Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Carl_XII

Wallas 2400 fläkt

Rekommendera Poster

Jag misstänker att förbränningsluftfläkten i min Wallas 2400 har lagt av (den värmer ganska dåligt och klarar t ex inte av att hålla 20 grader i båten om temperaturen ute är lägre än ca 10 grader). 

Nu undrar jag om det finns någon här som har några tips på hur man lämpligen demonterar förbränningsluftfläkten för inspektion/reparation/byte. Enligt sprängskissen från wallas.fi så sitter den fläkten längst upp på motsatta sidan jämfört med de två varmluftutblåsen.

Kan man skruva loss sidoplåten på den sidan för att komma åt fläkten?

sprängskiss:

http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/huolto/T0148.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tidigare 1800B såg mycket lik ut (ovanstående länk). Hade problem med samma fläkt. Mitt tips är att göra det grundligt. Plocka bort värmaren från skottet och demontera del för del tills att du kommer till fläkten.

post-10006170-1394236886,6374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu plockat isär värmaren och kan konstatera att det inte fanns något enkelt sätt att ta loss förbränningsluftfläkten. Hela värmaren måste skruvas isär för att få ut den. Fläkten verkar dock fungera som den ska - i alla fall blev det en väldig fart på den då jag kopplade in 12V. Jag passade på att sota ur värmeväxlaren ordentligt när värmaren ändå var isär. Möjligen kan en del av problemet ha berott på sot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur Wallas 2400 är uppbyggd och jag gissar att den är lite modernare än min Thermo 2500 (samma som Wallas 2000) men det jag märkt när jag renoverat min Thermo är att valet av kontaktstycken inte alltid varit det bästa. Fläkt- och pumpmotor kan gå lite halvtaskigt när de är inkopplade i systemet men när man kopplar på 12 V direkt på motorernas terminaler så snurrar de för fullt. Jag är i färd med att byta alla kontaktstycken, kabelskor och sockerbitar för att säkerställa god kontakt. Förhoppningsvis kommer detta göra att värmarens tillförlitlighet blir lite bättre.

Jag tror att väldigt många värmarproblem beror på dålig elektrisk kontakt i systemet. När tillverkaren väljer kontaktstycken av modell strömtjuv och värmaren används i marin miljö så är det att be om problem.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att problemet kan vara spänningsfall fram till fläkten, eller egentligen fram till värmaren. Det kan bero på tunna kablar eller kablar som skarvats och ärgat i skarvaran.

Mät spänningen mellan och - vid drift av värmaren framme nära värmaren och kolla att du har nära nog samma spänning som över batterierna. Det bör nog inte skilja mer än absolut max 0,5 V. Annar är det dags att felsöka kablarna mellan batteri och värmare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...