Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Jodahl

Byta utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Yamaha 50 hk 2001 men skall nu byta till större motor, 70-80 Hk. Är det samma hålfördelning på fästena mellan olika fabrikat och motorstorlekar, d.v.s. kommer jag kunna använda hålen som är borrade i akterspegeln för att montera den nya motorn?

Klarar 3-4 pers. att lyfta av motorn för hand?

Någon som skickat motor med transportfirma och vet vad det kostar?

Har någon praktisk erfarenhet av att byta motor tar jag gärna emot tips.

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men när jag bytte från 30 hk Yamaha till 40 hk Tohatsu (87 kg) så hade jag en väldig nytta att köpa Biltemas motorlyft:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Verkstadskran-2000-kg-15371/

Denna Tohatsu skickades till mig från Göteborg för ca 700 SEK (tror jag, det var drygt fyra år sedan).

Praktiskt tips: Noggranhet, låt det ta den tid det krävs. Planera jobbet, tänk igenom alla moment i vintermörkret. För mig (ensam, 1:a gången) tog det 12 timmar inkl. allt, men då stämde inte hålbilden. Jag delade jobbet på några tillfällen, typ dag 1 motormontering, dag 2 styrreglage och kablar, dag 3 instrument och el.

Fick köpa en borrjigg som gjorde att borren gick in vinkelrätt in i akterspegeln. Vassa kvalitetsborrar (12,5 mm ?) är en stor fördel.

En annan viktig sak är att kavitationsplattan hamnar på rätt höjd. Jag har borrat så att normalt har jag motorn höjd 18 mm, men har möjlighet både att sänka eller höja den 18 mm (höja t o m 36 mm).

Att båtfirmor tar drygt 4000:- för sånt enkelt jobb är stöld.

Lycka till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en fyrtaktare så väger den ca 110 kg och är det en tvåtaktare väger den ca 87 kg. Visst kan man hanetera detta utan lyft men allt blir så fantastiskt mycket enklare med..

Motorerna har den normala stora hålbilden om det inte är en 2-taktare med manuell tilt utan gasassistans, då har den en av de mindre o akterspegeln måste borras om. Om du har den stora hålbilden kommer en 70-80 hästare att passa i hålen rakt av oavsett fabrikat.

Lycka till med bytet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Skönt att veta att hålbilden är densamma.

Jan: Hur gör du för att höja och sänka motorn? På min motor är det två hål och två slitsade spår så motorn går inte att höja/sänka när väl hålen är borrade i akterspegeln.

Kavitationsplattan skall väl vara i nivå med akterspegelns lägsta punkt?

Jag kommer inte köpa någon lyft, men det kanske finns att hyra, alternativt bygger jag något med virke och taljar motorn på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min motor är det 4 hål på olika höjder på varje sida med 18 mm mellan dem. Så med motorn hängande på akterspegeln borrar jag för bultarna i översta hålet. Detta ger mig möjlighet till 3 olika höjningar, 18 mm, 36 eller 54. Monterade motorn på 18 mm.

Jag hade oerhörd nytta av lyftet då under borrningarna lyfte och sänkte jag säkert motorn ett tiotal gånger. Dessutom använder jag lyften när jag tar in motorn på hösten och sätter på på våren. Helt oberoende av ev hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...