Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gogy

glykol ur tredje topp

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på och renoverar  min gamla md3b.

Motorn var isär plockad topparna renoverade nya vävstakslager ringar...

Nu är jag nästan klar infor ett provstart.

Men när jag fyllde på glykolblandnig ca 4-5 liter kom det ut från tredje toppen

ca 1/2 liter blandningen.

Vad kan jag gjort för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kom den ut? Kan du ha vänt grenrörspackningen fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kanske lingerar inte topparna, ingen styrning på dom kan stå lite olika vridna, svårt få limpan tät.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kom ju från luftfiltrets hållet, packningar sitter ju rätt.

Topparna är renoverade så det borde inte va fel på dom.

Men vad kan va för fel tänkte själv på topppackningen men den sitter ju rätt men

ska undersöka lite mera idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det va så ifall dom va på översyn och renovering ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering; har du satt cylindrarna EXAKT i linje?

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-21-13756.aspx
Ser iaf i skissen ut som att de lätt skulle kunna hamna några tiondelar fel så att avgaslimpans gemensamma  tätningsplan sen diffar mellan cylindrarna? Du har förmodligen följt verkstadsmanualen och där står måhända nåt om detta, men men??
Sjövattensystemet
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-26-13763.aspx


Är det för resten martecs färsksystem?
(Här en MD2 installationsanvisning, men den är väl snarlik.)
http://www.martec.se/html/1md2-11.pdf

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 november 2011 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte nog betonas vikten av att limpan får bestämma hur cylindrarna ska hamna. De kan ju vridas flera grader och dras dessa åt innan limpan skruvas fast hamnar de alltid fel. 

Man ska alltså dra limpan lite för att få cylindrarna rätt vridna. Då tätar limpan bra

Kan med fördel göras växelvis. För den osäkre:

1 dra limpans alla bultar lite. (Linjerar cyl.)

2 dra fast topparna/cylindarna lite. (höjdläget blir rätt efter motorblockets shims)

3 lossa limpans muttar ett halvt varv och dra igen. (ev. spänningar släpper)

4 dra slutgiltigt topparna. 

5 dra slutgiltigt limpan.

Råkade själv glömma ovanstående och fick lossa topplocksbultarna efter läck i limp-packningen efter byte av ett cylinderhuvud (topplock). Jäkligt dumt då muttrarna egentligen inte ska användas mer än en gång och en mutter tappade gängen med en smäll när jag drog topparna sista svängen. Hade sån tur att jag hade några extra i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas!
Tack för ditt svar och jag har både värkstadsmanual och martecs inkopplings schema till MD3.
Gjorde som stor i manualen men vad menar du med exakt i linje?
Monterade topparna men drog inte fast dom sen monterade jag limpan och drog åt limpans skruvar som ska rikta topparna mot limpan.
Hur kan man testa täthet på toppen, är det bara lämna på  provtryck eller finns det andra “metoder”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stor tack till dej med Forgus!

Jag har tagit bort toppen och ska försöka en gång till.

Detta kan va buven men är inte hundra eftersom jag har gjort det som stod i bokeen .

Men om allt stor inte i exakt linje skulle det inte komma vatten ifrån ställen var limpan villar mot toppen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade detsamma som forgus sen gjorde begripligt.
Det verkar ju vara en i sammanhanget ganska rejäl läcka, och nya packningar borde väl ändå klara smärre vinkelavvikelser när det gäller icke trycksatt vatten.

Klart mysko, har tyvärr inga fler idéer om orsak.

För att provtrycka skulle man eventuellt kunna försöka ansluta nån sorts luftballong eller möjligen en avklippt cykelslang på ett tätt sätt? Kanske kan man höra var det läcker, ev pensla på litet vatten eller olja för att tydligare både höra och se luftströmmen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar telefonen ringer grrr

 

Att topparna är renoverade innebär inte att dom är provtryckta om du inte beställt det!

Var kom kylarvätskan, ur insugskanalen eller på den sidan där insuget är?

Smala tätningsytor mellan cylinder och vattenkanal redan när motorn var ny, vanligt att det läcker där och ner i cylindern efter år av rost.

Du har inget foto på topp och cylinders tätningsytor?

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade idag med firman som renoverade toppar dom ska prov trycka imon.

Va idag i garaget och undersökte lite själva toppen. Den ser ut fin i godset med tanke på

ålder men jag såg ett litet hål inne i kanalen.  Hålet är inte röst hål utan den ser ut som ett   borrhål .Tittade i andra två toppar där fans den inte.(och det ska inte finnas häller).

Nu  är frågan, motor har inte läckt innan upptagningen. Hur har den kommit. Det är inte röst hål är ja 99% säkert ?

Ska försöka ta en bild på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag lite bilder.

Bild nr 1

pilen visar varifrån kom vatten

Bild nr 2

visar hålen som jag tror vattnet kommer ifrån

post-4267-1394236884,4225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det va det hålet som gjorde att toppen läckte. dom provtrykte och den läcker på insugs

sidan. Dåligt att dom inte gjorde provtryckning innan dom överlemnades.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du vända på samtliga toppar och fixa ett foto så kan vi göra en bedömning av tätningsytan?

Kanske kan spara dig framtida problem.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

Tack för omtanke men övriga toppar sitter på motorn fastskruvade

och den tredje är hos firman som gjorde jobbet så några bilder

kan jag inte ta för tillfälle.

 



Senast ändrad av Gogy | 29 november 2011 | 19:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul det löste sig,men är nog dags att se över övriga toppar med,hur fixar dom den läckande toppen? Ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...