Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
viktorr

Examensarbete

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kommer att göra mitt examensarbete i industridesign till våren tillsammans med Sjöräddningssällskapet. Arbetet kommer att kretsa kring ett transportmedel för räddningsinsatser vid insjöar och jag skulle behöva förslag på olika båtskrov att utgå ifrån.

Kravet är att konceptet ska vara så pass litet och lätt att det går att transportera på ett takräcke och samtidigt klara att hålla en räddare och en nödställd i insjömiljö. 

Med Vänliga Hälsningar

Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon form av svävare kanske? En insjö kan ju vara ganska grund bitvis och kanske inte ha världens bästa sjökort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöräddningen brukar gilla att göra allt från grunden själv men i det här fallet tror jag det redan finns enheldel lösningar. Brandkåren brukar tex ofta ha en aluminium eka på sina staioner, så jag tänker det kanske mer hanlar om att anpassa än att uppfinna.

Men om du vill slippa kärra kan kanske någon form av gummibåt, alternativt med ett mycket litet ribskrov vara ett alternativ. 

Det är enkelt att jobba i vattnet från en sådan båt så du  kan dra upp en nödstäld utan att vederbörande skadas. Den funkar med en liten motor 5-10 hk. Den blir inte så snabb men  men du orkar bära den från bilen så du kan sjösätta var som helst och det  är sällan man behöver färdas så långa avstånd på insjöar. Hastigheten spelar därför mindre roll.  Litet djupgående gör att du kan komma in även i grunda vikar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...