Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
T_intercooler

Skadat skrov

Rekommendera Poster

Hej,

Har lyckats med att inte förtöja båten ordentligt vilket ledde till skav på skrovet (gelcoat borta).

Naiv som jag är trodde jag att det är ett plastskrov så det gör ju inget, tror ni jag blev förvånad när jag såg att det droppade vatten från skrovet.

Så frågan är vad gör jag??? finns det risk för att det är vatten mellan skrov och durk? (skumfyllt?)

Tack på förhand

post-10018806-1394236883,9137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det ett plastskrov men du har nött bort så mycket att det blivit hål rakt igenom in till flytskummet som suger som en svamp och sedan är hopplöst att få bort vattnet ur utan att riva bort det. Så riv bort allt blött flytskum och sedan plasta igen vilket inte är helt enkelt på en sån stor skada. Har du försäkrat? Kontakta bolget om skadan och låt ett proffs sköta detta om du nu inte är en fena på plastarbeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart du ska låta försäkringsbolaget besiktiga skadan och hålla båten FROST FRI tills dess att åtgärd påbörjats. Enklast är att förvara båten i varmgarage. Detta för att undvika eventuella frostsprängningar som kommer att förvärra din skada. Det fakto att du behöver fråga gör att jag råder dig att ta hjälp av ett proffs. Med vänlig hälsning, Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inget proffs på plastskador, så ta inte det jag skriver som en sanning. Jag har dock en känsla av att många ofta betecknar olika typer av plastskador som katastrofala och oerhört allvarliga, lite måla fan på väggen med andra ord.

Kanske försöker jag bara lugna mig själv då jag hittat några fuktiga partier i mitt skrov när gelcoaten slipades bort inför epoxibehandling av botten i vår. Det jag upptäckte var dock att denna fukt på bara någon dag hade torkat ur så pass att det inte kändes något på ytan längre vilket får mig att tro att laminatet kommer vara helt torrt i vår och då kan behandlas på korrekt sätt så att det återfår mycket av sin styrka.

Det är svårt att avgöra hur pass allvarlig din skada är, T_intercooler, bara av bilden du lagt in. Om du känner att det är hål genom hela laminatet in till flytskummet så är det givetvis ett ganska omfattande jobb att åtgärda det. Om det bara är gelcoaten och lite av laminatet som skavts av så är det nog ingen katastrof. Skadan är ju på den del av båtens laminat som är absolut tjockast och där båten också är som starkast så om ingen delaminering skett så kan det räcka med att, när skadan är 100% torr, behandla den med ett laminatstabiliserande medel, spackla upp skadan och lägga på nytt ytskikt.

Mitt råd till dig är att ta flera tydliga bilder som du kan maila till någon firma som säljer produkter för böldpestbehandling och fråga dem vad de tycker du ska göra. Jag gjorde så med mina skador och fick svaret att det verkligen inte fanns anledning till panik! Firman jag kontaktade, som jag också ska köpa material ifrån, är NM Epoxi. Jag har läst, och hört mycket gott om dem, och efter min mailkonversation med dem så känner jag fullt förtroende för dem!

Återigen, jag har väldigt lite praktisk erfarenhet av plastskador/plastjobb men jag har läst en del om skador och böldpestbehandling och det jag skrivit ovan är vad jag dragit för slutsatser av andras erfarenheter.

Mvh
Fred

Edit:

Glömde skriva att råden från tidigare skribenter om att kontakta försäkringsbolaget är det du bör göra i första hand! Gör inget åt skadan innan du utrett ifall du kan få hjälp av försäkringen!!



Senast ändrad av Flintstone | 28 november 2011 | 13:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja nu är det inte fullt så allvarlig att det är hål rakt igenom skrovet..

gelcoaten är borta som några mm av laminaten, det mörkare som syns på bilden är där det är fuktigt..

Jo den är försäkrad så det är nog klokt i att prata med dem.

Finns det risk för att skummet kan ha sugit genom laminaten?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns risken men jag tror att den risken är överhängade även när det gäller båtar med helt oskadad botten, speciellt om båten har några år på nacken. Äldre båtar har ofta en massa gamla borr- och skruvhål ovanför vattenlinjen och även om de tätats vid något tillfälle så brukar regnvatten ändå kunna leta sig in med tiden. Därför kan det vara bra att succesivt lossa alla beslag, och annat som är skruvat i båten, för att se över båtens täthet ovan vattenlinjen.

Du har inte skrivit vad det är för båt och hur gammal den är så det är svårt att veta vad den är i för skick men om du inte har hål rakt igenom laminatet så tror jag inte att du hunnit få in speciellt mycket vatten genom skadan i alla fall. Vattnet ska ju ta sig igenom laminatet, diffundera tror jag det heter, och det tar sin lilla tid. Vet du när skadan uppkom? Hur ser båten ut på insidan där skadan sitter, finns det någon inspektionslucka i innerlinern som du kan öppna?

Mvh
Fred

Edit:

Flytskummet i sig suger inte speciellt mycket. Det som någon skrev ovan, att det suger som en svamp, stämmer inte. Visst, under lång tid dränkt i vatten så kommer skummet ta upp vatten, men om din båt varit helt tät fram till skadan så kommer det inte vara många liter som tagits upp av skummet och det är i så fall inget som måste åtgärdas. Skummet är till för att ge flytkraft vid större skada så om det hade egenskaper som en svamp vore det ju helt meningslöst!



Senast ändrad av Flintstone | 28 november 2011 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...