Gogy 2 Postad 26 November , 2011 Hej! Håller på och renoverar min gamla md3b. Motorn var isär plockad topparna renoverade nya vävstakslager ringar... Nu är jag nästan klar infor ett provstart. Men när jag fyllde på glykolblandnig ca 4-5 liter kom det ut från tredje toppen ca 1/2 liter blandningen. Vad kan jag gjort för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 26 November , 2011 Var kom den ut? Kan du ha vänt grenrörspackningen fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 November , 2011 Eller kanske lingerar inte topparna, ingen styrning på dom kan stå lite olika vridna, svårt få limpan tät. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 November , 2011 Det kom ju från luftfiltrets hållet, packningar sitter ju rätt. Topparna är renoverade så det borde inte va fel på dom. Men vad kan va för fel tänkte själv på topppackningen men den sitter ju rätt men ska undersöka lite mera idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 November , 2011 Sönderrostad! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 November , 2011 Ska det va så ifall dom va på översyn och renovering ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 November , 2011 Bara en fundering; har du satt cylindrarna EXAKT i linje?http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-21-13756.aspx Ser iaf i skissen ut som att de lätt skulle kunna hamna några tiondelar fel så att avgaslimpans gemensamma tätningsplan sen diffar mellan cylindrarna? Du har förmodligen följt verkstadsmanualen och där står måhända nåt om detta, men men?? Sjövattensystemethttp://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-26-13763.aspx Är det för resten martecs färsksystem? (Här en MD2 installationsanvisning, men den är väl snarlik.)http://www.martec.se/html/1md2-11.pdf Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 27 november 2011 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 November , 2011 Det kan inte nog betonas vikten av att limpan får bestämma hur cylindrarna ska hamna. De kan ju vridas flera grader och dras dessa åt innan limpan skruvas fast hamnar de alltid fel. Man ska alltså dra limpan lite för att få cylindrarna rätt vridna. Då tätar limpan bra Kan med fördel göras växelvis. För den osäkre: 1 dra limpans alla bultar lite. (Linjerar cyl.) 2 dra fast topparna/cylindarna lite. (höjdläget blir rätt efter motorblockets shims) 3 lossa limpans muttar ett halvt varv och dra igen. (ev. spänningar släpper) 4 dra slutgiltigt topparna. 5 dra slutgiltigt limpan. Råkade själv glömma ovanstående och fick lossa topplocksbultarna efter läck i limp-packningen efter byte av ett cylinderhuvud (topplock). Jäkligt dumt då muttrarna egentligen inte ska användas mer än en gång och en mutter tappade gängen med en smäll när jag drog topparna sista svängen. Hade sån tur att jag hade några extra i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 November , 2011 Hej Tomas! Tack för ditt svar och jag har både värkstadsmanual och martecs inkopplings schema till MD3. Gjorde som stor i manualen men vad menar du med exakt i linje? Monterade topparna men drog inte fast dom sen monterade jag limpan och drog åt limpans skruvar som ska rikta topparna mot limpan. Hur kan man testa täthet på toppen, är det bara lämna på provtryck eller finns det andra “metoder”? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 27 November , 2011 Hej och stor tack till dej med Forgus! Jag har tagit bort toppen och ska försöka en gång till. Detta kan va buven men är inte hundra eftersom jag har gjort det som stod i bokeen . Men om allt stor inte i exakt linje skulle det inte komma vatten ifrån ställen var limpan villar mot toppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 November , 2011 Menade detsamma som forgus sen gjorde begripligt. Det verkar ju vara en i sammanhanget ganska rejäl läcka, och nya packningar borde väl ändå klara smärre vinkelavvikelser när det gäller icke trycksatt vatten. Klart mysko, har tyvärr inga fler idéer om orsak. För att provtrycka skulle man eventuellt kunna försöka ansluta nån sorts luftballong eller möjligen en avklippt cykelslang på ett tätt sätt? Kanske kan man höra var det läcker, ev pensla på litet vatten eller olja för att tydligare både höra och se luftströmmen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 November , 2011 Skrev ett långt svar telefonen ringer grrr Att topparna är renoverade innebär inte att dom är provtryckta om du inte beställt det! Var kom kylarvätskan, ur insugskanalen eller på den sidan där insuget är? Smala tätningsytor mellan cylinder och vattenkanal redan när motorn var ny, vanligt att det läcker där och ner i cylindern efter år av rost. Du har inget foto på topp och cylinders tätningsytor? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 November , 2011 Pratade idag med firman som renoverade toppar dom ska prov trycka imon. Va idag i garaget och undersökte lite själva toppen. Den ser ut fin i godset med tanke på ålder men jag såg ett litet hål inne i kanalen. Hålet är inte röst hål utan den ser ut som ett borrhål .Tittade i andra två toppar där fans den inte.(och det ska inte finnas häller). Nu är frågan, motor har inte läckt innan upptagningen. Hur har den kommit. Det är inte röst hål är ja 99% säkert ? Ska försöka ta en bild på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 November , 2011 Här har jag lite bilder. Bild nr 1 pilen visar varifrån kom vatten Bild nr 2 visar hålen som jag tror vattnet kommer ifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 29 November , 2011 Japp det va det hålet som gjorde att toppen läckte. dom provtrykte och den läcker på insugs sidan. Dåligt att dom inte gjorde provtryckning innan dom överlemnades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 November , 2011 Kan du vända på samtliga toppar och fixa ett foto så kan vi göra en bedömning av tätningsytan? Kanske kan spara dig framtida problem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 29 November , 2011 Hej Kalle! Tack för omtanke men övriga toppar sitter på motorn fastskruvade och den tredje är hos firman som gjorde jobbet så några bilder kan jag inte ta för tillfälle. Senast ändrad av Gogy | 29 november 2011 | 19:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 29 November , 2011 Kul det löste sig,men är nog dags att se över övriga toppar med,hur fixar dom den läckande toppen? Ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser