Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
ntica

the steerman

Rekommendera Poster

Vill gärna höra era synpunkter ang. denna vindstyrare...gärna välgrundade för & nackdelar.

http://www.steersman.net/Main.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det där verkar vara en spännande lösning på självstyrning, som princip alltså.

Just den du länkar till verkar dock lite komplicerad i handhavandet. Dessutom ska det till en jäkla massa rostfritt på båten!

Eftersom de här grabbarna använde en gummisnodd, ett rep och två block för sheet-to-tiller styrning så verkar det ju gå att lösa enklare än steersman gjort?

Sen är det väl så att det beror lite på båten. J80an vägde väl drygt 2 ton lasta för Atlant-överfart och är dessutom en planande båt som är väldigt lättstyrd.
Det kanske krävs lite stål och grejer om det är en tyngre, långsammare båt som därmed har större laster och kanske mer rodertryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är tydligen båda i samma skede av livet; vindstyrarfasen.
Om steersman kan jag ju bara ha en stycken någotsånär välgrundad åsikt eftersom jag inte testat den; 27500kr låter väldans dyrt!   Det vindroder jag lutar åt kostar bara en tredjedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Luftvapnet. 22875:- Kostar en Steerman. Monterar en på min IF i början av nästa år. Viktigt här, Den lär hålla livet ut! Inget x-tra onödigt på din akterspegel.. bara en av fördelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju fortfarnde dubbelt så mycket som ett servopendelroder. Möjligen har den vissa fördelar, men förvisso har den definitivt också nackdelar jämfört med vindroder. Så värst mycket elegantare än ett vindroder tycker jag inte heller steerman är. Påståendet att en pryl håller livet ut säger nog mer om skepparns ålder än prylens kvalitet...

Men du verkar ju helsåld, så du måste ha väldigt goda erfarenheter av steerman, eller säljer du sådana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftvapen. Dubbelt så dyrt som servopendelroder? Vilka/et då välbeprövat?

För & nackdelar. enda egentliga nackdelen är på undanvind, men det har även samtliga vindroder mer el. mindre. fördelarna är däremot många, ngt. som inte bör föringas är vikten i aktern som riktiga vindroder faktiskt har. Men det beror på båt naturligvis också. Som du/ ni kanske förstått. Har jag förkärlek till ensamsegling, samt mindre & trevliga offshore cruisers = Det är inte få förunnat att uppleva havet, & viktigt! Soluppgången är likadan i en segelbåt för 10.000:- som i en hallberg Rassyför 2,5 millioner!

& att den är mer hållbar än vilket vindroder som helst, & lär hålla en livstid, har inget med ålder att göra. Seriöst hantverk, & gediget tillverkat.

Nej jag säljer inte the steersman  ! Men jag har mkt. stark tro på denna master piece!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en autopilot!

Inga massa justeringar under gång, nu och då.

Bara att koppla in, och bling så går det som tåget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge det finns ström. E. köp en skitdyr, -bra batteri backup, laddning av div. slag-  annars lär   grov sjö trötta ut /slita ut den ganska fort kan jag tänka.

Min personliga uppfattning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är vi faktiskt överrens. Autopiloten är inte en universallösning, lika lite som ett mekaniskt självstyrningssystem

Ska man använda autopilot kräver det laddning. Batteri räcker nog inte för en längre överfart.
För längre överfarter i en liten båt som inte har bränsletankar eller motor nog för att ladda så är autopiloten nog inte det bästa alternativet.

Att en autopilot blir utsliten i sig behöver man nog inte oroa sig för om bara båten är någorlunda välbalanserad. Har man en båt med mycket rodertryck eller som kräver mycket roderjusteringar så kanske det är risk för att en autopilot inte pallar ett helt varv runt jorden utan service. Över Atlanten funkar det nog bra.
Å andra sidan tror jag inte att ett vindroder eller avancerat sheet-to-tiller överlever utan service heller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där Jonas. Vi kan ju vara överens?!

MVH Det dyslektiska trollet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst, men vi har redan autopilot (en Autohelm ST6000  - sitter fint skyddad i motorrummet och funkar utmärkt). Ser ut att ha kunnat sitta där sedan båten var ny, dvs i 34 år (men jag vet inte när ST6000 började produceras), vilket förvisso är ett bra betyg. Elektrisk 'rotary drive' som verkar på styrwiren via en koppling i drivenheten.

Skälet för att vi tittar på vindroderlösningen är 1) ljudet från autopiloten är störande, 2) elförbrukningen.
För oss är däremot steersman inte ett alternativ, dels pga priset, dels pga de klumpiga 'lådorna' under skotwincharna. Sen vill jag inte heller ha en lösning som kräver att genuan är utrullad.

I somras hade vi fantastiskt fin nattsegling; stjärnklart, varm sydlig vind, ytterst lite sjö, öppet hav. Underbart att sova med äggaklockan i sittbrunn. Men när då positionsljusen brinner (jaja, vi ska byta till LED) och autopiloten surrar och drar ström, så blir man ju litta brydd för batterierna (batterimonitor till trots) för med ett par dygn till utan motor så blir det ju ebb i strömkassan till slut. 3 solpaneler till trots så räcker det inte för att vi ska hålla oss 'medströms'. Därav vindroderfunderingarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftvapnet. Det låter förståndigt det du säger. En stärnklar natt med fina vindar är underbart! & du / ni bestämmer själv vad ni vill ha för styr alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här startade tråden, & jag svarade efter bästa förmåga, vissa hävdade motsatsen & jag debbaterade fördelar. vem som gjorde påhopp på vem kan vi disskutera. Utan att på ngt. sätt höja mig till samma nivå som nedan...

Tristan Jones var en missförståd, obstinat personlighet Som lyckades där de flesta gått bet!

Vito Dumas, Joshua Slocum, Moitessier, Kurt Björlund samtl. stora personligheter som jag högaktar. & samtliga missförstådda på en eller flera punkter. Men körde sitt race & lyckades åstakomma ngt. Inga av ovannämda kom från akademisk bakgrund (Naturligtvis!)

Personligen kommer jag från generationer av Fiskare osv. Arbetar klass. Ingen akademiker, har gått den hårda skolan & den långa vägen.  & lyckas med det jag sätter mig för!

Vill med detta be en del av er om ursäkt,  (Ni som förtjänar det) Har en ADHD relaterad diagnos, & brusar lätt upp & häver av mig utan att ha ngn. igentlig kontroll! & sist men inte minst... Jag tjänar inga pengar på min blogg (tyvärr) & säljer heller inga vindroder. Däremot sponsrad med  ett  av nämda styranordningar, & själklart försöker jag hjälpa denna versamhet. även om det då ter sig lite märkligt!

Cpt. Ed Holm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din diagnos förklarar dina utbortt och att du blir sponsrad ditt engagemang för styranordningen.

Nu vet vi hur det är men det gör inte det acceptabelt att du vräker ur dig personangrepp på forumet.

Gör så här NItca: Skriv dina inlägg i windows word och spara ner. Vänta  tills du känner dig lugn och stabil. Läs igenom inlägget och kan du stå för det  så klistra in det och sänd. Då kommer vi kunna ha ett stort utbyte av varandras erfarenheter. Om någon inte håller med dig om någonting är det inte ett angrepp på dig som peron utan bara en annan åsikt - lär dig se skillnaden så blir livet både roligare och lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...