forgus31 139 Postad 4 December , 2011 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14028514.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 December , 2011 Så trist! Var längre norrut i går och vi hade 22 i medelvind och 27 i byarna mot kvällen. Men vi satt på en stor färja där det inte märktes så mycket. Vid Harstena tror jag det bara blåste kring 8 i går. Men är det mörkt och man går på grund är det illa så här års. Såg ut att vara någon form av äldre träseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 4 December , 2011 Vad i allsin dar har man därute att göra med familjen så här års, och i kyla, kolmörker och friska vindar?? Själv tyckte jag det var lagom att masta av sent i September... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 December , 2011 Nu är det kanske lite för tidigt att döma då man inte vet exakt vad som hänt, men håller med dig...varför? finns ganska många som har en övertro på sin egen förmåga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 4 December , 2011 Vad är det man ser på bilden i AB? Båt med rigg, livflotte, bråte men det ligger en mast(?) till och en stor fyrkantig tingest... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 December , 2011 Väldigt, väldigt tragiskt och sorgligt... Dock jag måste hålla med Linmajon, Jag har följt väderleksrapporterna den senaste tiden men det beror på att jag har, för mig, ny båt som ligger på ny vinterplats och är därför inte säker på hur allt står emot de kraftiga vindarna. Jag har åkt 10 km enkel resa nästan varje dag för att kolla till att allt står rätt till med täckningen. Varför har denna familj tagit beslutet att, just denna period med osedvanligt blåsigt väder, ge sig ut och segla lite i en skärgård som till och med en underbar sommardag är relativt öde? Återigen, mycket tragiskt...men Darwins grundlag kommer man inte undan så lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 December , 2011 Jag skulle tro att träpinnen som går från fören mot livflotten är ett peke och träpinnen som ligger och flyter löst skulle kunna vara bommen. Masten är nog den vita delen som bryter vattenytan under den flytande träpinnen. Den fyrkantiga tingesten skulle kunna vara överbyggnaden... Jag tror att bilden inte visar hur stor båten egentligen är. Enligt artikeln var den 14 meter så det vita skrovet som syns är nog bara en del av båten, kanske har den brutits itu. Betänk att livflotten inte är många meter lång och sätter man den i relation till det man ser av båten så fattas ganska många meter. Senast ändrad av Flintstone | 04 december 2011 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 4 December , 2011 Hör intervju med Sjöräddningen: http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3614636&codingformat=.m4a&metafile=m3u Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zmira 0 Postad 4 December , 2011 Mycket Tragisk händelse. Men man måste vara medveten om riskerna att navigera i en sån skärgård som Gryts skärgård. Blåsigt och mörkt .dessutom riktigt kallt om man hamnar i vattnet. Mycket grynnor finns det runt Harstena ..Vet någon positionen där det hände ? Här är några artiklar samlade om olyckan. http://batliv.bloggplatsen.se/2011/12/04/6800231-tragisk-olycka-vid-harstena-i-gryts-skargard/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 December , 2011 Sorgligt och tragiskt. Smäll i magen på pendeln i morse när man läste Metro.. Men jag undrar som många andra; vad i h-e gjorde den besättningen och båten på det stället såhär års i det vädret och så sent på kvällen/natten? Det har ju inte direkt varit några snabba väderomslag sista dagarna, har varit lika kasst hela tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 December , 2011 Hm. Om positionen stämmer så ser sjökortet otrevligt ut, både där och i närmaste omgivningarna. Mitt i natten, grov sjö, december. Får ont i magen när jag tänker mig känslan. N 58 13 45.30´ O 17 04 31,75` Länk t Eniro: kkk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 5 December , 2011 There but for the grace of God, go I ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 December , 2011 Vad menar du på begriplig svenska? Enligt vad man kan läsa i ett av refferaten som länkades till i http://batliv.bloggplatsen.se/2011/12/04/6800231-tragisk-olycka-vid-harstena-i-gryts-skargard/ (länken ovan) Familjen, som kommer från Ystad, har under de senaste åren bott på sin båt som de själva byggt om. De skulle segla från Oskarshamn till Blidö i Stockholms norra skärgård när olyckan inträffade. Dessutom blåst det en hel del och gick relativt kraftig sjögång. Om man hade för avsikt att segla utomskärs från Oskarshamn och tex ta sig in i Stockholms skärgård öster om Landsort, skulle det ju kunna förklara varför de hamnade där de hamnade. Navigationsmiss eller att de försökte ta sig in i skärgården. Tragiskt oavsett. Senast ändrad av toaen | 06 december 2011 | 08:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 6 December , 2011 Frasen there but for the grace of God go I betyder att 'vore det inte för Guds försyn så kunde det varit jag'. Någon här kan säkert hitta en elegantare översättning, eller motsvarande idiomatiska uttryck på svenska. På nutida engelska skulle man kanske säga 'when your number is up, your number is up', eller rentav 'shit happens'. Mao; vi kan göra mycket, men i slutändan är det slumpen som avgör Mitt inlägg var en vink om att det är lämpligt att inte döma eller insinuera skuld/orsak (vad i all sin dar, övertro etc) innan alla fakta är kända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 6 December , 2011 Mer information: http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2643298/min-syster-och-pappa-overlever Håller tummarna för dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 6 December , 2011 Detta är för mig lika tragiskt som ofattbart. Vad hände? Jag är uppväxt i området och kan inte i min vildaste fantasi förstå vad man gör i dessa vatten. I lungt väder och utan sjö skulle jag dra mig för att gå ost om harstena. Vill man gå någon yttre väg förbi Gryt och st:annas skärgård så får man halla bra ostlig kurs. Det kan ha varit så att de var på väg att sökta skydd i den mer skyddande innerskärgården. Detta är dock ett högst olämpligt ställe att ta sig in i skärgården på. Det finns en gammal skutled som man möjligen kan ta som går in mellan Harstena och Birkskär vidare NNV genom attolen vid Kupaklint och Mansö. Detta är dock ganska lokal kännedom. Det finns annars ingen riktigt bra väg in i skärgården. Speciellt inte under dessa förhållanden. Det enda säkra hade varit att gå tillbaka till Häraldskär och ta sig in den vägen. Det stod att mannen var erfaren, vad innebär detta? Det är stor skillnad på att vara erfaren seglare och erfaren skärgårdsseglare. Dessa vatten är ett av världens mest svårnavigerade. Nu vet vi ju inte vad som kan ha gått snett. Ett roderhaveri borde väll ha orsakat ett nödsamtal ett tiotal distans öster om olycksplatsen. (där de,om något borde ha befunnit sig) Alla gör vi då och då misstag på sjön. Säg någon som inte haft bottenkänning? I dessa vatten under dessa förhållanden är dock insatserna skrämmande mycket högre. Som jag skrev i en annan tråd i ämnet så är ju intresset för detta stort. Detta pga. att man har i sitt huvud och i sina mardrömmar själv befunnit sig i denna situationen. Vad skulle man själv gjort, hur skulle man själv agerat... En seglare till en annan sänder en tanke till familjen och anhöriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2011 Det här är vad som är helt obegripligt för mig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14019424.ab Varning för storm – igen De atlantiska kaosvindarna har rört om i Norge. På lördag väntas ovädret på nytt dra in över Sverige. Alternativ ett: extremvindar. Alternativ två: blixthalka. ---- -– Det väntas bli mycket kraftiga vindar längs med kusterna i Götaland och in mot södra delarna av landet, säger Lovisa Andersson, meteorolog på SMHI. Förutom blåst väntas regnoväder i söder och snö i norr. Den lördag det skrivs om är lördagen den 3:e december, alltså samma lördag som förlisningen skedde. Larmet kom in vid 21:00 på kvällen. Hur en erfaren seglare kan befinna sig under gång i den typen av skärgård med en sådan väderprognos kan jag inte förstå! Så jädra bråttom kan det väl ändå inte varit till kyrkan på Blidö? Vill man vara riktigt elak skulle man ju kunna lägga en kommentar om att det kanske inte alltid är så bra att lita på Guds försyn...men så elak ska jag inte vara... Nu håller jag tummarna för att far och dotter repar sig helt och att de, tillsammans med sonen, får hjälp att hantera den hemska förlusten av maka/mor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 December , 2011 Liten uppdatering från Expressen/KVP.. http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2643298/min-syster-och-pappa-overlever Senast ändrad av Daniel_B | 06 december 2011 | 13:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2011 Samma länk som silviasurfarn la in tidigare idag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 December , 2011 http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/default.aspx?articleid=5869010 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 9 December , 2011 Om det här är samma Alfhild så var det ju onekligen ett ganska rekordeligt flytetyg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 December , 2011 ...det var Estonia också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 9 December , 2011 Titanic ? Tragiskt att det hände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser