Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Kulingvind

Webasto Thermo Top E -- bränsleförbrukning?

Rekommendera Poster

Finns det någon här som har en Thermo Top E? Hur mycket förbrukar den, ström och diesel? (enligt spec ska den dra 0,3 eller 0,45liter /h)
Är det en värmare som ni rekomenderar?

Har även tittat på Webast Thermo 90. (Enligt spec ska denna dra mellan 0,19-0,9liter (!) /h )
Drar den verkligen 0,2liter h eller är det fantasisiffror?

Jag ska värma en 30fots segelbåt. Behöver åsikter om dessa värmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Webasto Air Top Evo 3900 till vår 32 fots båt. Kompisen har en mindre modell på 2kW till samma båt. Min gissning är att 2kW räcker till en 30-fotare om du inte skall upp till Lofoten. Vår på 3,5kW räckte gott och väl när det var runt en minusgrad ute. Körde den i eko-läge. Jag tror det viktiga är att ha många utblås, ett i varje kabin.

Om det är 1 minusgrad ute är 0,2 liter/timme säkert en fantasi-siffra. Det säger väl sig självt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thermo top, som tråden handlar om, är en vattenvärmare. Är din kompis nöjd med sin 2000W luftburna värme? Hur mycket diesel drar dom i verkligheten? Fungerar termostatregleringen tillfredsställande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen aning om hur mycket värmaren drar, lite svårt att mäta liksom... har en Termo Top.

Men jag undrar om det är en viktig information? Ja, om du ska ligga med värmaren på mycket?
Kör man bara någon / några timmar per dygn i början och slutet av säsong så kostar det relativt lite? Sedan kan jag säga, efter att ha installerat två båtars vattenburna värmare att de definitivt är bättre än luftburen värme... men.... det tar väsentligt längre tid att få upp värmen. Plus att installation av vattenledningarna är väldigt tidsödande, speciellt om du vill ha gångvärme med luftutblås via en extra värmeväxlare?
Glöm inte ett dieselfilter förresten, på inkommande ledning. Fråga mig inte varför jag påpekar det...

Så om du säger mer om hur du ska använda värmaren så är det lättare att få svar?
( tror spontant att väldigt få båtägare har mätt faktisk förbrukning. 

Senast ändrad av Funkis | 29 november 2011 | 08:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Funkis! Kul att få prata med någon som äger en sån här värmare. Är du nöjd med den? Anser du att bränsleförbrukningen är ett litet problem?

Hur mycket kör du din brännare per dag för att bli av med fukt? Blir luftcirkulationen OK trots att man inte har draget som blir med en luftvärmare?

Jag tänkte långfärdssegla upp längs norges kust samt segla här hemma lite tidiga vårar till sen höst.
Hoppas du har tid att svara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar väldigt inriktad på hur mycket diesel värmaren drar.

Den diesel du matar in i värmaren blir alltid värme, inget annat. Där skiljer i princip inget mellan olika värmare. Det betyder helt enkelt att en värmare som drar mer diesel producerar mer värme. Det finns inga andra förluster som t.ex för motorer där man med rätta jämför liter per distansminut.

Det du ska titta på är max- respektive min-förbrukning för en värmare. Max styr maximal värme den kan leverera och min-värdet den minsta effekt den kan gå ner till innan den stänger av sig och reglerar temperaturen genom s.k. on-off reglering.

Sedan kan värmare vara mer eller mindre bra på att sprida värmen. Ljudvolym för luftburna värmare kan vara intressant att jämföra. Och dom kan också dra olika mycket ström under drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åh, genant blush. Lite off-topic då: Ja, 2kW-aren räcker definitivt för kulna sensommardagar. Hur långt in på hösten den håller vet jag inte, han har bara ett utblås men skall bygga fler någon dag...

Termostatregleringen på vår 3,5:a fungerar perferkt och vi har 4 utblås, varav ett på toa så man kan torka kläder. Den verkar känna av även tempen på insugsluften för oavsett utetemperatur är värmen i båten helt jämn.

Diesel-åtgången är svår att svara på, enligt specen mellan 0,18-0,42. Har aldrig fått känslan att den skulle dra mer än så. Spontant känns den snål.

En fördel varma dagar är att man kan ha på fläkten utan värme! Bra även för att torka ut regniga dagar.

Mina två bästa båttillbehör tror jag är sittbrunnstältet och luft-värmaren.

Senast ändrad av breckan | 28 november 2011 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska lite långfärdssegla alltså? Då tycker jag du ska överväga att ha vattenburen värme...

Men som sagt, mycket mer krångel att installera? Du bör ha en större vattencolym att värma för då kan värmaren få gå mer effektivt ( dvs ligga på halvfart utan att behöva stängas av och gå på ) Detta har jag funnit är bättre än att installera fina och dyra termostater som slår av värmaren... som bonus får du alltid fullt med varmvatten.... ty ett sätt att lösa det är med en vattentank, lämpligen varmvattenberedaren. Den kan installeras direkt eller via en värmeväxlare ( vilket möjliggör en gångvärme också om du vill ha luftsprut )

De som kan detta förordar att man har två vattenledningar, en dit och en hem. Jag har inte testat det själv... men om de som kan säger så ... ska jag testa nästa gång. En finess som kombinerar vattenburen värme med luftspridd värme är att ha sk Silencio värmepaket. De är bara ett värmelement med lite krokar för att få in värmen från vattnet kombinerat med en fläkt som sprutar ut värmen dit du vill ha den... när det blir för varmt så stänger du av fläkten bara. Funkar bra!

Luftomsättning behöver du inte bekymra dig om. Ty det är nämligen så att varm luft binder mer fukt än kall luft. Det innebär att du ska skaffa mer ventilation när du har en bra värmare... lite motsägelsefult men så är det. Och då kan du göra luften in via kalla väggens princip i kölsvinet?

Jag oroar mig inte för dieselförbrukningen. Även en vecka utan sjömack kan inte dra mer än kanske 30 liter eller så. Däremot kan värmaren dra lite el. Jag har uppgraderat hela min förbrukarbank för värmaren, inverter för ungarnas playstation ( nödvändigt på sjön! ) och för datorerna. Den delen kostar precis så mycket som värmarinstallationen....  eller nya seglen. Det är dyrt på sjön numera!

Senast ändrad av Funkis | 29 november 2011 | 08:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis som med bostäder. När tempen är uppe så avgörs energiförburkningen av hur välisolerad båten är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...