Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Cefalon

Fixa och måla kölsvinet

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja göra fint i kölsvinet för att måla. Hur får man bäst bort den rostliknande färgen? För det går väl inte att måla rakt över?

post-10009230-1394236887,032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet av en Scampi, dom är härliga, att segla, bo i och att äga.

Det räcker med att slipa lätt, göra rent med åtminstonne t-röd och sedan måla. Men det rostiga kommer komma tillbaks - det blir alltid litet fukt/vatten i kölsvinet och bultarna är rostiga. 

Men ett tag blir det fint och det håller längre om du tätar eventuella läckor och länspumpar när något väl kommer in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del målar om med epoxibaserad specialfärg. Jag målade om kölsvinet med vanlig styrenplast-topcote och blandade då i lite mer härdare än vad som anges, kanske 5% i stället för de 2% som brukar anges.

Det verkar ha fungerat bättre än den topcote som fanns från början.

För-arbetet bestod i att slipa med borrmaskin med en gummiskiva och slippapper då det fanns en del ojämnheter och glasfiber-stickor jag gjort illa mig på flera gånger då jag torkat ur utrymmet med trasa.

Efter slipning, rengöring med aceton som både gör rent och bryter ner ytan lite på plasten och gör att det fäster bättre. Gammal topcote innehåller vax så jag tror man helst bör slipa ner så det fäster ordentligt direkt i plastlaminatet. Därmot verkar nästan inget fästa på kölbultar och brickor i rostfritt stål (brukar spricka loss efter några år). Jag tror att det då är bättre att täta av mot dessa ytor med tex sikaflex så blir det mindre brunt och att blanka stålet lämnas synligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

körde hela skrovet plåtrent med roterande bläster, samt roterande stålborste.
isotrol grund på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfritt stål till brickor och kölbultar är normalt, släta och blanka, så att blästra det för att få fäste för bra grundfärg fungerar säkert bra. Jag gissar att en roterande bläster (det är väl gummitrissan med vinterdäcks-dubb du menar) liksom tex vanlig sandblästring borde kunna ge en en yta med lämplig skrovlighet för att få färg att fästa

- Men är det nödvändigt på detta ställe.? (Jag anser att det räcker att måla plasten!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller också kan man göra som jag gjorde för 10-15 år sedan i den båt jag hade då.

Jag tvättade kölsvinet rent med aceton och målade sedan med vanlig, vit, oljebaserad halvmatt köksfärg. Alltså sådan som man använder hemma i huset på div. snickerier.

Resultatet såg helt Ok ut och det höll sig bra så länge jag ägde båten, alltså ett par år till.

Så man kanske inte behöver ta i för mycket, även med billiga medel funkar det bra.

Har för övrigt en båtgranne som bottenmålade sin motorbåt med blank oljebaserad färg av sådan typ som används på snickerier. Detta var mer än 10 år sedan och varje höst när båten åker upp ur sjön ser den inte sämre ut än de båtar som målats med äkta bottenfärg. Ska tillägga att båten ligger i insjö. Observera att båten alltså inte målats om varje år. Är vi lurade av färgfabrikanterna eller??

Senast ändrad av Mambo | 05 januari 2012 | 11:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att vi är lurade Mambo! Det gäller allt som säljs under epiteten båt- och marinprylar...det finns flera trådar om detta på forumet. Det hindrar dock inte mig att alltid misstro vanliga produkter...kan de verkligen vara lika bra...? Marinprodukten har nog någon egenskap som den vanliga saknar...lika bra att inte chansa...cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bottenfärgen så har du ju rätt om man bor i norr som jag i Sundsvall eller har båten i sjö. Då räcker det ju med någon oljefärg eller liknande. Det viktiga här är ha en bra primer som är vattentät för att inte släppa igenom vatten. Förmodligen viktigare på trä och stålbåtar än på plast. Där använder jag järnmönja som är väldigt tät gentemot vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...