Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
wisslan

AQD40A Termostatbyte

Rekommendera Poster

Försökte mig på att byta termostater i helgen, men körde fast redan i början...

Jag begriper inte hur jag ska få isär termostathuset ?? Jag har släppt på de 4 bultarna som ser ut att hålla fast locket på termostathuset, ändå släpper det inte, har provat att knacka med gummisläggan men icke....  Jag misstänker att locket moste skjutas i sidled åt något håll, för enligt de sprängskisser jag har sett så går det 2 rör från termostathuset in till själva växlaren, men jag begriper inte hur dessa är monterade/kopplade...

Någon som kan bistå med lite kunskap ??

 

Mvh

Conny

post-9231-1394236883,8533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Termostaten 10 i sajten nedan verkar sitta under en helt annan typ av lock än fotots, så kanske kan du länka till/ lägga upp de sprängskisser du antyder? ... http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18334.aspx

Modellvariationerna är ju många så vägledning till en sprängskiss som verkar överensstämma med fotot kan nog underlätta trådens fortsättning?

Själv misstror jag f.ö. skjutlocks-principen i detta volvo-sammanhang, och även att slag av gummiklubba alltid förmår att lossa lock enligt fotot.
[skulle själv försökt med försiktigt s.a.s utåtvinklat och envist knackande runt lockets kant (särskilt nära hörnen) med en BRED skonsam huggmejsel, varvat med upprepad 5-56 sprejning. Denna massage borde nog få eventuell rost i lockets kant att släppa succesivt? Men om väl själva lockkanten verkar ha släppt runtom så kan ju andra inre hinder kvarstå, typ klibbad packning eller annat. Men ungefär så, att försöka utnyttja lockets iofs minimala böj-svikt för att lösgöra kanten bit för bit, utan att den breda huggmejseln för den skull ger fula jack.]

Men presentera alltså gärna din foto-överensstämmande sprängskiss om den är tillgänglig. 

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 november 2011 | 16:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har tittat på precis den sprängskissen du länkar till, och i mina ögon ser det ut att vara just den jag har, de andra modellerna är lååångt ifrån lika min..

Jag bifogar ännu en bild, rätt vänd denna gång, så kanske det blir tydligare smiley

mvh

Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket ska inte skjutas i sidled utan lyftas rakt uppåt. Det brukar dock sitta fast rejält. Ta ett stämjärn som Du inte är rädd om och knacka försiktigt (!) in det i skarven mellan locket och termostathuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Volvo_Penta,

Tack för råd, jag ska ge mig på växlaren igen nu i helgen, kanske rent av demontera den och ta hem den till garaget, lättare att fnula med den där....

Ha det gött !

 

// Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju den sprängskissen som gäller. Nu ser t.o.m. jag det. ;)
Själv gissar jag mest, men Volvo Pentas uppåt skall väl liksom mitt utåtvinklat tolkas som att locket skall lyftas i bultarnas riktning.

Förvånar mig lite att ingen packning syns till i skissen, alltså under det aktuella locket 14 överdel ??
Brukar ju finnas tryckreglerande ventiler som tillåter ca 1,5 atmosfärers övertryck i glykoldelen. (Detta ökar kokpunkten till ca 113 grader för glykolvätskan, och kylsystemet kan därmed prestera mer.)
Blir alltså skaplig kraft som locket måste kunna motstå utan bågna så att det läcker vid packningen. Är exempelvis lockets hela bultplan 7x13 cm = 91 cm^2 så fås ca 1,5x91=136 kgf. Kraften för att lyfta 136 kg är ju hyfsat stor (ca 1360 N) iaf för mina klena muskler. ;)

Kan alltså inte förstå annat än att det faktiskt sitter en packning som utelämnats i skissen?
Är det så, och du inte hittar nån ny att köpa, så finns iofs packnings-mattor av olika tjocklekar där man sen själv kan klippa ut en passande packning. Kanske inte helt optimalt tätningsmässigt, men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är gummiringar på termostaterna som tätar. Det ska alltså inte vara någon annan packning mellan lock och hus.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen också, är nog tyvärr ute och cyklar igen. ;-)

Volvos färsksystem skiljer sig rejält ifrån mitt eget lilla martec-påhängssystem, iaf så långt har jag hittills lyckats fatta!?
[i det är hela glykolsystemet trycksatt till ca 1,5 atö och själva expansionskärlets lock har två reglerande - sinsemellan riktningsmässigt omvända - tryckventiler som alltså därmed tillsammans kan styra extremerna både avseende under- och över-tryck i hela det inneslutna systemet. (Den ena av dessa, dvs övertrycksventilen utgör nog även litet av en en säkerhetsventil ifall ångtrycket skulle råka stiga ohejdat. Bättre kontrollerat ventilpys än avhoppande gummislangar, nåt sånt?)]

Tvivlar alltså inte det minsta på Ingemars erfarna praktiska slutsats ovan, utan är bara ute efter att begripa hur systemet funkar.
Vilka tryck råder i skissens olika områden etc?
Nån som kan bidra med nåt klarläggande inlägg angående volvos färsksystem, avseende de olika delarnas förväntade max/min-glykoltryck??
[Nånstans kan tryckreduktion ske i cirkulerande systems olika kretsdelar pga pumptrycket, i tex värmepumpar är halva kretsen tryckreducerad genom smala ventiler i kretsen som genom just pumpens/kompressorns tillförda arbete därmed kan orsaka tryckskillnader. Men att hela jäkla systemet i detta fall kan ha olika tryck inom helheten - utan påtagligt arbete/ energitillförsel förbryllar mig alltså. För cirkulationspumpen är väl rätt svag?
(Haha, måhända nån gång i framtiden kan jag genom kunskapsinhämtning få slippa dessa generande felgissningar utifrån ganska usla reservdelsskisser? Och då i förlängningen mer pricksäkert kunna identifiera skissdetaljer utifrån tryck&funktion etc. Detta är iaf min ambition/tanke och orsaken till detta frågeinlägg.)]

Så hur fasen funkar egentligen VP-systemet ovan mer i detalj, någon fundering angående eventuella tryckskillnader i de s.a.s. olika inomväggs glykol-kretsdelarna?



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 december 2011 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut  :)

Efter lite knackande och jiggande med locket så kom det lös till slut, de två rören som förbinder termostathuset med själva växlaren är O-ringsförsedda, och där gick det tungt att få isär, nåväl, nu är både termostater och tempgivare demonterade och kontrollerade, allt tycks fungera som de ska, ändå går motorn inte upp över 60 grader vid normal körning ,( ca: 2000 rpm )

Kvarstår väl bara att granska själva tempvisaren ( VDO ) lite närmare i sömmarna...

 

Tack för tipps och råd !!  smiley

post-9231-1394236886,708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack själv för efterresponsen, alltid kul när saker kan lösas och särskilt då lösningen sen presenteras i tråden. :-)

Det är alltså som väntat övertryck i det förmodade locket, som i själva verket inte är ett lock utan en helt fristående burk med botten som bara har två stycken rör-öppningar som sticker ner i termostaternas inre O-ringar enligt bilden? Stämmer det??

Förklarar isf en hel del angående den till synes uteblivna yttre packningen under locket. Smart, de bägge termostaterna tycks ha vardera två O-ringspackningar, en yttre respektive inre, som förenar/sluter kretsen via minimala areor - läs; en bråkdel av de tidigare gissade 136 kilonas locklyftkraft . (De inre O-ringarna är alltså helt osynliga i den länkade reservdelslistan tidigare, liksom burkbotten med sina två rör?)
(Haha, en fråga som varför överhuvud taget två termostater får anstå, finns förmodligen två separata parallell-kylkretsar inom blocket? Antyder två helt oberoende värmekällor som bägge måste termostatstyras separat?? Vete fasen, men när det gäller detaljerna i volvos kylsystem så får man nog vara glad för minsta lilla insikt. :)



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 december 2011 | 22:29

post-10006646-1394236886,8173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas

Jag är rädd att du har tappat bort mig för länge sen med dina tekniska funderingar blush Men du har helt rätt i att locket igentligen är en burk, med 2 hål för termostaterna, 2 rörgenomföringar över till växlaren, samt någon typ av signalledning, där den ena går till expansionskärlet, och den andra, via en banjokoppling till ett 8mm kopparrör som förvinner in under en kåpa på toppens framkant...

Som du ser på bilden så är det en öppen burk, dvs. det finns ingen skiljevägg mellan termostaterna, men ändå skall de två termostaterna öppna vid olika temperatur ?  *skumt*

Nåväl, jag begriper inte heller funktionen på detta system, men jag tänker lalla vidare genom livet, som en lyckligt ovetande idiot ändå cool

// Conny

post-9231-1394236887,3434_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, är rädd att jag själv villat bort mig i mina tekniska funderingar. :-)

Är nog lite som korsord eller sudoku detta med teknikfunderingar, ett sorts tidsfördriv på lediga stunder när andan faller på. Skillnaden är nog att i forum som detta kan hjärngympan ibland bli till direkt nytta för någon praktiskt. Särskilt när frågor bollas/utvecklas i trådar, och kanske i förlängningen även för en själv nån busvädersdag då flera båtgrejer råkar fallera samtidigt?
Kommer nog därför ohjälpligt att sakta kontemplera uppgifterna i ditt senaste inlägg, kan inte låta bli sånt. :)

Fråga: termostat-paret har alltså något olika temp och kan kanske placeras fritt, alltså inget krav på att termostat x måste sitta just i hålet x. Eller y i just y-hålet. Är det rätt uppfattat?

Du nämnde i ett tidigare inlägg att tempen stannade på 60 grader vid normal körning. Reagerar lite på detta för att just den tempen används i sk saltvattens-termostater (högre temp ger nämligen lättare pannsten i sjövattenkylda motorer.)
Inte för jag fattar varför det skulle ha hamnat sjö/saltvattens-termostater i din motor som nog fabriksmässigt alltid har värmeväxlare, men men?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla arbetstempen kan en stektermometer vara bra. Tejpa fast på en slang t.ex. Billig extratermometer med inställbart larm för övertemperatur. Bra att ha på kröken för att slippa grilla avgasslangen t.ex.

Finns trådlösa med batteri=ingen installation. Batterierna kan hålla en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...