Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Segelbo

Vinterpyssel

Rekommendera Poster

Nu är presenningen pålagd. Alldeles ny fin blå presenning, lagom lätt. Klarar sig med det eftersom båten ligger utanför köksfönstret och i gott lä. Tyvärr upptäckte jag häromdagen att jag vänt den upp och ned. Löjligt klantigt! Får väl vända den nästa gång den är torr... Upptäckte att det ena batteriet självurladdar väldigt fort, så det blir att köpa nya till våren. Skaffar nog ett till förbrukningsbatteri så man har 150Ah i alla fall. Har köpt matieral för att fixa till bättre motorrumsventilation och skall beställa tunga isoleringsmattor till motorrummet. Ny propeller blir det också och näst i tur står nu att riva rodret och hjärtstocken, som ju läcker. Serr förbannat rostigt ut, så saker kommer väl att gå i bitar misstänker jag. Hoppas jag kan få ihop det hela, annars får jag väl ropa på proffsigare hjälp. Hur går det för er andra nidelvare...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er Nidelvare, Köpte vår båt i våras och är mycket nöjda. Tråkigt bara att sommaren tager slut så fort. Ser fram emot sjösättningen i maj. Våra planer är ev ny golvmatta samt nya isoleringsmattor i till motorrummet. I övrigt så blir det sedvanlig puts som kommer att gälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag misstänkte. Ingen chans att demontera hjärtstocken med vanliga verktyg och utan mer kunnande än vad jag besitter... Allt sitter hoprostat och eländigt. Ordentligt glapp är det, så det är säkert åtminstone en eller annan bussning som behöver bytas. Blir att be om hjälp från något närbeläget varv... Någon som har tips om vart man kan vända sig och få proffsig hjälp utan att bli ruinerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lennartjacobsson

Hej! Jag är nybliven ägare/medlem (Nidelv 24, 1988 års modell) en pärla som ska avnjutas första säsongen nu till våren. Du skriver att du ska ljudisolera motorrummet och förbättre ventilationen. Vilket material gäller, är det komplicerat och framför allt: vad tjänar man i lägre ljudnivå? Biussigt om du svarar! Hälsn lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tjänar avsevärda mängder decibel på en bra isolering, fra oss som ha gamla båtar där motorn inte ligger helt under durken, som den väl gör på din -88:a. Jag lutar åt att beställa en riktigt tjock matta 50, eller rentav 70 mm av den typ som båtbyggare använt länge, fast då i tunnare dimensioner, ofast 30 mm. Har för mig att typen kallas bounded foam, eller liknande. Denna matta konstaterades i ett test i någon båttidning häromåret vara billigast och bäst av de alternativ som testades. Har det där testet hemma, återkommer med uppgift om var och när det publicerades. Kontaktlimmas på plats. Här är i alla fall uppgifter om leverantör av denna isoleringsmatta: Special-Plast Produktion AB Gillinge, 186 91 VALLENTUNA tel: 08-510 261 60

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lennartjacobsson

Tack för snabb och bra resonse. Jag ska tala med Vallentuna-företaget. De skickar mig lite material, som jag vidarebefodrar till dig. Hälsn Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet jag talade om var publicerat i Vi Båtägare nr 6 2001.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu har man fått hjälp med råd och dåd och den gamla hoprostade hjärtstocken med roderarmen är demonterad. Fick såga av den helt hoprostade låsskruven, borra upp hålet, värma med svetslåga för att få metallerna att separera såpass att det gick att lossa armen till rodervajern och sedan få ned roderaxeln genom skrovet. Nytt hål för låsskruv gängades sedan upp i armen till rodervajern och ny rostfri skruv sattes dit. Efter det var det en enkel match att montera tillbaka rodret, roderaxel och en ny tätning. Nya propellern är också på plats. Skönt att ha det avklarat - det har hängt över mig hela vintern. Härnäst skall jag ta upp hål för ventilation av motorrummet, dra ventilationsslangar och koppla ihop med fläkten som jag redan monterat. Sedan skall den nya VHF:en monteras, kopplas in, antennen fästas i masttoppen och kabeln dras genom masten. Signalhornet skall också på plats och kopplas in liksom de nya batterierna med laddaren. Sedan är det bara litet gelcoatfixning och noggrann puts och vaxning samt litet bottenmålning som återstår innan sjösättning. Hoppas jag hinner till 16-17 april, för då skall hon i vattnet är det tänkt. Det blir båtjobb varje ledig stund - skönt att ha båten på tomten, måste jag säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse ! Ny tätning skriver du om. Vad sitter den tätningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter inne i den stora muttern som man drar åt kring roderaxeln, precis där den kommer in genom skrovbotten. Den tätar när muttern dras åt. Det är tydligen den som ger upp efter ett antal år, med glapp och läckage som följd. Jag lämnade in alla lossade delar till en kille som jobbar på en marina och fick tillbaka bla den där muttern med ny tätning i. Skall bli spännande på söndag när vi sjösätter, om det håller tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Kan du ge mej namnetpå marinan som hjälpte dej ? Jag förstår vilken bult du menar, men det gäller ju att få rätt packning också. Mitt satt nämligen inte alls hårt åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillholms Marina AB Tel. 0303-22 02 10 Kornhall 160, 44274 HARESTAD Fick proffsig hjälp av Tommy. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skepparn

Tack för adressen ! En liten fråga till bara, Packningen, hur ser den ut ? Vilket material är den gjord av ? Jag hade nämligen bara tänkt att skruva till den så att glappet försvann. Men det kanske inte räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en så kallad talg-tätning. Behöver du hjälp med det så har Tommy på Gillholms det hemma, sade han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nästan allt klart... Sjösättning på söndag - skall bli härligt att få båten i sitt rätta element...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra!! Sjösättningen gick bra! Snustorrt runt hjärtstocken efter reparationen. Tack Tommy på Gillholms marina för hjälpen! Resultatet av byte av propellern från 3-bladig 17/12 till 4-bladig 17/13 blev precis som förväntat - ca 1 knops högre fart vid bebehållet motorvarv och lägre toppvarv på belastning. Med andra ord lugnare motorvarv vid marschfart, precis som vi ville. Tack Anders på Rodahl Marin för hjälpen med propellerberäkningen! Så nu återstår bara påmastning och provkörning av VHF:en... Tyvärr måste man ju ägna sig åt arbete och annat icke båtrelaterat trams. Jobbigt så här i vårsolens sken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...