Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Flayban

Måla drev med kopparfärg

Rekommendera Poster

När ja bestämde mig för att måla mitt nya seglingsdrev med vanlig bottenfärg så fick ja många kommentarer att det ej är lämpligt.
Du måste använda speciell färg för drev, annars kommer kopparen i färgen äta upp drevet.
Jag gjorde som vanligt och gick min egen väg.
Epoxi behandla det med 5 lager epoxigrund och sen på med kopparfärgen.
Resultatet blev så klar att det var helt rent vid upptagning.
Läste på Drevia´ s forum och där kom en fråga upp om det här, hör av min förvåning att drevia svara:


Rubrik:
Skrivet av:
Datum: SV: Behandla nytt drev på västkusten
fredrik.haller@drevia.se
111103 08:28
Om du inte målar drevet så kommer det att bli beväxt. Montera loss zinkanod och propeller, tejpa axel och lagerbox vid packboxarna. Torka av drevet med t.ex. aceton. Därefter grundar du med en primer i ett par lager. När drevet är täckt med primern kan du måla med vanlig bottenfärg.


Ja ha, vad ska man säga nu då.


//Jonas
bavaria40.dinstudio.se

 

 

 

 

post-10007903-1394236884,7892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som du Jonas. Först Internationals primer, sedan tre lager epoxi. Sedan bottenfärg. Helt rent vid upptag.

Dock en liten sak jag inte förstår!! Längst ut på propellerbladen har allt färg slitits av. Där är bara ren aluminium (jag har fast propeller än så länge). Är trycket så stort på bladen att färg, epoxi och primer helt enkelt slits loss?

post-10014063-1394236884,8982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen slits loss på propellern p.g.a. Kvavitation. Detta är när vattentrycket skiftar mellan lågt på sugsidan till högt på trycksidan om propellerbladet vilket gör att vattnet kokar på ugidan och ångblsorna imploderar på trycksidan och slår loss materal från propellern. Ang. Kopparfäg så fungerar detta så länge som kopparen inte har elektrisk kontakt med aluminiumet. Dett förhindras altså av epxyprimern. Har färgen elektrisk kontakt så kommer i första hand zinkanderna förbrukas fortare och i sämsta fall drevet börja förbrukas som anod. Med vänlig hälsning, Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny fråga i detta ämne. Har köpt folding nu i brons (drev och gamla proppen är i aluminium). Den är ju lite svårare att måla om man säger så. Tänkte försöka täcka så stora delar som möjligt med epoxi och sedan lägga bottenfärg med marginaler så det inte blir någon elektrisk kontakt.

Har läst runt lite och inte hittat något som säger emot att det skall fungera. Någon som tror det inte fungerar? Alltså är det någon skillnad på aluminium och brons?

En beväxt propeller blir ju till slut helt oduglig, det har jag varit med om och vill inte ha.



Senast ändrad av breckan | 23 februari 2012 | 11:45

post-10014063-1394236952,8661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läst något på det här forumet att om man högglanspolerar bronspropellrar så får inte beväxtningen fäste så de behöver inte målas. Dessutom är ju brons en legering mellan koppar och tenn så troligen har det redan beväxningsskydd i sig. Sök lite på bronspropeller så kanske du hittar någon med erfarenheter.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att polera propellern funkar inte på västkusten, men i Östersjön funkar det utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK...och kopparn i bronset hjälper inte till alltså? Jag har aldrig haft båt på Västkusten så jag har ingen koll alls på hur båtlivet funkar där...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brons fäller inte ut koppar i så stor mängd att det hindrar havstulpanerna att få fäste, jag fick tulpaner i mina bronsgenomföringar innan jag målade dem en bit upp i hålet. Annars funkar båtlivet likadant på västkusten som på ostkusten med den enda skillnaden att folket är lite trevligare i västdevilwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen! Tänk vad man lär sig mha av forum! (Det med trevligare människor visste jag dock redan...cheeky)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotun har kommit ut med en ny färg som är speciellt avsedd för drev. Färgen är kopparbaserad och kräver att man gör drevet ordentligt ren (tar bort eventuell bottenfärg och annan löst sittande färg) och grundar med en Vinyl Primer. Därefter sprayar man på bottenfärgen, första gången upp till tre ggr. Färgen är godkänd för användning även i Östersjön upp till Örskär. Vi ska måla 3-4 drev med denna färg så får vi se til hösten hur den klarar västkustvattnet och att hålla undan alla snäckorna.

De har tom lagt ut en film på tuben hur man gör:



Senast ändrad av Paliswe | 23 februari 2012 | 17:40

post-10017613-1394236952,9262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar med bronspropeller på västkusten omålad
om man ej använder Zinkanod 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig om detta, visst fungerar det vissa år men inte alla, kör själv med omålad bronpropeller och har fått havstulpaner på denna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare båt med rak axel och 2-bladig folding - funkade perfekt utan anod (fast det äter ju lite på propellern varje år)..

Tidigare båt med S-drev och fast 2-bladig pentaoriginal propeller (i alu tror jag) - funkade att grunda med 2-3 lager epoxi och sen trilux (som ju är för alubåtar)..

Bytte till folding och hade slagsmål med beväxningen VARJE säsong trots att vi testade allt möjligt.. Enda året det var relativt rent var när vi gick runt sverige, in i kanalen i början av augusti och inte var ute i väster igen förrän framåt mitten av augusti och då hade väl dom flesta redan fäst (tulpaner alltså)..

Har provat följande: Blankpolerad (med lumptrissa / bänkslipmaskin) och infettad, polerad och målad med tusch (rätt typ enligt dom som påstår sig kunna det där), mattslipad - rengjord ordentligt (med silicone-entferner) samt primad med epoxi och sedan målad med trilux, bara mattslipad - rengjord och målad med trilux resp prop o drev.

All färg tycks ramla av efter en dag i vattnet eller så.. Var stolt och glad det året jag lagt epoxi på foldingproppen men tredje dagen efter sjösättning såg jag ett regn av färgflagor bakom båten vid en stoppmanöver..

Så - dykning med skrubbning under sommaren är nog det enda som fungerar tillfreställande.

En kompis körde sin i ett hemgjort typ av elektrolysbad för att koppar-coata hela propellern.. Helt utan resultat det också..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mer än 15 år sedan jag hade S-drev på min dåvarande båt, en Comfortina. Så jag reserverar mig för att jag kan komma ihåg fel. Å andra sidan la jag mycke tankar på det där med korrosion och offeranoder.... Det hele är nog lite mer komplicerat alltså...  då ska vi se hur jag tänkte; Here goes my 5 cent:

Det finns två intressanta kopplingspunkter att studera här, ur korrosions-synpunkt alltså. Och så är det olika tänk beroende på om vi studerar elekotrolytisk eller galvanisk korrosion? 

1   OM du mäter med en ohm-meter mellan propellern och skaftet ner från motorn så ska det vara stort motstånd, mega eller i vart fall många kiloOhm. Det beror på att det ska vara en isolerande grej mellan propelleraxeln och skaftet. Om det inte är så kan det bero på att axelcentreringen / lagret skadats men normalt ska det vara åtskilt. 

Har du god isolation så kan man förenklat säga att dessa två delar lever sitt eget liv ur korrosions-synpunkt. Alltså den yttre delen med propellern och skaftet ner från motorbrunnen.

A)  OM vi börjar med skaftet så är det i aluminum. Det ligger ganska nära zink i galvaniska kedjan, visst ska zinken gå förlorad först men ----  om inte skaftet är anslutet någonstans så kan det omöjligen uppstå galvanisk ström? Ingen krets sluts helt enkelt? Bevisas av att det för det mesta sällan syns några angrepp på zinkringen som ju skruvas dikt an mot skaftet. 
Alltså kan vi konstatera att du fått helt ok råd ovan, slipa, epoxi, grunda och på med bottenfärg. Det bör hålla skaftet i skick ungefär 10 år eller så? Zinkringen gör troligen nästan ingen nytta? Och så länge som skaftet är isolerat mot motor och jord i båten kan heller inga läckande landströmmar påverka. 

B ) Propellerdelen då? Här är det lite kinkigare. Vi antar att det är isolation mot skaftet och motor. Men många har ändå kvar originalpropellern. I aluminium. Den kan ta skada eftersom utgående axel och div kugghjul mm är i RF, rostfritt. För att skydda aluminium så sätter man dit två små zinkanoder. Plus att vissa motorer och framförallt vissa propellrar har en liten anod längst ut också? De brukar behövas bytas nästan varje år enligt min erfarenhet. De gör troligen stor nytta.

Men om man som jag bytt till en fin propeller i marinbrons så ändras det här. Alltså, marinbrons och RF ligger så nära varandra att det anses vara ytterst lite påverkan? Vad händer då med zinkanoderna. De offras till ingen nytta så att säga... en del kemister anser t.o.m. att de försämrar läget genom att förhindra att joner/material avsöndras från propellern.... vilket ger som följd att det börjar växa tulpaner på propellern. Utan zink så klarar sig många proppar utan beväxning!
( jag tog i alla fall bort zinkanoderna och kunde inte se minsta påverkan på propellern... )

2   Nu mäter du om du har kontakt inne i båten mellan motor och S-drevet. Har du det så har du fått problem, tyvärr. Som bör åtgärdas. Det ska inte vara kontakt, elektriskt. Det finns på några amerikanska siter ( vi snackar början 90-tal nu ) att tillverkare även satt en elsladd för att göra kontakt med skaftet! Men amerikanare är tokiga i sk bonding.

A Normalt ska dock skaftet vara isolerat. Det är alltså samma fall som under punkt 1. Måla!

B Men om du har kontakt mellan motor och utgående axel så får du kontakt ända ut i propellern? Råkar du sedan ha fallit för en del tillverkares rekommendation att göra små el-ledningar även till tex genomföringar... så får du en fin krets genom vattnet som ev kan orsaka korrosion.

Men den verkliga faran är nog från landström, dvs om du har jordat inkommande 230V jord så att den når motorn. Då uppstår en fin krets som relativt snabbt kan börja äta upp tex propeller men framförallt delar av drevet...  Även om du INTE har jord till motorn så uppger en del som drabbats att det kan har skett läckström via doppvärmaren i vv-beredaren eller via en ansluten värmare?

Självklart har Volvo uppmärksammat detta och man skapade ett kit med några plastbrickor som ska säkerställa att drevet isoleras mot motorn. Men så ska en verkstad eller ägaren kolla det... inte alltid gjort gissar jag. Och denna garantiåtgärd har jag för mig Volvo slutade med ca år 2004?

Sammanfattningsvis: Kolla med ohmmeter, dels utanför båten men framförallt inuti. Måla skaftet som du gjort och när det gäller propellerskyddet... ja, har du en riktig marinbronspropp så kanske inte zinkanoden är rätt just för dig? Jag säger INTE att du ska plocka bort anoden. Bara att man ska fundera lite bara.... det här med tulpaner eller korrosion är inte helt enkelt.   My 5 cent alltså...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...