Cefalon 0 Postad 6 December , 2011 Hej Finns det någon bra guide för hur och vad man ska tänka på vid skrovrenovering av plastbåt? Har en nyligen inköpt Scampi som jag gärna vill ska få ett perfekt skrov inför nästa säsong. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 6 December , 2011 Nautiska förlaget har gett ut en handboksserie där boken Vårda din plastbåt ingår. Den är skriven av Björn Peter Behrens och finns nog på bibblan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 6 December , 2011 Perfekt låter ju kappseglingsmässigt? Spackla och slipa... många gånger - är nog enda sättet att nå perfektionen. Ett tips är att kolla de epoxiprogram som de olika tillverkarna har, de skiljer lite åt i vilken ordning som de olika lagren ska läggas på. Plus att olika epoxi härdar vid olika temperatur. Bra mask är ett annat tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 6 December , 2011 Det finns säkert en massa på tex epoxytillverkarnas eller försäljarnas sidor. Sen beror det ju på hur omfattande renovering det är du tänker dig? Är det slipa/hyvla ner hela skrovet, torka ut och epoxibehandla för att stoppa och/eller laga bölder? Eller är det laga lite småskador som syns på dina bilder och få en ok finish, eller är det verkligen perfekt botten du är ute efter? Ganska stor skillnad på omfattning, arbetssätt och resursåtgång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cefalon 0 Postad 9 December , 2011 Min målsättning blir att slipa hela skrovet med en excenterslip (grundligt), laga småskador och sedan lägga på flera lager med förg för en riktigt fin finnish. Perfekt är väl lite för ambitiöst. Jag kommer att köpa boken hur att vård dina plastbåt eller vad den heter. MEN - hur kan jag laga rosten, skadan på nedre delen av kölen? Då måste jag ju lyfta båten med kran / traktor eller finns det andra knep? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 December , 2011 Citerar för att komma ihåg vad du skrev Björn Peter Behrens har skrivit ett par böcker med nästan samma namn. http://www.bokus.com/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov/ http://www.bokus.com/bok/9789189564626/varda-din-plastbat-renovering-och-underhall/ Jag har den i den översta länken. Den är väl ok men jag tycker att författaren är överdrivet insnöad på epoxy som alena saliggörande medel vid båtreparationer. I de flesta fall duger polyester (eller liknande gott) Under vattenlinjen använder jag dock i regel epoxy Böckerna går att låna på bibliotek. Har dom innte den hemma så kan de beställa den. Det gäller alla böcker. Om eller kanske när jag skall måla om nån av mina båtar , så kommer jag att använda denna färg. http://www.de-ijssel-coatings.se/ Den är helt outstanding. När det gäller behandling av kölen ger Behrens i boken i den översta länken beskrivning på en metod. Har aldrig provat själv, men det låter intresant och vettigt. Hade det varit min båt och jag missat att förberett arbetet innan upptagningen, så hade jag lugnat mig med nedre delen på kölen - eller hela kölen till nästa höst. Jag bruka - och det är väl det vanliga - palla upp båten under kölen på ett par punkter, så att man kommer åt under kölsula tex för bottenmålning. I ditt fall lagt ett par kraftiga, 25 cm höga. tex 8x8 och en 2x4 tum överst. Nu har jag bara haft långkölade båtar, men vid några tillfällen vid tex epoxybehandling så har jag tagit bort den aktre pallningen så att båten tillfälligt bara har stått på en pallning, där kölen är som tyngst. (Tillägg) Vid reparationen av en böldpestskada inom ett begränsat område på bilden ovan, lät jag lyfta båten och flyttade båten på kärran och pallningen en aning så att jag kom åt att färdigställa hela lagningen. Sen är det väl nödvändigt att man vet vad man håller på med. Det har ju skett dödsolyckor pga att man kladdat med pallningar och att det gått åt skogen. Senast ändrad av toaen | 09 december 2011 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 December , 2011 En vanlig garagedomkraft är ett ofta förbisett hjälpmedel för att lyfta tunga saker. De allra billigaste klarar ju ofta 1,5 ton och går man upp några hundralappar i pris får man bättre kvalité och större lyftkraft. Jag har lyft ett litet hus med garagedomkraft och jag använde den även till att lyfta båten för att kunna flytta bockarna när jag slipade gelcoat. Har man domkraft som klarar 3 ton så kan man ju med lätthet lyfta en båt som väger 5 ton i ena änden (eftersom de stöttor som båten står kvar på tar ca halva vikten). Är man bara noggran och försiktig samtidigt som man bara lyfter precis så mycket som krävs så är inte riskerna så stora. Man ska dock vara mycket uppmärksam på vad som händer och aldrig vara själv när man utför operationen. Ju fler som kan hålla koll desto bättre. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 13 December , 2011 Jag har samma planer. Istället för att slipa själv planerar jag att låta någon annan blästra båten. 5 000:- kr verkar vara stt standardiserat pris för att få båten ren från färg och löst sittande plast och spackel. Jag blev lite avskräckt (i alla fall bromsad) när det gäller epoxibehandling mot böldpest när jag läste några articklar i någon engelsk tidskrift, minns inte vilken. Det var rätt mycket som skulle göras för att få ett bra resultat. Om någon är intresserad har jag artiklarna skannade, men på en annan dator. Hör av dig om du är intresserad så mailar jag tillbaks. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cefalon 0 Postad 15 December , 2011 Tack! Böcker beställda på adlibris så nu ska jag använda vinter till att lösa på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Liber 1 Postad 11 Januari , 2012 Hej, Jag håller just nu på med liknande projekt med min Comfort 30. Har din båt varit målat innan då kan man istället att slipa använda värmepistol och en stålspackel. Mycket effektift och snabb sätt att få bort färgen. Har precis gjort det själv. Har en bit kvar sen är det bara att vänta tills det blir lite varmare och måla. Jag tänker använda Double Coat färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser