Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Moogmannen

beg båt med Yammar YS 12 hjälp

Rekommendera Poster

Hej, jag har hittat en 30 fots segelbåt som jag tycker ser bra ut. Min enda tvekan gäller motorn och jag har inga erfarenheter av inombordare. Säljaren säger att motorn  (ca -77) har varit sötvattenskyld fram till ca 5 år sedan då han upplevde att värmeväxlaren kylningen tog önödigt mycket effekt från motorn. Så han slet ut färskvattenkylningen och har sedan dess kört motorn sjövattenskyld (på Ostkusten). Motorn ser hel och ren ut. Däremot så är avgaskröken (har bara sett utsidan) rostig.  Han säger att den har servats varje år och alltid varit konserverad. Han har bytt generator och topplockspackning.

Vad kan anledningen vara att färskvattenkylningen tar effekt? Kan det ha funnits andra anledningar till att ändra kylsystem? Vad skall jag tänka på och kolla i övrigt? Viss renovering av motorn förstår jag att jag måste räkna in men jag vill inte köpa en motor som totalhavererar/inte går att reparera för vettiga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren tar ej någon kraft från motorn

han har säkert haft en värmeväxlare som har varit tät  och motorn kokat  därefter kastat ut värmeväxlaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hoppas att termostaten är bytt också, då det är olika temperaturer på dom. Färskvatten ska ha omkring 80 gr medan sjövatten ska ha omkring 50. Är den inte bytt kan det ha blivit kraftiga rostangrepp inne i kylkanalerna av sjövattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt bra att motorn har varit sötvattenkyld. Å andra sidan är motorn snart 35 år gammal och ska vara i skick att köra vidare många år till ... om du har tur. Otur = renovering / utbyte?

I vart fall så har motorn tappat i effekt så att förra ägaren märkt det? Inte bra tecken kanske.
Och om avgaskröken är rostig på utsidan så är det nog bara att skruva loss den - när du ev köpt båten - och kolla insidan också.

Min 5 cent åsikt är att varje år motorn funkar är bonus. Men förr eller senare måste något göras. Och du kan vara helt säker på att om du ska sälja båten om 5 år, och motorn är kvar,  så kommer den ev köparen att då upplysa dig om att motorn då är 40 år gammal och saknar helt värde.... 

När det gäller pengar så finns det trådar här på forumet som handlar om renovering alternativt utbyte. Jobbet ut och in med motor är samma med skillnaden att en helt ny motortyp alltid blir dyrare eftersom nya motorfästen ska in, man byter propeller eftersom en ny motor roterar åt andra hållet, man byter alla slangar eftersom de antagligen inte passar osv osv. Plus att du lägger många pengar på en renovering som saknar värde redan efter några år.... kanske? Det är samma sits som många många ägare av 70-talsbåtar sitter i. Gammal motor. Ska jag renovera eller byta motor? Eller sälja båten helt enkelt och köpa en bred plastlåda från mellaneuropa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han drog en vals tror jag. Man får inte bättre effekt av ett byte till sjövattenkylning då motorn då ska ha en kallare termostat och lite sämre verkningsgrad. Inte så det märks på effekten men i varje fall inte bättre effekt.

Jag tror det kan vara läckage t.ex i topplockspackning eller nåt sönderrostat så kompression läcker in i kylsystement. Då går det bra att köra direkt sjövatten. Med glykolvattenkylning får man in kompression som trycker ut glykolvattnet genom övertrycket från förbränningsrummet.

Ser ut som motorn kokar vilket den också gör nån minut senare då vattnet gått.

Vi gjorde likadant när vi fick kokningssymtom då vi seglade runt kusten. I Simrishamn gjorde vi sjövattenkonvertering och körde så resten av sommaren utan problem. Bytte sedan till planat topplock och ny packning som hållt nu i fyra fem år. 

Det är viktigt att kolla planheten innan man drar fast en ny packning således. Ett känt fenomen där vi hemmafixare gör genväg. Yrkesmannen planar om det är minsta ojämnt vilket det lätt blir med ett metallstycke som suttit med ev. spänningar i 30 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har nya motorkuddar och nydragen el kan tilläggas. Jag skall ringa säljaren och ställa lite extra frågor kring bytet av kylsystem, om den har kokat i samband med det och om den fick den nya topplockspackningen då. Om han har bytt termostaten till den med lägre temp och om de kollade planheten när de bytte topplockspackning. Det jobbiga här är ju att jag får bedöma säljarens trovärdighet då jag själv inte är så kunnig. Men men efter några år med en halvrisig motor så kommer jag bli expert förhoppningsvis, så det finns ju fördelar med allt  :D

Någon som kommer på någon mer relevant fråga?

Och tack för all hjälp!

Edit: Jag har inte provkört motorn tyvärr, men jag har talat med säljaren om att jag skall få provköra och lyssna på motorn vid sjösättning i vår och att vi gör ett tillägg i köpekontraktet om kompensation/hävning av köp om det skulle visa sig vara något allvarligare fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ringer varningsklockor!

Kan du få ett pris så att det täcker ett motorbyte så är det ok annars avstå finns mycket annat till salu!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte är så kunnig ska du låta en besiktningsman eller kunnig motorman från en båtmotorverkstad titta på båt och motor. Han kan kolla andra saker också, bottengenomföringar, kutterslag, axeltätning, elsystemet i övrigt i båten etc. Det är väl värda pengar om du är fortsatt intresserad av båten.

 



Senast ändrad av Paliswe | 05 december 2011 | 15:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner ingen osäkerhet i övrigt, jag har renoverat båt från grunden tidigare, men är tyvärr novis på inombordare. Men en motorbesiktning är ju en bra ide'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

har en liggande 8hk enstånka som jag börjar lära mig.

en 77a som går som en klocka förutom ventilinställning. har hört att det är marknadens mest långlivade som högljudda maskin. ett rejält motorblock och enligt en erfaren kamrat som rostar väldigt lite med sjövattenskylning pga sin låga arbetstemperatur.

med sötvattenskylning rostar den mer eftersom den får en högre temp då. är ingen expert  så rätta mig gärna någon om jag har fel. många båtmekaniker säger att det är ofta bättre att renovera toppen mm istället för att byta till ny. 

maskinen drar dessutom väldigt lite diesel och är enormt driftsäker. däremot måste man vara väldigt noga med oljepåfyllning. om man fyller på för mycket kan maskin börja rusa och då är det bra att kunna strypa lufttillförseln så att det inte  blir generalras.

sen kan du väl be honom starta den så du kan lyssna efter missljud och syna den okulärt medans den går. man kan ju faktiskt om det går rent praktiskt dra av kylslangen och koppla på en vattenslang eller ett par hinkar vatten så den går några minuter. det är ju alltid en början.

huvudsaken är att toppen är plan. om du är osäker kan du be om ett kompressionstest så fort som möjligt....eller kanske be honom dra av några tusenlappar och få den planad mest för egen trygghets skull.

kolla även forumen. sök på yanmar12an på google och leta dig fram.

det finns hur mycket som helst att läsa om maskin och andras erfarenhet och även fullständiga handböcker med bilder i pdf-format

lycka till yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmm

Koppla på en vattenslang, jag tror att det är så många får vatten i oljan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag menar inte vatten med tryck utan en vattenslang som går till en hink eller nåt med mkt vatten i. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yanmar YSM 8 som jag kört havsvattenkyld sedan den var ny. Visserligen i Norrland och med hemmahamnen vid ett älvutlopp (dvs inga större mängder saltvatten). Den mår forfarande bra.  Jag hade tidigare funderingar på att efterkonvertera den till sötvattenkylning och sökte info om detta. Alla som hade relevant info var inte övertygade om att det är en bra ide eftersom motorn kan ha mindre mängder rostflagor etc som sedan när den hamnar i ett slutet värme/kyl-system riskerar att samlas på ett ställe och sätta igen värmeväxlare eller ännu värre någon trång kylkanal inne i motorn. Rekomendationen om man vill efterkonvertera är att i så fall först skruva isär motorn och rengöra dess kylkanaler så man slipper denna risk.

Jag tror/gissar att din motor kan vara efterkonverterad och sedan fåt just detta problem och kanske kokat, då antingen kylkanaler eller värmeväxlaren blivit igensatt/pajat..

Motorn har sannolkt rostat mindre under den tid den haft slutet kylsystem men istället kanske gått varm. Har du tur har inget alvarlig hänt och du kan köra med den många år till. Kolla nu att du har en termostat som är avsedd för havsvattenkylning (lägre temp) och att du har monterat ny offeranod som sitter på blocket. Jag tror även det stått en del mattnyttigt om efterkonvertering till slutet kylsystem i Praktiskt båtägande för något år sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...