hålla i ca. 15 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...