Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Kulingvind

Vindö 32, lämplig för oceansegling?

Rekommendera Poster

Är det någon här som känner till Vindö 32, är det en båt man kan segla obegränsat med eller har den allvarliga svagheter som utgör fara vid hårt väder?

Någon som seglat Vindö 32 som kan uttala sig om den lämpar sig i hårt väder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ingen svarar! Själv har jag ingen egen erfarenhet av Vindö-båtar, men tar för givet att de är helt okey för långfärder. Väl så bra som många andra båtar som också har seglat långt. Jag vet att det finns ett svenskt par som seglat två varv runt jorden men som nu flyttat iland och köpt hus i Sverige (mannens har ett tyskt namn), och de hade en Vindö på sitt första varv. Orsaken till att de sedan bytte vet jag inte, men skulle ju vara intressant att höra i det här sammanhanget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans långt bak i huvudet ringer en klocka och jag är inte alls säker på att det stämmer men jag har fått för mig att just Vindö-båtarna generellt har lite dålig balans. Antingen var det balansen för segel som är tokig (fallgirig eller lovgirig!) eller också var det att dom inte tål alltför många graders krängning innan det rätande momentet blir för litet.

Men, som sagt, detta är väldigt vaga minnen och bör absolut kollas med någon seriösare. 

Men jag vill ändå lägga ut mina tankar ifall trådskrivaren önskar åsikter som kan verifieras av någon mera kunnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tänker nog på Heinz Roegner

Han seglade en Vindö 50 i första boken Längtan till havet vill jag minnas att den heter.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.sailguide.com/Vindo_32.htm har du väl sett.

Det finns ett par ägarkomentarer längst ner. En betecknar båten som styv. Dvs det tål mycket vind.

En båt skall ju va en aning lovgirig. Är den inte det eller om den är mycket lovgirig, så går ju att justera med riggen.

Nu har jag aldrig seglat nån Vindöbåt själv, men en av mina kompisar har en och han älskar båten.

Vindöbåtarna är ju vackra båtar och långkölade båtar är ju som man säger förlåtande. Skulle jag långseglat skulle jag gjort det med en kångkölad båt (jag har i stort sett bara haft långkölade wink)

Enda nackdelen är väl överbygget utav trä och övergången till det teakklädda plastdäcket. Ja - teakdäck är ju förståss alltid en nackdel - fast snyggt när det är nylagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som alltid när det gäller båtar som har några år på nacken gäller att vitala delar är utbytta. Motorn i original är inte mycket att lita på om man ska ge sig ut på långfärd, hur välskött den än är. Skrovgenomföringar och axelllager måste vara nytt. Den stående riggen likaså med nya vantskruvas osv.

Men när man renoverat hela båten är det säkert en alldeles utmärkt båt att segla långt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har tidigare ägt en vindö 32

seglade T:O:R las palmas  Fick 32 sekundmeter på nordsjön

hon klarade det fint  

Tiken och mahognyn  mycket stryk i värmen och saltvattnet

främre luckan måste bytas.Ej tät

Elen för start måste flyttas ner i båten annars kortslutning när vågorna sköljer över båten

Du kan lita 100% på båten i hårt väder  seglarhälsningar från Gibraltar bosse bus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också ägt en Vindö 32. Seglar lungt och tryggt i alla vindar, förutsatt att man anpassar segelytan. För mycket krängning gör den lovgirig.

Svag punkt för utomskärssegling i hårt väder är i min mening sittbrunnen. Självlänsar som rinner ut under vattenlinjen medför dålig fart på vattnet. Durkarna till motor, bra för inspektion, mindre bra om man fyller sittbrunn med vatten, uppenbar risk för läckage ner i båten. (Om man inte skruvat fast dem och tätat noga.) Låg kant in till ruffen.  Mycket vatten i sittbrunn så rinner det in.

Dessa saker går naturligtvis att ordna vilket man bör göra om man tänker sig segla ut på världshaven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att få höra från Er som har seglat Vindö 32. Kan jag snälla få lite mer kött på benan av Er vore det väldigt roligt för mig att höra. Jag håller på att renovera en 32:an V indil, har lagt om teakdäck och rufftak, ny mahognysarg, ny motor, nya relingslister, skrapad och betsad med ny fernissa på allt trä, ny sprayhoodbåge, epoxybehandlad botten, alla genomföringar bytta till brons.... Passar på att bytaröstjärnen också till nästan dubbelt så kraftiga doningar. Borde jag byta förpiksluckan till en modern skylight? Tycker det är stilbrott men säger ni att det behövs så...? Jag vore väldigt tacksam om ni skrev av er lite mer!

Senast ändrad av Kulingvind | 09 januari 2012 | 01:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med rätt kunskap och uttrustning, kan man segla med i vilken båt som helst.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...