Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Sahlback

Ny Greenline 33 Hybrid beställd

Rekommendera Poster

Grattis till en riktigt fin båt! hoppas ni får mycket nöje med den!

Har själv accepterat en offert och lagt order på ny båt från samma importör idag faktiskt. nu börjar väntan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma efter premiär med 3 underbara dagar i nya båten. Den är precis så underbar som jag hade hoppats. Att övernatta i den redan i mars var inga problem med värmaren på termostat.

Det nya Greenpad-systemet är helt otroligt, man har full övervakning på typ allt, t.ex. laddning på alla batterier, nivå vattentank, nivå dieseltank, färddator m.m. Båten har också platt-TV, Apple-TV med Airport-nätverk så man t.ex. kan streama musik,bilder och film trådlöst från sin iPhone.

Vi hade tur med vädret och jag tog en liten filmsnutt från dagens tur när vi gled runt med eldriften. Eftersom det var nästan vindstilla och sol kände vi inte för att starta dieselmotorn alls. Vi styrde mest med autopiloten och hade Cornelis Wresvik i stereon.

Här en länk till filmen:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bränsleförbrukning? Ta in fendertarna när du åker!!!!!!!!!no

Men båten får yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@poppe: Förbrukningen var noll eftersom vi körde på eldriften, jag har inte kört mycket med dieseln än men ca 0,7 l/nm i 7 knop tror jag. Vi lät fendrarna hänga ute eftersom vi bara körde i 4,5 knop och var helt allena ute på böljan.

@ciaraud: Jomen, det var härligt, vi såg tillochmed skymten av en tumlare och det kändes rätt att köra ljudlöst då. :)



Senast ändrad av Sahlback | 26 mars 2012 | 09:37



Senast ändrad av Sahlback | 26 mars 2012 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken lycka att glida ut i den fina tysta båten. Kan elmotorn och tysthetgen. Få motorbåtsfolket att äntligen trivas på sjön för det är väl inte den vita duken som gör att seglarna gärna är ute längre tid mellan hamnarna. Även en motorbåt kan glida sakta fram på det underbara underlaget. Grattis till en schysst motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice, närmare segling går nog inte att komma när det gäller tysthet. Häftig båt, känns så 2012. Lycka till. //Jonas

 

Senast ändrad av Flayban | 26 mars 2012 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en mycket fin båt!

Slow down, Start Living för att citera Linssen Yachts, fungerar även på andra märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte ta hem båten över påsk så vi tog oss till Henån på långfredagen. Det var några minusgrader och snöade, vattnet hade frusit runt båten och tamparna fick bändas loss. Vi gled iväg ljudlöst i gryningen på elmotorn, det kändes rätt magiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resan ner till Öckerö är drygt 46 sjömil så vi fick testa henne både med diesel och el. Skönt att vi hade vinden med oss, det tog sina 7 timmar ändå. Autopiloten måste vara en av världens bästa uppfinningar för slowboats.

Här passeras Tjörnbron.

 

post-21271-1394237004,0421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt skönt att kunna växla mellan diesel och ljudlös hybriddrift. Vi gjorde ca 5 knop med el och marschade ca 8 med dieseln. Här har vi landat på och firar påskafton i båten med skärgårdssill, tunnbröd och nubbe!

Glad påsk båtvänner laugh

 

post-21271-1394237004,1855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med mer info. Fortsätt skriva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen testar jag att bo i båten utan landstöm och det räcker gott och väl med laddningen från solcellernas laddning av litiumbanken. Och då kör vi ändå luftvärme, vattenväme, stort kyl o frys, tv, stereo, massa laddare, vattenkokare och sådant. Även dom tre 12-volts-batterierna hålls fulladdade. Systemet verkar funka suveränt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter härligt!

Menar du att luftvärme, vattenvärme etc går på enbart eldrift? Inte en diesel-luftvärmare och dito vattenvärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vanlig diesel-luftvärmare och strömmen den använder går från invertern. Vattnet har jag inte full koll på än men det värms när man kör dieselmotorn och elektrisk doppvärmre, tror den är det enda som kräver landström tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt trevlig båt. Grattis!

Jag hittade ingen info på deras sida om kostande fär att byta batterierna när det är dags. Det skulle kosta 97.000:- på en Prius. Har du koll på vad det kostar på din båt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så hävdar Toyota att dom håller bilens livslängd ut, så priserna hinner nog sjunka rejält när det är dags att byta i båten/bilen... Kommer nog bli lika vanligt förekommande som en motorrenovering på typ, en diesel, om några år (ganska många år skulle jag tro).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror dom pratar om minst 10 år normalt sett och vad det kostar sedan vet ju som Ulf skrev ingen, däremot hörde jag ett rykte att man kanske ska kunna plocka i ännu mer om man vill.

Vi har bott i båten åtta nätter nu och det är verkligen som vi hoppades att vi kan förlänga vår båtsäsong några veckor jämfört med vår tidigare Flipper HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 nätter nu - i en Bavaria Sport 34.. I vanliga fall hade vi nog precis sjösatt vår förra (Bavaria 36 Cruiser).. ;)

Om du är sugen/fundersam på det där med varmvatten kan jag varmt rekommendera att sätta en dieselvärmare på vattensidan - den kan dels förvärma motorn och även ge varmvatten när man saknar landström.

Vi har dubbla värmare i nuvarande båt - i den förra bytte vi från luftburen till vattenburen och komforten ökade en hel del. Kommer bygga ut vattensystemet så vi kan få även ruffvärme från vattensystemet.. Då får vi två av varandra oberoende värmesystem och då kommer jag komplettera vattensystemet med en 1500w elpatron som kan nyttjas vid landströmsnätter såhär på försäsong.

Så -  på luftsidan har vi en Webasto 3,9kw och på vattensidan en Eber 5kW.. Prylgalen är förnamnet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade min vattenvärmare nu i helgen och termostaten var på 80 grader, inte konstigt att man brände sig på varmvattnet. Skruvade ner den till 50, kändes lagom, vad kör du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite sporadisk i mitt marin-guidande men nu har jag iaf läst ikapp lite..

Vi har ju typ 80 grader på el-patronen, och med motorns värme blir det 85... Men blandningsventilen ger nog runt 50 grader..

Så det beror på var du menar med vad vi har för inställning..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis.

Vi har väldigt liten VV-beredare och har max temp på den, runt 85-90 grader. Däremot blandningsventilen ger lägre temperatur. Ändå bränner man sig på det ibland. De är ju inte så exakta de där ventilerna. Kan också ligga en skvätt hett vatten innan det inställda vattnet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21 övernattningar före midsommar konstaterar jag att detta är en bekväm flytande sommarstuga som fungerar lika bra som jag hade trott och hoppats. Om det bara blir lite sommar också lagom till semestern om några veckor så blir det här fina fisken. Känns bra när man lämnar båten på söndagarna utan landström igång och ändå har kyl/frys, laddning till alla batterier och IP-kamera igång, bara på solkraft. En sak till... Å vad jag inte saknar kapell! Senast ändrad av Sahlback | 29 juni 2012 | 00:05

 

Senast ändrad av Sahlback | 29 juni 2012 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst test i nån båttidning och följt diskussionen här, klart intressant modell men vi som har 3 barn skulle kanske behöva 40-fotaren...

När jag ser bilderna så reagerar jag på den djupa raka stäven och stängd pulpit fram. Verkar knepigt att ligga nära en klippa utan att riskera att stäven smäller i om det kör förbi någon som drar upp svallvågor. Har ni hunnit med att och förtöja i naturhamnar mot klippor med olika höjd och lutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, men man har ju förpeke och båten är inte särskilt djupgående, 0,7-0,8 meter. 40-fotaren är STOR, men är man fem så kanske det behövs. Det finns ju en 33a med 2 extra kojplatser nu också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte våran båt var där då för vi festade med ett gäng vid Åsunden. Så båt åkte jag men inte min. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att dela erfarenheterna från GL33. Tidigare har jag kört Nimbus många år men när det var dax att förnya sig konstaterade jag att Nimbus inte förnyat sig nämnvärt på 30 år. Konkursen var väl oundviklig.... Har varit lockad av Greenline 33 ett par år och blev så sugen på en 2-kabinsvariant att jag åkte ner till Holland i våras för att kolla på första exemplaret. Intressant resa eftersom de är största återförsäljaren och hade många båtar inne med massa olika utrustningar. Väl hemma har ja beställt en båt årsmodell -13 som jag hoppas levereras efter semestern -12. Det blir en demobåt för mässorna i Stockholm och har vi tur är den med på flytande mässan i Gustavsberg sista helgen i Augusti. Stickkojen har jag också provat och fungerar i underslafen utmärkt för en vuxen. I överslafen skall man inte vara storväxt, men konceptet blir nog utmärkt för små och medelstora barn. Hybridsystemet blir nu uppgraderat med lite högre effekt på olika delar. Nytt från fabrik blir också den utfällbara akterpropellern. En positiv effekt av Eurokrisen verkar vi få del av eftersom båten vid leverans betalas i euro. Nu väntar och längtar vi // Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...