Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Kulingvind

Tillverka egna båtdynor?

Rekommendera Poster

Någon som vet vad en normal firma tar för att endast skära ut själva dynorna ur kallskum efter mall?
Jag tänkte malla och köpa skummet själv, så det enda som firman behöver göra är att skära ut i skummet efter mallarna.

Har en bekant som eventuellt kan sy. Jag vill ha millimeterprecision på dynorna.
Är det svårt att sy dynor överlag eller är det något som dom flesta normalbegåvade klarar på egen hand? Min bekant har varit sömmerska hela sitt liv men är närmare 80år nu. 
Har inte tid att skära ut madrasserna själv, därför behöver jag någon firma som gör det åt mig.

Vilket skum rekomenderas? Var köper man skummet? Har hört att kallskum ska vara bra. Vill ha bra skumkvalitet (inte skum kvalitet!). Finns nätfirmor, kanske blir dyr frakt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera ställen att handla på ,Galant plast i gbg har en del men Ikeas madrasser har bra kvalite på kallskummet så även Jysk. Vi köpte på Ikea vid ett tillfälle fungerade utmärkt, att skåra ut dem själv var heller inga problem. Praktiskt båtägande hade någon artikel om ämnet för något år sedan ,Sen finns det bra böcker om ämnet på biblioteket,    Det som tog tid var själva sömnaden                                                                    //Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte av Kungssängen i vintras. De tog 6.500 kr/m3 om jag minns rätt och skärningen ingick. Man tog längdxbreddxtjocklek när man bedömde storleken. Fick otroligt bra resultat. Mallade i täckpapp för golvtäckning. Sedan hade jag en kloss som var lika tjock som madrassen, markerade och mätte avståndet till skrovet och skrev måttet på pappen. REDIGERAT; det ska vara per kubikmeter, inte kvadratmeter som jag skrev först!

Senast ändrad av Peter_K | 02 december 2011 | 18:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så säkert det blir billigare med IKEA eller Jysk,kan bli mycket spill. Har en länk på andra datorn,återkommer ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så säkert det blir billigare med IKEA eller Jysk,kan bli mycket spill. Har en länk på andra datorn,återkommer ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett par år sedan gjorde vi nya dynor genom att 'slakta' IKEA-madrasser. Vi köpte de IKEA-madrasser som var dyrast/bäst. Tyvärr kunde vi konstatera att de var sämre än de 30 år gamla (!) som vi bytte ut. Sämre på viket sätt? Jo, trots att IKEA-madrasserna var något tjockare, alldeles nya samt av deras bästa kvalisort, så slog underlaget igenom - man kände alltså tydligt plyfan undertill, vilket man inte gjorde med de gamla. Vi blev mycket besvikna och kommer nästa gång att köpa material av ABC i Bjuv. (nä, vi har inga bekymmer med IKEA överlag och har heller ingen särskild anledning att gynna ABC).

Vi sydde själva och det gick bra. Men när du säger att du inte har tid att skära till skummet, men däremot har tid att malla och sy så blir jag förundrad, eftersom det är mallning och framför allt syendet som tar tid. Att skära skum efter en välgjord mall tar förhållandevis lite tid. Precis som du är inne på, så menar jag att vilken normalbegåvad människa som hlest klarar att göra dynor - men som amatör (dvs man vill göra det riktigt bra, vill inte förstöra dyrt material men har inte gjort det innan kanske) så tar det tid, mycket tid. Jag tycker det är roligt att lära mig nya saker och lägger gärna tiden, men rent ekonomiskt är det koko. Tur att livet inte främst handlar om pengar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra med fler alternativ! Hur är deras priser jämfört med www.abceurosoft.se   ?

Kanske någon har ytterligare inköpsställen - tipsa gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...