Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
te-el

Koppar i botten på skrovet?

Rekommendera Poster

Håller på och slipar bottnet på min båt. Va f*n är det för färg som ser ut som koppar? Det ser ut som om den skulle vara tredje lagret på gelcoaten. 

Gelcoat -> röd färg (primer?) -> ljusblå färg -> koppar -> sen fler lager blått och svart.

Den sitter som berget på de flesta ställen! Går inte att skrapa bort, utan måste slipa det och den sätter sig i porerna på sandpappret. Abranet nr 80 tycks inte vara tillräckligt grovt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparbaserad bottenfärg antagligen. Sånt man inte får använda på småbåtar nu för tiden... blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får och får....ligger man på västkusten behövs nog lite rejälare grejer. Man målar väl inte botten för syns skull...har för mig att man målar för att hålla beväxning borta...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får... är snälla djur. Och vad folk målar på undersidan av sina båtar är väl mest upp till deras eget samvete och miljöhänsyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CopperCoat kan vara en möjlig kandidat, kan nog sitta fast rejält?
Är ju en epoxy så isf är väl det röda och ljusblå också epoxy, och behöver knappast slipas bort  helt? Som sagt inte tillåten i Sverige om jag minns rätt.
Men det finns nog andra - rent av tillåtna - bottenfärger med kopparkulör??
http://coppercoat.com/

Finns det för resten nåt enkelt test för att säkert avgöra om en färg faktiskt är en epoxy, och väl därmed är övermålningsbar med alla tänkbara färgtyper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vc17 är kopparfärgad när man lägger på den men den byter färg till mörkt brun/svart efter ett tag.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter som berget... Och tycker det är ganska tjockt. Det kan ju vara just coppercoat. Om de har användt det som första bottenfärg på epoxyn. Tänkte ta mig åtminståne till det röda... Så är jag väl på den säkra sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, säkra sidan är bäst. Inte kul att misslyckas efter en massa jobb.

Står ju f.ö. i reklamen att coppercoat skall funka tio år, så man kan ju undra varför den då redan skulle vara övermålad? Har produkten ens funnits så länge?

Hittade ett tips i Internationals utmärkta metodbok angående att avgöra om en gammal färg är tvåkomponents eller inte. Tejpa en plasttäckt trasa med förtunning mot skrovet i 24 timmar och kolla om färgen mjuknar. Kan möjligen vara mödan värt som extra koll?  Sid 59 ...
http://www.watski.se/PageFiles/2139/Metodboken_SE.pdf

Senast ändrad av Thomas-1 | 07 december 2011 | 14:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...