Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ciaraud

Har någon en strömbildare att hyra ut/sälja/göra??

Rekommendera Poster

Risken att vi måste ligga i hela vintern blir allt större och vi skulle i så fall behöva en strömbildare. Känns lite onödigt att köpa en för 8000 för en säsong så jag undrar om någon har en att hyra ut eller sälja eller en idé om hur man kan göra en egen kanske.

Senast ändrad av ciaraud | 03 december 2011 | 11:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid fått intryck av att ni verkar fundera igenom era beslut rätt noga. Eftersom vi själva kom fram till att inte skaffa virvlare så blir jag nyfken på hur ni resonerade - vi kan ju faktiskt ha missat något.

Själva tänkte vi såhär; Strömvirvlaren hjälper bara mot is runt skrovet, inte mot frysning i genomföringar eller anslutna slangar/ventiler inuti. Problem med isnötning mot skrovet verkar inte vara något bekymmer - snarare värre om man har en liten lucka mellan is och skrov (i motsats till fastfrusen). Däremot valde vi att ha både livrem och hängslen; i detta fall glykol (miljövänlig variant) i genomföringar och en frostvakt som snirklar sig längs alla  genomföringar inne i båten.  Vi hittade den för knappt 1000kr (23meter) på www.golvvarmebutiken.se. Därtill har vi en värmefläkt som back-up och då man ska jobba i båten. Det är första vintern vi kommer att ligga i - men det känns väldigt bra såhär långt; inte mindre jobb med att titta till båten (snarare lite mer) och inte mindre jobb med vinterservice (ungefär samma), men mycket enklare att jobba i båten (slipper klättra på stegen med tunga verktyg och stora plyfaskivor). Kostnaden blir unegfär densamma om man räknar med att lyfta till sommaren för några dagar.

Vi kollade också in andras erfarenheter, både bryggrannar och på nätet (tex Nyfiken fråga om isfritt här på MG)

Alltid roligt om vi kan dra nytta av era tankar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dränkbaralänspumpar , som man säljer på bygg och järnhandeln mm . Kostar bara några hundra för en 2-300w . Tror även Jula kan ha . Samma sak fast mycke billigare :-) Ett par sånna under båten blir nog perfekt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dränkbar länspump från Claes Olsson för ca 500 kr

KillerBoo låg en hel vinter med en sådan. När den till slut gav upp fick han ut en ny på garantin.

Själv tinade jag loss min lilla bohusjulle med en lika dan ur halvnmetertjock is på ett par dygn. Det jobbigaste var att hugga upp hålet för att få ner pumpen. Fick sätta fast den på en stör för att den inte skulle snurra och klädde in underdelen med ett myggnät av plast sen den sugit till sig en gammal  skôddfäst (lina till en akterförtöjning) två gånger.

Att ett plastkrov fryser fast spelar egentligen ingen roll. Det farligaste är när isen går och om det i så fall finns möjligheter att ett större isflak kan driva mot båten. Det hände mig i mitten på 1980-talet. Ett drivande isflak skar av det utanpåliggande rodret på min Bianca 27. Tryckte på båten så att alla fyra pinbultarna (mässing) i knaparna gck av och tryckte båten mot bryggan. Det som fick ta smällen var pulpiten som aldrig blev sig lik efter det trott ett par kall-smeders ihärdiga arbete.

Du vet väl var kall-smeder hamnar? Det påstås att det är mycket varmare där än här. wink

Jag har ju legat i med båten året om i ett antal år nu. Jag ser en stor fördel. Bortsett från jobbet med upptagning och kostnaden för landplats är det väldigt bekvämt att ha båten i sjön. Får låna en plats  där bryggan omsluter båten. Jag ligger långsides och med Y-bommars fördel. Bara att kliva ombord. För mig vars båda ben sover samt även vänstra armen partiellt är det väldigt skönt att slippa att klättra på stegar. Det är så lätt att ramla och slå sig.

Hörde talas om en tjej som ramlade ner från stegen, för ett par år sen, till den båt som hon och maken höll på att bygga och bröt bägge armarna. Jag led verkligen med henne när jag fick höra vad som hänt.

En av mina bästa kompisar råkade ut för samma, för ett antal år sen, när han ramlade ner från sitt lastbilsflak. Det var oerhört jobbigt. Fick till att börja med ha hjälp med allt. Kunde inte ens gå på dass själv.

Nej - ha kvar båten i sjön om det går och köp en dränkbar länspump. Den behöver kanske tom inte köras hela tiden, Sen har ni väl varmt i båten och är där och jobbar var och var annan dag.

Senast ändrad av toaen | 03 december 2011 | 17:42

post-945-1394236886,2697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp?

Båtar är tillverkade för att vara ligga i sjön, inte på land.

Det är nu det är som bäst i skärgården.

post-571-1394236886,2975_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips och synpunkter. Flera verkar ju mena att det inte är någon fara att låta sig frysas fast och så är det kanske. Det är väl värst om man har utanpåliggande roder och det har vi inte. En frostvakt som är lindad runt genomföringarna sitter redan på plats och vi har lite grundvärme i båten (4-5 grader).

Om vi inte kommer upp (ingen krankille verkar intresserad av att ta av sin fritid för att ta upp oss och alla kranar är bokade på byggen) låter vi oss nog frysas in med lite grundvärme ombord.

Det är som Toaen skriver mindre risk för att ramla av och bryta båda armarna (vilket jag redan gjort en gång för mycket) men samtidigt får vi ingen byggyta under presenning vilket vi brukar ha mellan båtens akter och husvagnen (vår byggbod). Mellan akter och husvagen brukar vi ställa snickarbordet där vi sågar och slipar och gör skitjobb vi inte vill gör i båten. Det kommer vi sakna mycket. Vi vill dessutom spackla mer kring kölskyddet då det inte blev så bra i våras. Och gärna lägga ett lager bottenfärg till.

Stegen kommer vi däremot inte saknas ett dugg. Och det skulle vara lite kul att ha båten i som förövning till att kanske ha den som bostad vintertid

Luftvapnet: Vi tror faktiskt att det blir en lite lucka mellan båt och is om man har värme på i den vilket vi kommer att ha ganska ofta. Dessutom blir det alltid en lucka mot material som solen värmer upp på vårkanten (tex bojar mm). Risken är kanske att det skavs en del här - eller vad säger ni som legat i och haft värme i båten men ingen strömbildare - blev det inget skav på båten?

Senast ändrad av ciaraud | 03 december 2011 | 23:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De två vintrarna jag har haft min nuvarande båt i sjön med värme har den aldrig frusit fast, trotts att det varit en halvmeter med is ett par dm från båten. Nu ligger jag ju i saltvatten och det kan ju va  en viss skillnad mot sötvatten. Jag har haft mellan 15 och 20 grader inne i båten.

Nu är det ju en väldig skillnad på er nya och fina båt och min gamla skrutt. Jag brukar bygga en rejäl täckning över min ganska stora sittbrunn och som även går över hela däckssalongen. På däckssalongens tak brukar jag förvara lite större bitar av material och sittbrunnen använder jag i viss mån till vissa arbeten. 

Men det finns ju också risker, Första vintern plastade jag mycket med epoxy. Stod bla i sittbrunnen och blandade epoxyn och gjorde även ren verktygen. När jag plockade bort allt på våren fick jag se att det skvätt en hel del epoxyblandad aceton på sittbrunnssargen som sedan runnit nedåt. Det såg förfärligt ut. Har fått bort det mesta genom att polera med Autosol. Resten får jag ta när jag skall göra lite andra jobb i sittbrunnen. Ta bort sittbänkarna bla för att göra en lucka till ett kubikmeter stort utrymme, på varje sida, som i det närmaste är oåtkommligt idag.

post-945-1394236886,5742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då - inte alls. Jag har tatt bort seglen flera gånger sen bilden togs för några vintrar sen.

I vilken ordning man utför de olika momenten är ju en prioriteringsfråga. Bifogad bild är tagen några dagar efter den förra. 

Däremot glömde jag nog spinnakerbomen som låg kvar gömd under snön hela den vintern. wink

Senast ändrad av toaen | 06 december 2011 | 08:40

post-945-1394236887,1467_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg isolering!

Vi har fått namn  på en möjlig kran till men kommer vi inte upp denna vecka så åker däckställningen på nästa helg. Det ska börja snöa i veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vackert är det inte, men jag skulle limma mot skrovsidorna och det var 15 minusgrader ute när jag la på isolereingen och spände in den mot skrovet. Nästa dag var skrovsidorna tillräckligt varma för att limma på. Dessutom hade jag köpt lite för mycket. Jag la på allt. Det blev 15 cm tjockt på däcket. Det där med neräkning är ju inte så lätt. Jag räknar ju bara med siffror.

Jag var på en disputation i matematik förra veckan. Jag begrep ingenting. Skojade med en av proffesorena och frågade varför de krånglade till det hela med en massa bokstäver. Han svarade att han inte var så bra på siffror - det var först när man blandade in bokstäver som han begrep vad det handlade om.

Å andra sidan brukar jag säga jag är nöjd om båten inte ser värre ut än skepparn, så bilden med isoleringen visar ju att det är god marginal än.

Alla kan ju inte ha det lika väl på den fronten som jag. wink

Senast ändrad av toaen | 06 december 2011 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser väl inte ut att vara något fel på skepparen helle.

Verkar lösa sig för oss med kran och hoppas komma upp i morgon. I övermorgon ska det nämligen vara -6 och då blir det kallt att kkura botten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle bara veta - men han är väl i paritet med båten. wink

Om jag skall gratulera eller beklaga att det ordnar sig med upptaget är jag osäker på. Men efter som ni vill upp så lutar det väl åt det förstnämnda. Själv tar jag inte upp förrän de flesta andra sjösatt. Betydligt varmare att göra ren botten då. smiley Gott att slippa springa på stegar. Skulle du tröttna på klättrandet så kan du få komma till min sommarstuga i Brottyby och skotta snö ett par dar före julhelgen. angel Du gillade ju det - eller?

Måste gräva ny rör/kabelgrav för att vi fått avloppsanläggningen utdömd. Har tidigare grävt ren ner till berget, men det är en hel del berg som måste bort. Är det nån som vill gå en kurs i bergskilning, så kan jag stå till tjänst. cool

post-945-1394236887,2698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu står hon på land! Vi fick köra henne genom isen tll upptagningsplatsen efter att vi borstat bort den värsta snön.

Väl på plats så blev det högtryckssprutning av skrov i snöglopp. I morgon täckställning och presenning och sedan kan snöovädret som braskades ut i tidningen i dag få komma.

Känns ungefär lika bra som när löpsedlarna skrek ut att - nu kommer krisen - räntorna rasar! samma dag som vi skrev på kontraktet på båten den 3/12 2008  laugh

post-2001-1394236887,6413_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...