Gustavson 0 Postad 3 December , 2011 Hej! Har haft eviga problem med min mast de sista två åren. Jag har blivit utsatt för ett naturens jävulskap vilket har manifesterat sig i form av att mastens mittdel har ”pumpat” fram och tillbaka från för till akter i vindar över ca: 7m/s. Jag har försökt med alla tänkbara ansättningsalternativ av riggen för att stävja detta. (det första jag provade var Seldens tipps med tumstocksmetoden) Jag har en genomgående Sedenmast på en mastheadriggad 31-fotare. Masten har ett rakt spridarpar, ett par undervant och ett par sido/toppvant samt babystag. Sidovanten är fästa i samma punkt i linje med masten. Jag ska i år prova att flytta fram mastfästet något för att få en något rakare mast och i och med detta kunna ansätta babystaget något mer. Anledningen till detta ”pumpande” kommer ur fenomenet ”Kármán vortex street”. Detta fenomen hade man problem med på höga skorstenar och kunde avhjälpas med den karakteristiska skruven längt upp på skorstenarna. Längst upp på min mast har jag ”flänsar” placerade på en sträcka av ca: 1 meter på vardera sida riktade åt olika håll. Dessa misstänker jag är placerade där för att avstyra detta problem. Jag har funderingar på att komplettera med fler anordningar för att avstyra problemet. Masten är från -83 och jag vill inte förkorta dess livslängd ytterligare p.g.a. metallutmattning. Jag undrar om någon här har upplevt samma sak och ev. har en lösning eller om ni har ytterligare funderingar i ämnet? Ni kan se en video över fenomenet här: hörs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 4 December , 2011 Hade inte dom duktiga riggmakarna Ridder-Bergström någon form av knottertejp som skulle klistras på i mastens hela längd och fungera som en slags spoiler och jämna av virvlarna? Flänsarna på din mast verkar med tanke på placeringen högt upp vara något feltänk,masten pumpar väl mest i mitten,åtminstone är det ju där rörelsen är störst,annars är nog din ide med babystaget på rätt väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 5 December , 2011 Knottrig tejp?! låter klokt. Läste en artikel och hur mycket flygbolag kunde spara i bränsleekonomi genom att spruta knottrig färg på flygplanen, så det låter ju klokt... Men kanske inte så estetiskt tilltalande. En liten quickfix som jag klurade på är att hissa upp en ca: 0,1mx4m flagglikande historia tillverkat i grovt segeltyg i storlikrännan. Jag är tyvärr inte innehavare av en vindtunnel så jag skulle kunna utforska teorin bakom. Fungerar det kan man ju använda den då man ligger i hamn. Hoppas dock på att någon kommer med en bättre idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 5 December , 2011 Hej Flytta fram mastfästet på en genomgående mast ? Nytt hål i båten då ?? Går det inte att flytta de bakre undervanten längre bakåt ?. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 5 December , 2011 Tumstocksmetoden är väl inte tänkt till mastheadriggade båtar? Trodde jag i alla fall... På många masthead-riggade båtar har man ju sett att de ofta har ett baby-stag, alltså ett förstag som går någonstans från mitten på masten ner till mitten på fördäck. När man sträcker upp det får man lite krum på masten (så som tumstocksmetoden gör på fraktionsriggade båtar), alltså så den blir konvex framåt. Men det hjälper kanske inte mot den svajning du har? Ett problem med baby-staget är att det lyfter fördäck och att det därför kanske kräver någon form av förstärkning. Om baby-staget hjälper, skulle du ju kunna göra ett enklare alternativ. Dra ett skot från mitten på masten till förstagsinfäsningen i fören. Sträck upp när du ligger i hamn och släpp under segling. Senast ändrad av breckan | 05 december 2011 | 13:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 5 December , 2011 Hej! vad kul att flra kommer med idéer och tankar. Leif: Jag kanske benämnde det lite fel men jag menar fästet som masten står på vilket är justerbart med ca: 5cm åt varje håll. Jag skrev lite luddigt om stagen. på styrbord respektive barbord sidan har jag bara 1st undrevant och 1st sido/top vant. dessa två är fästa i samma punkt i däcket. Det skulle bli obalans bakåt i så fall samt att däcket skulle sakna röstjärnsförstärkning. Tumstocksmetoden i Seldens skrivelse går ut på att få rätt ansättning på riggen, alltså att riggen är spänd tillräckligt hårt. Det finns en bekrivning för mathead samt partialriggade. Anledningen till att jag vill flytta fram mastfoten är för att med dagens konfiguration så blir masten väldigt rejkad bakåt då jag asätter babystaget så hårt som jag vill. På mastheadriggade båtar ska man ha lite böj på masten men inte riktigr så mycket som jag har i dagsläget. Flyttar jag fram mastfoten några centimeter så kan jag få mer justeringsmöjligheter med babystaget. Som du säger så är även babystaget oförstärkt samt av vekare vajergods så man vill ju ansätta detta så lite som möjligt. Jag har provat att dra ett skot från masten till vinsharna och dra ordentligt. tyvärr så blir skotet för elastiskt och självsvängningen förblir oförändrade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 5 December , 2011 En del skickar upp en fender i spinnakerfallet och fäster den kring mitten på masten. Har egentligen ingen egen erfarenhet av detta, men det påverkar säkert både luftströmningen runt masten och, om den ligger an mot masten, även dess massfördelning och ändrar självsvängningsfrekvensen. Men du kanske redan prövat detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 5 December , 2011 Ingen dum idé! Jag är dicoveryskadad och fick lite inspiration från Taipei 101 där dom har dämpningssystem i form av vätskefyllda tankar på 100 våningen för att stävja svängningarna. Man kanske kunde hissa upp en vattenfylld fender? även om jag kanske mer tror på att störa virvlarna med något långt i bakkant av masten. Det är ett tipp som är klart värt att testas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 December , 2011 Hej! Som gammal segelflygare och hobbyaerodynamiker, så kan jag kommenterara knottertapen. Den används för att skapa ett kontrollerat turbulent luftflöde. Där laminärt luftflöde av olika anledningar släpper. Fram för all,t så är det effektivt mot avlösningsbåsor. Någorlunda enkelt förklarat: Där luften släpper/stallar från ytan. Att skapa knottertape för att prova är enkelt. Ta en gammal herdelig Dynamo märkapparat. Sätt dig och pressa fram så många punkter det behövs för den längd du tror du behöver. Placeringen är viktig. Placerar du den för lågt bak på mastens korda. Finns det risk att den hamnar i det sörda området. Mao, ingen effekt. Den bör hamna strax innan omslagspunkten från laminär till turbulent luftström. Jag tror inte du kan mäta på båtens prestands om du sätter den lite för långt fram och får turbulent strömningskikt lite för tidigt. Men, sätt den inte på framkanten heller.. Kanske 1/4 av kordan framifrån sett? har du noterat problemet i vissa vindvinklar? Förresten, det finns även ZIGZAG tape att köpa färdig. Om det inte hjälper, så kanske det behövs högre turbulatorer på en mast. Små 1cm höga vinklar som sätts vinklade mot luftströmmen. Jag tror det kan fungera efter lite experimenterande med placering osv. Bättre än att hänga upp en fender fylld med vatten i masten som mekanisk svängdämpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser