Berra2 0 Postad 5 December , 2011 jag har sett en del fina bilder på olika båtar här på mgs båtklubben online. men, får ju som det är nu bara se enskilda bilder i ett litet format och i bildspel. hur gör jag för att ladda ned dem på min dator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 5 December , 2011 är inte säker på att det går. Vad ska du ha bilderna till? Skicka en fråga till personen så kanske du kan få en bättre kopia om du ska ha den privat annars så delar ogärna fotografer ut gratisbilder. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 5 December , 2011 jag tycker bara det är kul att samla på fina bilder på en likadan båt som jag har, man kan kolla på olika tekniska lösningar, t. ex. men går det inte så är det ingen stor sak och då kan jag göra som du föreslår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 Bildhanteringen på det här forumet är ju väldigt speciell, och i mina ögon inte särskilt bra. Bilder som laddas upp är väldigt små, de går inte att spara ned på ett smidigt sätt och det går bara att lägga in en bild i varje inlägg när man skriver i en tråd. Jag har nämnt det tidigare men denna brist gör att jag inte orkar skriva projekttrådar om saker jag gör på min båt. I vanliga fall gillar jag att göra det för att få hjälp av andra i mina projekt och ibland kanske kunna inspirera någon. I min sjöbod finns lite bilder på speciallösningar jag hade i min Stortriss. En del av dem kom till efter att jag blev medlem här och hade varit mycket passande för projekttrådar som visade de olika arbetsmomenten. Nu fick det bli bilder på det färdiga resultatet istället med en så förklarande bildtext som jag lyckades få till. Trist, men så är det här och det verkar som att de flesta på MG är nöjda med det. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 5 December , 2011 För att spara en osparbar bild borde det gå att göra så här: Öppna bilden och zooma så den blir så stor det går på skärmen. Tryck SHIFT och Prt Sc samtidigt Öppna vilket bildprogram som helst Välj Ny bild Tryck Ctrl och V samtidigt. Då får du en dump av hela din skärmbild. Vill man kan man ju då beskära bort fönster o annat som kommit med. Bilden får samma upplösning som skärmen men det borde ju duga för att titta på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 ...och för oss som har Mac så använder man CMD/Shift-3 för hela skärmen och cmd/shift-4 för att välja del av densamma. Bilden sparas automatiskt på skrivbordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 December , 2011 Jag är inte riktigt säker på hur du menar. Foton kan man faktiskt komma åt direkt, ta t ex http://www.maringuiden.se/images/sjobod/fotoalbum/1291/Bild_10.jpg Vidare kan man använda forumbilder.se för att ladda upp högupplösta bilder och länka från olika forum, bl a från Maringuiden. Ref: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307952 där du en bit ner i tråden ser att jag t ex har 3 foton i rad, representerade i litet format men klickbara (om man har rätt inställningar i sin webläsare) för att kunna ses i högupplösta versioner i ett separat fönster. Visst kan man invända att det är en nackdel att ha material, t ex foton, lagrat utanför MG, framförallt med tanke på att sajterna där fotona lagras kan läggas ner eller liknande, men det finns många länkar i MG som redan är inaktuella (t ex i tråden om en möjligen delaminerad HR) och man kan inte i MG lagra allt som medlemmarna väljer att externt länka till. Det skulle bli orimligt att ha så mycken redundant information, tycker jag. Kanske har jag missförstått hur du menar ? Senast ändrad av silviasurfarn | 05 december 2011 | 19:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 Njäe, du har nog inte missuppfattat...jag var kanske inte så tydlig eftersom jag skrivit en hel del i andra trådar om detta med forumets bildhantering. Jag vet också att jag lagt in en skärmdump från ett annat forum som visar hur jag tycker att bilder ska kunna läggas in i trådar. Speciellt handlar detta om trådar där man vill beskriva ett arbetsmoment eller noggrant beskriva något på flera på varandra följande bilder. Att då kunna lägga in rejält stora bilder, länkade från en bildserver eller uppladdade på forumets egen server, som man sedan kan skriva förtydligande bildtexter till i direkt anslutning till respektive bild gör det mycket mer överskådligt. MGs plattform hindrar en att välja själv var i texten bilden ska ligga. Det är lite som när man läser en bok där texten hänvisar till en annan sida för att se bilden som nämns...man får bläddra fram och tillbaka. Istället för att, som i många andra böcker, bilderna ligger på samma sida som texten. Att det inte går att förhandsvisa inlägg gör det inte bättre heller. Det finns dessutom forumplattformar som automatisk skalar ned för tunga bildfiler vilket underlättar enormt för användarna men det är en mindre fråga för mig då jag har bra program som jag kan fixa det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 5 December , 2011 Tack Kallekula 777, jag gjorde som du beskrev och kom nästan fram. visningsprogrammet som finns i alla fall just den här sjöboden är adobe och det visar bilder som när man klickar på dem är kanske 6 x 10 cm. Och det finns inget knapp att trycka på för att göra dem större. När jag då gör en skärmdump får jag en sådan bild som i picasa går att skala upp men då blir den grynig. så att detaljer blir svåra att se. finns det lösning även på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 December , 2011 Då ska vi se (här följer lite introtext). Tog loss knäna och som ni kan se blablabla: och sedan gjorde jag en massa bla bla bla som ni kan se nedan För att sedan avsluta med nedanstående steg: Av ovanstående förstår man att det går att blanda text och bilder i valfri ordning ? Till TS: Om du berättar vilken/vilka bilder det handlar om kan jag kanske hjälpa dig med en direktlänk. Jag hoppas att det inte strider mot forumreglerna men eftersom direkt bildåtkomst inte är spärrad så antar jag att det är ok med herrar administratörer. Senast ändrad av silviasurfarn | 05 december 2011 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 OK, det går hjälpligt men eftersom det inte går att förhandsgranska inlägget så är det omöjligt att veta ifall det blir så som man tänkt sig. Dessutom måste bliden klickas upp för att man ska kunna se detaljer, som i en av dina trådar du länkade till där du ringat in skarven mellan knä och limpa. Tycker inte du också att det skulle vara bättre ifall bilden visades i stort format direkt så man slapp klicka upp den? Då är det busenkelt att bara högerklicka på bilden och välja Spara bild utan att behöva göra skärmdumpar i dålig upplösning som sedan måste beskäras (om man inte har Mac). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 December , 2011 Förhandsgranska är väl inget problem, knacka in texten, skicka in inlägget, kolla om det ser ok ut, annars redigerar du det ? Visst, lite osmidigt är det men det motiverar inte ett plattformsbyte (nu hårdrar jag saken lite *L*). Stort format är en smaksak. Har man en långsammare eller skakigare förbindelse är det skönt att slippa vänta på att en stor bild, som kanske inte ens är intressant för ens eget vidkommande, ska laddas. T ex om man surfar från mobilen. Jag föredrar personligen en lagom liten bild så att man ser vad den föreställer och sedan kan välja att ta upp den i stort format om man vill se fler detaljer. Däremot håller jag med dig om att det verkligen vore bra om man bara kunde högerklicka på bilden och välja spara som för att få ned den på ens egen dator. Det går annars redan idag att komma åt bilderna direkt men det kräver lite know-how. På detta området är forumet primitivt. Bildspelet begränsar bildhanteringen en hel del. Egentligen skulle det räcka med att kunna få information om hela adressen till bildfilen så skulle man kunna klippa in den adressen i ett separat fönster och därefter göra spara som av hjärtans lust, men inte ens så mycket information kan bildspelsformatet hjälpa en med. Det är faktiskt inget vidare. Återigen, om TS berättar vilka bilder det handlar om så kan jag kanske hjälpa till. Senast ändrad av silviasurfarn | 05 december 2011 | 21:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 Testar att lägga in några bilder...den första laddar jag upp från min egen dator. Nu när jag skrver detta har jag ingen aning om var den kommer hamna i inlägget så den förklarande texten får jag chansskriva. Här ser ni hålet efter en givare till ett gammalt skrivande ekolod av märket Ferrograf, troligen 50-tal. Nästa bild är samma som silviasurfarn länkade till tidigare. I inlägget ser jag bara webadressen så jag vet inte hur det kommer se ut i inlägget. Jag vet inte heller riktigt var jag ska skriva för att bildtexten ska hamna rätt, jag gissar under länken. http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel_slideshow.php?fotoalbum=1291&bild=Bild_10.jpg Så här transporterade jag min Stortriss när jag hade den. Vagnen är ett anpassat husvagnschassie. Är det någon som ser ifall det är en man eller kvinna som kör bilen? Som sagt, jag har ingen aning om hur detta inlägg kommer se ut när jag klickat på Skicka så det ska bli spännande! Om vi säger så här...jag är nästan övertygad om att jag kommer behöva redigera inlägget. Edit: Mycket riktigt jag behövde redigera lite. Den första bildtexten hamnade väl OK men det var nog bara en tillfällighet. Hade den föregående texten varit mycket längre så hade bildtexten hamnat helt snett. Den andra bliden fungerade inte alls som jag tänkt mig...dels visades inte bilden utan det blev bara en länk. Sen lyckades jag inte länka på samma sätt som du sliviasurfarn utan kom till bildspelet istället vilket inte var meningen. Här är det säkerligen handhavandefel men jag tycker att det är så onödigt komplicerat. I andra plattformar väljer man att man vill lägga in en bild och får uppmaningen att klistra in bildens webadress och sen är det klart. Här finns det två olika sätt att bifoga bilder i ett inlägg: antingen laddar man upp den på MGs server eller så länkar man (vilket jag inte lyckats så bra med ännu). Beroende på vilken man väljer så hamnar bilden på olika ställen i inlägget...inte logiskt enligt mig. Senast ändrad av Flintstone | 05 december 2011 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 December , 2011 Du har helt rätt i att det inte är smidigt, men det går att blanda text och bilder, även om det inte layoutmässigt är lika enkelt som med andra alternativ. Frågan är om det ändå inte räcker till på vanliga forum ? Kodmässigt avslöjar jag gärna vad jag skrev i mitt inlägg (har lagt till ett underscore på slutet för att det inte ska bli syntaxmässigt korrekt (och därmed döljas): http://forumbilder.se/images/8c6200991804A0ecf.jpg[/img_] och sedan gjorde jag en massa bla bla bla som ni kan se nedan http://forumbilder.se/images/a86200992103A6247.jpg[/img_] För att sedan avsluta med nedanstående steg: http://forumbilder.se/images/346200992229A28b3.jpg[/img_] Senast ändrad av silviasurfarn | 05 december 2011 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 Den koden känns ju igen från andra forum. Dock har jag aldrig sett något kommando i MGs editor för att få fram den...är det jag som är blind eller? Testar med en bild från ett annat forum: (Förövrigt letar jag efter en sådan ratt så om någon kännner till någon sådan som ligger oanvänd någonstans så skicka ett PM! ) Edit: Bilden gick ju fint att få in men den går inte att klicka upp. Detta tror jag dock beror på att forumet kräver registrering. Lustigt dock att den gick att få in ändå... Senast ändrad av Flintstone | 05 december 2011 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 5 December , 2011 Jag har inte heller sett någon sådan knapp eller kommando, det vore fint om det fanns en sådan. Jag fick faktiskt pröva mig fram en hel del innan jag fick det att fungera första gången. Kanske läge för en ER (=Enhancement Request *L*) ? Annars skulle det förmodligen räcka med en skriven instruktion i en sådan där tråd som alltid ligger överst. Eftersom vi ändå pratar kod kan jag nämna att man kan ta upp översikten av bilderna i sjöbodens fotoalbum, högerklicka någonstans på sidan, välja Visa källa och söka sig fram till jpg-filerna, klippa ut adresserna och klistra in i separat webläsarfönster. Primitivt så det dånar om det, kanske inte ens vad herrar administratörer har tänkt sig, men det går. För säkerhets skull anmäler jag mitt eget inlägg så får de väl ta bort det om detta inte ska vara tillåtet. Senast ändrad av silviasurfarn | 05 december 2011 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2011 Hehehe...och detta ska vara ett forum för båtintresserade...det krävs ju att man är datatekniker för att få funktioner som är självklara på moderna forum att fungera... På följande länk kan man se hur jag föredrar att forum ser ut (scrolla ned lite så ser ni att TS ändrat metod för att lägga in sina bilder): http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=75059 Detta är min åsikt och jag har full respekt för att andra inte delar den. Dock måste det ju finnas en anledning till att i princip alla nya forumplattformar bygger på samma layout och samma tekniska funktioner. Jag tror att det är för att det fungerar bra och majoriteten av användarna är nöjda med den. Oj, nu har vi hamnat en smula OT...har TS fått svar på sin fråga...? Senast ändrad av Flintstone | 05 december 2011 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 6 December , 2011 Helt rätt, startar en ny tråd. TS får som sagt återkomma eller möjligen på egen hand försöka sig på att klistra in adresser på sätt som beskrevs idigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 6 December , 2011 Hej, det är jag som är TS. Det gäller inte en speciell bild, utan olika, här och var i Sjöbodar, där medlemmar lagt upp fina bilder på sina båtar i olika gallerier som lätt startar bildspel. dessa bilder har jag alltså lyckats skärmdumpa, men då är bilderna typ 6 x 10 cm, för litet. har försökt med tipset att klicka mig fram till jpg-filer men inte hittat, kan inte så mycket som ni. jag tycker att MG är krångligt vad gäller bilder. för på ett sådant här forum tycker jag en av poängerna är att man kan ladda ned bilderna lätt. för bilderna innehåller ju ofta mycket tips och information om hur någon gjort på sin båt. information som jag kan ha nytta av på min båt, då ska det inte behöva vara så svårt som det nu är att ladda ned bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 6 December , 2011 Hej, jag tycker också att det är för krångligt. Jag har faktiskt gjort en enkel instruktion men vet inte riktigt om jag vågar visa den utan Admins godkännande. Dessutom var den baserad på bilder från en annan medlems sjöbod, och jag har inte frågat honom om lov. Obs att jag inte har laddat ned några bilder från den aktuella sjöboden, jag har bara gjort en instruktion. Om du vill kan du i din egen sjöbod skapa ett fotoalbum med ett par bilder, så ska jag gärna göra en ny instruktion med exempel från ditt fotoalbum. Ingen kan väl protestera mot att du laddar ned bilder från fotoalbumet i din egen sjöbod ? Det går i princip inte att skydda bilder som visas på en skärm eftersom man alltid kan göra en skärmdump. Senast ändrad av silviasurfarn | 06 december 2011 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2011 Om du avser min sjöbod så är det bara att använda den så mycket du vill, det finns ett album där som heter Tina Turbo II. Du får gärna skriva i instruktionen att du fått min tillåtelse att använda bilderna. Bra med en instruktion tycker jag...dock tror jag inte att det kommer göra att jag kommer över min ovilja att göra långa, fina, projekttrådar. Det är nog med jobb att formulera texten för att orka hålla på med speciallösningar för att få in bilderna där jag själv vill ha dem, speciellt när det inte går att förhandsgranska inlägget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 6 December , 2011 tack så mycket för att flera engagerar sig i mitt lilla problem. det känns bra. vad jag nu förstår måste jag alltså ladda upp bilder på mg för att kunna få en instruktion för hur jag ska kunna ladda ned någon annans bilder. det känns inte som mg är så där användarvänligt just inom detta område, även om det på de flesta andra områden är toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 6 December , 2011 Ok, här följer en instruktion, med benäget biständ och tillåtelse från Flintstone. Detta fungerar för mig med mina webläsarinställningar under IE8. Bilderna nedan visas i litet format men kan visas i förstorat format i ett separat fönster genom att man klickar på dem. Klickar man en gång till i det förstorade formatet får man bilderna i full upplösning. Jag kan naturligtvis inte lova att det fungerar för alla andra webläsare, och även ni med IE8 kan behöva skruva på era inställningar, men för vad det nu kan vara värt, här följer: Steg1: Jag bläddrar ivrigt och intresserat igenom sjöbodar, finner ett särdeles intressant fotoalbum, öppnar det och högerklickar på lämpligt vitt ställe (dvs ej på något foto). Väljer alternativet Visa källa Struntar i felmeddelandet, dvs vänsterklickar bara OK. Källkoden visas i mitt fall i notepad, jag väljer att söka efter alla förekomster av .jpg, bläddrar förbi en hel hoper ointressanta MG-foton som utgör sidans standardlayout, ända tills jag börjar komma till Flintstones foton (/images/...). Markerar lämpligt avsnitt och trycker Ctrl-C för att kopiera texten. Öppnar ett nytt webläsarfönster, matar in adressen www.maringuiden.se och klipper in min kopierade text mha Ctrl-V, friserar därefter bort onödiga fnuttar och trycker enter och... Hurra bilden visas i ursprungsformatet! Jag kan nu välja att högerklicka på den och välja Spara bild som. Lämpligen ner till den egna hårddisken om det är där man vill ha den. Den biten tror jag alla klarar av utan instruktioner. Kanske vill man lägga den under mappen Mina bilder, själv har jag en annan struktur på hårddisken. Som referens kan man också se bildens format genom att högerklicka på den och välja Egenskaper, i detta fall ser vi att Flintstone har valt att ladda upp den med upplösningen 400x300 pixels. Ju fler pixels desto mer tål bilden att förstoras. Jag kommer inte att kunna svara på frågor på några dagar, men hoppas att ovanstående kan vara till någon liten hjälp under tiden. Instruktionen behöver säkert friseras en hel del. Jag misstänker att en del av er behöver modifiera vissa av era webläsarinställningar. De förstorade bilderna öppnas t ex i ett separat fönster; popup-fönster måste således troligen vara tillåtet. Jag har inte hunnit kolla igenom vilka inställningar som måste vara påslagna ännu. Vi får väl se hur många som kan använda instruktionen först. Senast ändrad av silviasurfarn | 06 december 2011 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 10 December , 2011 Tack så mycket för fin instruktion. Efter litet knåpande hit och dit så lyckades jag. det var kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 December , 2011 Fin instruktion silviasurfarn...men att det ska vara så här otroligt omständligt är inte OK enligt mig. Med en dåres envishet fortsätter jag hävda att bilder i större format direkt i inläggen har långt fler fördelar än nackdelar. TS problematik är en av sakerna: istället för att utföra silviasurfarens manöver räcker det med att högerklicka, välja spara bild och sen är det klart! Dessutom finns det fina verktyg som kan ladda ned alla bilder i en serie med bara ett klick om man hittar en trevlig sjöbod eller en tråd med många bra bilder. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 10 December , 2011 Berra2: Vad kul att det fungerade för dig ! Flintstone: Jag håller med dig om att det är alldeles för krångligt att ladda ned bilderna. Min instruktion visar egentligen snarare mer av en hackers work-around än en funktion eller ens riktig procedur för bildnedladdning. Däremot kommer jag aldrig att hålla med dig om värdet av att visa riktigt stora bilder direkt i trådarna. Egentligen vore det kul att gå in på jagrullar och lägga upp en riktig bamsebild på sådär 3000x2300 pixlar och se hur väl forumet hanterar det. Nu har jag brottats flitigt med såväl jagrullar, Nordic 85x70- som Svenska 85x70-klubbarna genom åren så jag tror mig minnas att de inte hanterade så stora bilder särskilt elegant. Vad gäller att byta plattform tror jag mig även dessutom minnas att båda 85x70-forumen hade stora problem med användaridentiteter, borttappade lösenord och stillestånd när de bytte plattformar för några år sedan ? Jag har tyvärr efter flera årtionden i IT-branschen av bitter erfarenhet lärt mig att teknikskiften sällan går så smärtfritt som man har tänkt sig, och att man noga bör överväga för och emot innan man tar steget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 December , 2011 Men om du hållit på med IT så länge så måste ju ju också veta att det som var toppmodernt för några år sedan är stenålder idag. MGs plattform skapades 1996 (15 år sedan!) och har sedan dess anpassats efter bästa förmåga för att hänga med. VÄLDIGT mycket har hänt rent tekniskt och kulturellt på forumsidan sen -96 och även om jag inte är tekniskt insatt i programering så är jag ganska säker på att grunden på MG inte bygger på modern forumteknik. Det har lappats och uppgraderats lite här och där. I någon tråd skrev jag att jag ser MGs sida som elsystemet i en gammal båt. Under många år har olika ägare gjort sina egna kopplingar och lösningar för att försöka modernisera. Till slut kommer man till en punkt där det inte är försvarbart att fortsätta med speciallösningar längre utan det är dags att riva ut allt och ersätta med moderna och stabila installationer. Visst, det är ett j-vla jobb och det är inte gratis men det blir rent, snyggt, enkelt och överskådligt för dem som ska använda systemet. Säkerligen åker man på några gremlins som ställer till det lite men det är det värt för att komma i kapp utvecklingen. Nu är det nog så att admin har tagit ett beslut om vad som ska ske med forumet och vad jag har kunnat uttyda av de luddiga uttalanden som gjorts så kommer de forsätta med det gamla elsystemet men att det kommer bli en del nya komponenter (kanske försöker de integrera NMEA ) Jag kännerdock nu att jag gjort mitt när det gäller att propagera för modernisering och då jag inte direkt fått något större engagemang från medlemmar som håller med mig utan mest fått mothugg så lägger jag ned detta nu. Framtiden får utvisa om jag har rätt i vad som kommer ske med MG eller om det fortsätter leva när den yngre generationen båtmänniskor ska välja båtforum. Mvh Fred Ps Det sista stycket ovan kommer jag även skriva i min tråd om att byta plattform Ds Edit: Stavfel Senast ändrad av Flintstone | 10 december 2011 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 11 December , 2011 Det blir lite OT men å andra sidan har väl TS fått den hjälp han efterfrågade, så jag vågar mig på ett varv till i tråden. Jag brukar alltid råda folk att uppgradera/teknikskifta om och endast om det finns oumbärliga funktioner i det de byter till och som saknas i det gamla. T ex bättre säkerhetslösningar, att man vill undvika slutet på supportlivscykeln, forumfunktioner av de slag som du efterfrågar, etc etc. Nu bortser vi för enkelhetens skull helt från ekonomiska eller strategiska aspekter. Jag håller egentligen med dig vad gäller många av de funktioner du efterfrågar (dock inte stora bilder som visas direkt i trådarna, inte heller tycker jag att förhandsvisning är ett större problem). Vad gäller brister tycker jag själv framförallt att MGs sökfunktion är under all kritik. Samtidigt kan det vara ett stort och kostsamt arbete att byta plattform, och heller inte utan risker. Den delikata frågan är som alltid när steget ska tas. Förr eller senare är det inte försvarbart att ligga kvar på det gamla längre. Å andra sidan sitter jag just nu vid en PC, och jag tycker mig luddigt minnas när jag fick min första IBM PC 1985, så kanske ska man inte stirra sig alltför blind på vad som kan betecknas som gammalt resp nytt (nu retas jag lite). Jag tror att den som väljer forum i första hand gör det baserat på kvaliteten på de inlägg och den hjälp man får, snarare än för dess teknik. Visst kan det bli så att yngre båtmänniskor i framtiden undviker MG pga att de upplever att tekniken är föråldrad, men å andra sidan, vem vill ställa frågor/debattera i ett flashigt forum om nästan ingen är aktiv där ? MG-forumets styrka idag ligger i antalet seriösa och kunniga forumanvändare som flitigt använder sig av det, och - uppenbarligen - inte i dess teknik. Nu finns det inget motsatsförhållande här, bra forum och modern teknik kan, och bör, mycket väl gå hand i hand, men jag ser inte riktigt samma risker med att senarelägga ett plattformsbyte som du gör. Tiden får väl utvisa vem av oss som hade minst fel :-) Även om frågan om plattformsbyte förefaller vara avgjord - det blir inget den närmaste tiden? - tycker jag inte att man behöver lägga ned frågan om vilka funktioner man saknar mest på nuvarande plattform. Din tråd om brister i nuvarande plattform är en jättebra lista med input till MG-administratörerna. Idealt vore att ha en aktiv dialog mellan forumanvändarna och admin, där önskemål om förbättringar preciseras och prioriteras (det senare t ex mha en enkät bland forummedlemmarna), och där besked om och tidsplaner för deras eventuella genomförande avlämnas. Normala rutiner för systemförvaltning, mao. Kanske är detta något du, Flintstone, skulle kunna driva ? Du har ju redan en bra lista med förbättringsförslag att utgå ifrån. Bara en liten, kanske naiv, idé från min sida. Ha det gott. EDIT: Såg just att admin precis har svarat i den andra tråden, och det verkar som om forumplattformen kommer att bytas under vintern, vilket lär avhjälpa flera av de brister som har påtalats. Det låter inte så dumt :-) /EDIT Senast ändrad av silviasurfarn | 11 december 2011 | 11:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 December , 2011 Din tråd om brister i nuvarande plattform är en jättebra lista med input till MG-administratörerna. Idealt vore att ha en aktiv dialog mellan forumanvändarna och admin, där önskemål om förbättringar preciseras och prioriteras (det senare t ex mha en enkät bland forummedlemmarna), och där besked om och tidsplaner för deras eventuella genomförande avlämnas. Normala rutiner för systemförvaltning, mao. Kanske är detta något du, Flintstone, skulle kunna driva ? Du har ju redan en bra lista med förbättringsförslag att utgå ifrån. Bara en liten, kanske naiv, idé från min sida. Intressant att du nämner enkät...det var precis vad jag funderade på häromdan. Min tanke var att admin skulle kunna maila till alla registrerade medlemmar för att informera om att det är stora grejer på gång. I samma mail skulle en länk till en webenkät finnas där ett antal strategiska frågor om forumets funktioner ställs. Det finns säkert fina verktyg för att göra enkla webenkäter, moderna plattformar har ju det inbyggt i systemet där medlemmarna själva kan skapa frågor...lite kul funktion faktiskt! Ett sådant mail skulle kunna ha flera fördelar: dels skulle de medlemmar som lämnat forumet för att de inte gillat plattformen få reda på att det vankas förändringar, dels skulle de som kanske glömt bort hur kul det är att diskutera båtar får en liten påminnselse att komma tillbaka, dels skulle admin, genom enkäten, få in massa input för nya plattformen (inte bara från mig och en handfull till som är aktiva i frågan) och slutligen skulle admin få lite koll på hur många medlemmar som verkligen är aktiva här. Jag tror dock att jag väljer att inte driva denna fråga eftersom jag känner att jag kanske tryckt på admin väl mycket redan när det gäller önskade förändringar. Istället hoppas jag att admin läser denna tråd ändå och därigenom kan ta till sig av idén om så önskas. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 11 December , 2011 TS,vet inte om jag förstått frågan rätt,men jag i Google chrome högerklickar bara på bilden o sedan väljer spara som,t,e,x Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser