Tandpetare 1 Postad 28 November , 2011 Frugan är gravid! Hon kommer vara höggravid under båtsemestern. Kan man åka ändå? Någon som har erfarenhet av samma? Jag sa till henne att vi inte skulle hålla på i november för då blir det bäbis mitt i sommarn, men kvinnor kan ju tjata en till leda... Man kanske ska ta med sig en födabarn-väska! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 28 November , 2011 Först, grattis! Sedan, det är en sak mellan dig och frugan. Jag och min lilla gumma gav oss ut på en veckas tur när hon var i sjunde månaden. Det var sådär för henne, men hon var envis och skulle med fast hon hade ont emellanåt. Och envis som hon var skulle hon vara hoppiland-kalle, fast hoppa gick ju inte så vi körde med stävstege. Hon hjälpte mig sedan att slussa två veckor innan födseln och att lägga till vid bryggan på vintervarvet. Vad jag försöker säga är att det kan gå, men din fru får avgöra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 November , 2011 Grattis från mig också.! Hur det blir i sommar beror på hur hon orkar med graviditeten och om det stöter till några komplikationen (foglossning, havandeskapsförgiftning tex). Är det bara normala graviditetsbesvär som trötthet, svullna fötter, 15-20 kg viktuppgång, värmekänslighet, nattliga kramper, lite förvärkar odyl så går det nog att vara en del på sjön. Men INTE som hoppilandkalle. Det jobbet får du sköta själv medan hon styr skutan och gör andra lättare jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 28 November , 2011 Grattis! Som de andra skriver så är det hur din fru mår som styr. Räkna inte med henne som gast. När det gäller själva barnafödandet så har de flesta ganska god tid på sig. Men är det närstående kan ni ju inte ge er ut på några längre turer. Hamnar nära kommunikation rekommenderas. Med planering får ni säkert flera trevliga turer men kanske kortare än vanligt både i tid och distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 29 November , 2011 Kul Vi var i samma sits nu i höstas. Det går fin fint, bara man tar det lugnt så det inte studsar för mycket - det kan ju bli obehagligt för henne. Tjejer är ju inte jätte smidiga när dom är höggravida, min bättre hälft hoppade iland å grejjade endå. tar man det lugnt och gör det man orkar med - låter frugan bestämma för en gångs skull så är det inga problem. Allt beror ju på hur det är med tjejen ifråga, om det är en lätt eller tung graviditet med olika smärtor, foglossningar å annat.. Barnfödarväskan behöver man ju bara ha packad sista 4 veckorna. Är det så sent hade jag nog stannat hemma.. Det är nog inte så kul om vattnet går när man är ute i skärgården.. Men låt din fru bestämma, hon känner bäst vad som funkar för henne. Så upplevde vi det iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 29 November , 2011 Grattis! Jag var inne i hamnen för att hämta min svägerska som var höggravid, för att skjutsa ut henne till vårat sommarhus på en Ö 4:a sjömil ut i havet. Jag hade min dåvarande 5 meters båt och det gick lite sjö. Jag tyckte jag tog det lungt, men jag satte tydligen igång henne, så hon fick lite tidigare än beräknat. Ta det bara lungt, så går det nog bra, har du en mindre båt, så ta det lungt ute i vågorna. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 November , 2011 Nu blir jag väldigt nyfiken på dit nick, tandpetare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 29 November , 2011 Lite off topic men är det hon som brukar hoppa i land medan du är den som styr skutan så passa på att lära henne lägga till istället. Det är dumt att den starkaste och längsta ska stå och rulla på en ratt medan kortast och svagast ska hoppa och försöka få tampar att fästa innan båten blåser iväg. Det finns kvinnor som inte vill styra men nu har du ett utmärkt tillfälle att motivera henne att hon faktiskt måste ta den biten istället. Säkerheten ombord ökar markant om båda kan det mesta. Jag kan i viss mån ha förståelse för de som vägrar lära sig styra, det är väldigt läskigt att känna när man tappar kontrollen och man kan vara rädd att få skäll. Det sista har ju du kontroll över så den orsaken är lätt att ta bort. Den första orsaken försvinner bara med erfarenhet, så ge henne det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 29 November , 2011 Du kommer att få så mycket hjälp. Folk springer fram för att hjälpa din gravida fru, ställ henne längst fram i fören bara. Födabarn väskan är bra, håll dig nära, så kommer det nog bli toppen. Har prövat detta trick 2 ggr. Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 29 November , 2011 Grattis! Hur det kommer fungera för er nästa sommar beror helt på hur hon mår. Vissa blir bara otympliga medan andra är mer eller mindre invalidiserade sista månaderna av graviditeten. Det du absolut ska göra är att se till att hon manövrerar båten från första dagen nästa vår så att hon får in handlaget till sommarsemestern. En höggravid som hopp-iland-kalle är inte ett alternativ. Hon kommer vara klumpig, och hon kommer ha dålig balans, och hon kommer inte bara riskera ett skrubsår om hon skulle ramla! Vi var i precis samma sits förra vintern, dessutom med nyinskaffad båt som vi planerade att använda flitigt kommande (den gågna) sommaren. Det slutade med att vi spenderade 21 nätter i båten, bl.a. en fin helg på Stora Nassa 2-3 veckor innan planerat nedsläpp. Detta kanske inte var så smart såhär i efterhand... :-) Min sambo som i princip aldrig hanterat båten tidigare skötte detta galant, bl.a. i ett överfullt Trosa, medan jag skötte ankare och tampar! I mitten av augusti kom vår dotter. Det du kan tänka på i vinter är att anpassa båten så att den funkar för en halvskröplig 80-åring. Stävstege, lång badstege, extra bekväm bädd etc. är saker som kommer göra det enklare för henne (och därmed också för dig). Nästa fråga är hur det kommer fungera att vara ute på sjön med en ~1-åring. Den frågan har jag inget svar på. Ännu. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 29 November , 2011 Gratulerar med,ni har gått in i månad 1 nu? ni kommer lära er på vägen,Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 29 November , 2011 Hallåj och grattis För 5½ år sedan gick vattnet för frugan när vi hoppade med båten i ett Cinderella svall. Frugan hade inga som helst innan och det gick ypperligt att va ute och åka båt. Men som sagt, när vi landade med båten så gick vattnet. Då va det full fart till Sös med båten. Något som vi däremot hade problem med va att min dotter inte ville ha bröstbjölk över huvudtaget så det va ju lite problem att kunna komma ut på sjön efter förlossningen. Barnmorskorna envisades som fasen med att BARNET SKA LÄA SIG ATT TA BRÖSTET. Så vi testade med en 12v bröstpump...gick sådär så vi gav upp och gick över till enbart mjölkersättning. Så allt löser sig Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 November , 2011 Bör fungera bra ändå. Kanske inte helt lämpligt att åka RIB-båt och annat som skumpar och stöter, typ någon gammal plattbottnad Flipper. I övrigt borde det inte vara några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 December , 2011 Vi valde att bryggsegla sista månaden, men då mådde min sambo inte så bra under graviditeten. Planera inte för mycket och ta det som det kommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 December , 2011 Grattis. Håller med Cia - ge henne rodret så kan du hoppa i land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tandpetare 1 Postad 7 December , 2011 Japp, vi får la se hur det går! Har en liten 20 fots pater noster-snipa med en md2b i så det blir ju inga extrema hastigheter! Vi får la ligga i bebyggda hamnar med toalett o bekvämligheter! Tack för alla svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 9 December , 2011 Det går utmärkt att vara gravid på sjön. Vi låg ute på björkskär och tog bastun. På kvällen säger min fru då att hon har lite ont i magen. Då var det 4 dagar kvar till planerat datum. På morgonen strax efter 5 väcker hon mig och säger att nu är det dags. Järnet till bryggan i åkersberga och kastar in allihopa i bilen sedan järnet till sjukhuset. Hann vi? jodå, med 6 minuters marginal! Eftersom det gick så fort tyckte väl jag att vi skulle kunna hinna ut på sjön igen samma eftermiddag Även syrran låg ute länge. långt in i nionde månaden. Sedan efter förlossning var hon ute igen två dagar senare. Allt går om man vill, fast man får ta det lite lugnare och vara beredd på att åka in med kort varsel. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser