Sahlback 0 Postad 1 December , 2011 Eftersom jag fick sålt min Flipper 705 i november så tänker jag förverkliga en dröm. En ny Greenline 33 Hybrid är alltså beställd med följande spec: Hybridbåt med 150 Hk Cummingsdiesel, centaflexkoppling, ljuddämpad box och lithiumbatterier. Komfortpaket med 270L kyl&frys, gasolspis, 2 plattor, ugn, varmvatten och dusch på badplattform. Solcellspaket, solcellspaneler inbyggda i taket på 1300w! Ankringspaket 20kr ankare fram, 50m. galvad kätting, rostfritt stävskydd, bogpropeller, extra batteri på 120 Ah. TV-paket med 22LCD med DVD och Glomex TV-antenn. Balticpaket med ankarspel i akter, 10 kg ankare samt peke i fören. Teak, dieselvärmare (3 utblås), EL-toa, öppningsbar ruta fram, stereo, soldynspaket, Raymarine VHF, elektrisk badplattform, Ipad-interface, Raymarine autopilot samt förtöjningspaket. Mitt livs största privataffär på gång alltså och såklart känns det mycket spännande. Tanken är att den ska fungera som både båt och sommarstuga för oss. Om det blir lättare eller svårare att övervintra nu återstår att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 December , 2011 Grattis :-). .. Klart snygg båt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 December , 2011 Grattis! En av de få motorbåtarna vi såg på Scandinavian Boat Show nu i november. Klart intressant koncept och lockande för oss som har svårt att tänka oss att behöva fundera på ekonomin när vi bestämmer vart vi ska. Vi seglare är ju inte vana att behöva bry oss om soppapriser. Snygg var den också - bara att gratulera. Och kom gärna igen nästa sommar och berätta hur den fungerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 December , 2011 Grattis!!! Nu blir jag avundsjuk värre. CMD-diesel, jag trodde dom hade VAG-dieslar? Du får att återkomma med ett film-klipp på sjösättningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 1 December , 2011 Fast är inte det lite samma sak nu sen något år tillbaka? (vag-mercruiser) Trevlig båt i vilket fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 1 December , 2011 Tydligen har Cummings och Wolksvagen börjat jobba ihop och motorerna säljs under Cummings varumärke men görs av Wolkswagen. Det verkar gälla dom små dieslarna under 5 liter. Hellre att det står Cummings på och är en WW än tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 2 December , 2011 Avundsjuk, jag är så avundsjuk... En av de få båtar man sett på senare år som har gett habegär. Konceptet med barköket ut mot sittbrunnen akterut blev jag störtförälskad i när jag såg det. Du får återkomma med hur det fungerar i verkligheten. Oavsett vad man tror om klimathotet så tror jag att vi måste sänka vår oljeförbrukning av rent ekonomiska skäl. Och det här ett steg i rätt riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanaquador 0 Postad 2 December , 2011 Avis! Exakt den båt man suktar efter, hela conceptet är kanon, stora umgängesytor, rätt fart, glida fram ljudlöst, vad landar en sådan skönhet på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 2 December , 2011 Iallafall för mig så känns det rätt att byta till ett lugnare båtliv. Jag tänkte på det rätt ofta vid bryggan i somras, speciellt dom dagarna när havet låg stilla, hur skönt det hade varit att glida ut ljudlöst istället för att starta motorrumsfläkten 3-4 minuter och sedan dra igång V8-an med både oljud och avgaslukt. Efter 6 motorbåtar där man mest tänkt på att komma fram fort ska jag låta resan bli en del av målet. Stressar gör jag så det räcker i mitt jobb. Båten ska börja byggas nu och ställas ut på mässan i Düsseldorf i slutet av januari, sen ska den hem till Svedala. Tror det blir den första Hybriden av Greenline på västkusten. Kan man snabbspola fram till våren på något sätt? PS 1. Kul att man kan skriva inlägg med iPad nu. PS 2. Är det någon härinne som har bra koll på valutor och någon åsikt om Eurons utveckling närmaste tiden? Idag ligger den på ca 9,05 och jag kan binda närsomhelst fram till slutbetalningen. Det kan ju gå åt båda hållen men vad tror ni? Senast ändrad av Sahlback | 02 december 2011 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 3 December , 2011 Blev jättenyfiken och gick in på bavarias hemsida och läste vidare! Riktigt fin båt och vilken känsla, som du beskriver, när man glider ut nästintill ljudlöst. DEt enda som jag som småbarnspappa reagerade på är antalet sängplatser på en så pass stor båt. är tanken att man bäddar ut sofforna i kabinen eller är den hel enkelt avsedd för 2 personer? Hoppas du får rikgit glädje och att vintern går fort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 3 December , 2011 Man kan bädda sofforna men det blir nog som vanligt rätt ljust att sova där skulle jag tro. Hart hört lite ryktesvis om en variant med stickkoj, men då försvinner nog lite garderober, så jag väntar inte på en sådan. Men med mindre barn kan det bli det nog bli bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 26 Januari , 2012 Här är min kommande båt som just nu står på mässan i Düsseldorf. Har inte varit där själv men fick den mailad av min säljare. Ser ut som en äkta Bratwursttysk ombord. Haha Ska såklart bli väldigt kul att få hem den till Svedala om någon vecka. Det nya iPad-interfacet verkar lovande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Januari , 2012 Som så många andra slogs jag av nytänket. Liksom andra så saknade jag mittkabin/stickkojer. På en så stor och modern båt känns det konstigt att behöva bädda ner soffan för barn/gäster. Det känns som att målgruppen för båten är ett äldre par som alternativ till segelbåt eller husbil. Jag saknade också en dörr vid styrplatsen, eller kanske en alternativ styrplats i aktern ute på däck. Båten tycks lämpa sig ypperligt för att glida fram på kanaler nere i Europa, men då skulle det underlätta om den som kör båten samtidigt kan hantera tampar vid slussning mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 26 Januari , 2012 Det kommer en version med stickkoj men vi valde utan för det förstör en del av garderobsutrymmet om jag fattat det rätt. Sidodörr har dom på den nya 40-fotaren, dock lite för stor båt för mig och tjejen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Januari , 2012 Upplägget med barkök mot akterdäck och stora sociala ytor på bekostnad av permanenta sovplatser påminner om en 70-talsklassiker, Coronet 32 Deepsea. http://www.coronet.nu/showImage.asp?width=893,333333333333&image=archive/Akterdäck mot pentry Deepsea.JPG&h=670 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 Januari , 2012 Hehe,lite avis va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 Januari , 2012 Inte då... Med en snart 40-årig båt modell större finns alltid några kvadratmeter mahogny att slipa och lacka, eller några beslag som behöver få en omgång krom. Sådana nöjen finns inte på en ny modern båt. Skämt åsido, jag tror definitivt på konceptet prioritera (drifts)ekonomi, storlek och komfort före fartprestanda. I någon mån har man tagit det bästa från segel- respektive motorbåtar. En husbil på vatten för den som vill färdas i civiliserad fart och antagligen civiliserade trakter. För motorbåtsåkare som tröttnat på höga bränslekostnader och seglare som ändå mestadels går för motor. Hybriddriften ställer jag mig dock lite tveksam till. Det är mycket pengar för att få åka tyst och miljövänligt; en mindre och välisolerad diesel skulle jag personligen tro är ett vettigare val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Januari , 2012 Tveklöst en båt i tiden. Grattis till nya båten. Visst kan det vara skrymmande med en mast och svårt vid bropassager. Fast en variant med mast men utan elgrejerna kunde gå för sig. Längre räckvidd om man vill längre sträckor. Tror ni kommer att väcka en del uppmärksamhet med segelbåten utan mast. Det kan nog iallafall kännas som att segla när bara elmotorn skjuter på. Som en spekulant på en av våra segelbåtar sa när vi hissade segel och stängde av motorn: Det här kan man ju stå ut med. Han hade kört motorbåt tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 27 Januari , 2012 Det finns planskisser på den varianten med fler kojer nu på generalagentens hemsida råkade jag se imorse.. Men det kändes lite tight ändå.. Klart intressant koncept med hybriddriften iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 27 Januari , 2012 T.om 3D-ritningar (det kanske var det du menade..) http://www.bavariasverige.se/ http://www.bavariasverige.se/pages/readmore.asp?ID=211 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fletcher 0 Postad 28 Januari , 2012 Snygg båt. Har du köpt båten av Bavaria i Sverige eller tyskland? hur har du upplevt återförsäljaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 29 Januari , 2012 Yes, Bavaria Henån. Dom är trevliga och bra men ibland får man pusha lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 29 Januari , 2012 Om du ska låta dom göra epoxi- och bottenmålning så kan jag rekommendera att du är där och synar jobbet.. Står nu inför den trevlig uppgiften att slätslipa hela skrovet då jag anser att den ytan som dom lämnade är helt oacceptabel och antagligen bromsar båten rätt bra och dessutom ökar bränsleförbrukningen en hel del. Våran gamla segelbåt var slätare i ytan efter 7 år (och säkert lika många lager färg) än vad nya är efter första årets målning. Jävligt tråkigt.. Har inte fått slutfakturan med bland annat detta jobb på ännu men det är en punkt på reklamationslistan som ska bli intressant att se hur dom tänker hantera. Det är inte bara jag som är missnöjd med just denna detalj. En bekant har haft precis samma problem och slipade ner hela sin botten och fick då dessutom lägga på ett lager epoxi till tror jag. Största anledningen är antagligen att dom använder vanliga inomhus-färg-rollers när dom rollar epoxi och färg.. Fort men fel typ.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 29 Januari , 2012 Grattis till en fin båt! Jag gjorde mitt livs största båtaffär 2010, en affär som jag inte ångrat en sekund. Greenline fanns med på min shortlist, men till slut blev det en annan modell: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=345738&highlight=340 commander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 29 Januari , 2012 Står i valet och kvalet att beställa en båt från nämnda importör till våren. Vore intressant med mer erfarenheter av dem som t ex hantering av reklamationer. Har varit i kontakt med ett par rejält missnöjda kunder till dem vilket gör att jag känner mig en aning tveksamt till affär. Bottenmålning a 17k som det skulle kosta i mitt fall låter ju klart tveksamt iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 29 Januari , 2012 Jag tror min är bottenmålad redan från fabrik, det ser ut så på bilden iallafall. Bra för då sparar man ett gäng tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 18 Februari , 2012 Jag och tjejen åkte upp och tog en första titt på vår nya båt igår. Vi tillbringade några timmar och det var skönt att ha dieselvärmaren. Riktigt häftigt att kunna använda ström i båten trots att den inte var sladdkopplad. Hoppas isen släpper snart så blir det nog tidig start på säsongen för våran del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 18 Februari , 2012 Jag är riktigt avundsjuk på er, ser fram emot fortsatta inlägg hur saker o ting fungerar för er när ni börjat använda den på allvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 18 Februari , 2012 Världsklass!! Det är så ofattbart kul att få kliva ner i sin helt nya båt och grotta runt i den.. Grattis! Vad har ni för hemmahamn? Antar att det inte är allt för långt från Orust/Henån om ni tar kortare turer dig med bilen!? Själv har man precis klarat bottenmålningen efter ett hästjobb att få en slätare ytan än vad dom lämnade efter sig i somras. Nu är jag hyfsat nöjd även om det finns lite mer att önska. Ska ge mig på att få klart drevet innan återmontering och sen är ju det externa klart för en hyggligt tidig sjösättning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 21 Februari , 2012 Vi siktar på att slänga den i böljan så fort isen släpper i Henån men sedan blir hemmahamnen på Öckerö. Fick klart med större bryggplats idag. Gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser