JohnPaulsson 0 Postad 26 November , 2011 Hej! Jag och min flickvän har fått ärva en båt som vi inte vet mycket om. Eftersom vi själva inte direkt är några båtmänniskor vet vi ännu mindre. Båten behöver totalrenoveras och detta är påbörjat för länge sen men blev aldrig att det avslutades. Det finns en sexcylindrad Volvo Penta dieselmotor som tillhör. Motorn har bara gått väldigt få timmar. Det vi vill veta är: Vad heter båtmodellen och vilken årsmodell de kan tänkas vara? Vad heter motorn? Värde? Vad kan det vara för värde på båt inkl motor? Kanske någon kan kort och gott beskriva och berätta lite om båten? Hade varit intressant att veta och till väldigt stor hjälp! Gå in på http://batmodell.blogspot.com/ för att se bilder! Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 November , 2011 Jag har ingen aning om vad det är för båt men jag kan ge mig på att gissa lite allmänt: Troligen är det en amerikansk båt från 60-70-talet. Ni har inte hittat någon liten platta med information någonstans? Jag tycker att det ser ut som att den konverterats från att ha rak axel till drev med tanke på kölstocken och den lite speciella utbyggnaden på akterspegeln för drevet. Tyvärr verkar skrovet knäckts av vagnen med åren och båten är i generellt dåligt skick så jag skulle tro att det är mycket svårt att få någonting alls för den. Om motorn är i bra skick så kan den inbringa några tiotusingar och drevet, som förövrigt är ett VP 280-drev, mellan 10.000-15.000 om det också är bra. Jag skulle tro att det är lättare att sälja motor och drev separat och kanske försöka plocka delar från båten att sälja löst än att sälja allt tillsammans. Med tanke på hur mycket jobb det kommer krävas att få ordning på båten så blir den ett problem för presumtiva spekulanter på motor och/eller drev så kundkretsen minskas rejält. Det är alltid sorgligt att se vackra båtar som förfallit. Vi har en liknande båt på båtklubben som kommer kräva mycket kärlek, tid, arbete och pengar för att kunna sträcka ut på fjärdarna igen... Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 26 November , 2011 Det finns (ska finnas) en mässingsplatta på motorn. Skriv av informationen på den och lägg ut. Eller, ännu bättre, plåta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 November , 2011 Man ser en informationsplatta på en av bilderna men den går inte att tyda på grund av bildens upplösning. Där borde det dock stå vad det är för typ av motor. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnPaulsson 0 Postad 27 November , 2011 Tack för era svar! Det är inte lätt det här när man är landkrabba Vi har tyvärr inte hittat någon platta med information om båten, har letat överallt men den har kanske försvunnit i renoveringen. Våran tanke har också varit att sälja motorn och drevet separat, kanske finns någon här som skulle kunna vara spekulant? Båten står i Blekinge. Vi har nu lagt upp två bilder till på själva mässingsplattan, kanske någon nu vet mera om motorn? Bilderna ligger längst ner på sidan http://batmodell.blogspot.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 November , 2011 Ja, där kan man ju tydligt läsa att det är en Volvo Penta AQ D32A. Denna verkar tidigare varit kopplad mot ett 270-drev men båten har ju bevisligen ett 280 så det verkar vara ett litet hopplock, vilket inte är helt ovanligt. Du har ju också ett trimplanssystem liggande i båten, det är värt en tusenlapp eller två. Du skriver renovering, hoppas du inte tar illa upp men jag har lite svårt att se vad som renoverats på båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnPaulsson 0 Postad 27 November , 2011 Tack för informationen! Motorn ska enligt förra ägaren bara varit körd ca 200 timmar så den borde vara i hyfsat skick. Haha, renovering o renovering de kan ju diskuteras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 November , 2011 Den undre motorskylten är den franske motortillverkarens (Peugeot) I rakaxelversionen heter motorn MD32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 November , 2011 Är det bara jag som tycker att det ser ut som att båten någon gång har haft rak axel...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 November , 2011 Är som någon påpekar en MD32 106 hk när VP sålde den engång i tiden, fanns förövrigt i någon modell av Volvos lastbilar. Fabrikatet/tillverkaren är Indanor som också levererar motorer till Peugout med flera. En exremt kännslig motor för varmkörning, topparna ska efterdras varje år. Ingen önskemotor precis tung och svag. Båten känner jag igen, återkommer när jag sorterar mina tankar, stilen på båten talar om slutet 60 tidigt 70 tal. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 November , 2011 Har tittat på bilderna engång till och du har helt rätt man ser ju under båten var axeln kommit ut sedan har det säkert varit ett stödlager längre akterut. Båten är helt klart ett ganska bra renoveringsobjekt bedömt från bilderna, men jag skulle valt en modernare lättare motor på orginalplatsen. Har sett betydligt värre vrak få nytt liv. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnPaulsson 0 Postad 6 December , 2011 Tack alla för all hjälp! Nu blir de till att plocka ut allt av värde och sälja. Ha de gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 December , 2011 Kanske har du mycket känslor för båten, kanske har du ärvt den från en kär person. Men att renovera en båt kostar pengar och tar massor med tid. Har du tur kan du få tillbaka 75 kronor per satsad hundralapp (din tid får du ställa upp med gratis) I dag finns det massor med båtar i hyggligt skick för inga pengar alls. Om du vill ha en båt kolla på blocket. Du hittar säkert något som passar dig. Men den båt du fått ärva kräver massor med jobb och massor med pengar. Sannolikt behöver du byta motor, drev el och göra en hel del träarbetet, det kommer nog att kosta dig en bra bit över 100 000. Självklart kan man kalla den för renoveringsobjekt, men frågan är om den inte i själva verket är ett vrak.. Senast ändrad av Marrexxx | 08 december 2011 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser