Jonaslatt 50 Postad 24 November , 2011 Hejsan. Jag har skruv intresse. Mest bilar! Nu i vinter har jag ingen bil att skruva med och funderar på om man kan skräma upp min gamla chrysler 35hp ca 1975 Den funkar klockrent just nu. Men går aldeles förlångsamt Går det få mer kräm i en sån här maskin? Plugg? Plana toppen? något mer? Är det värt?! Jag har kontakten inom svarv/svets/blästring/fräsa m.m. (gratis kontakter) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 November , 2011 Alla motorer går trimma, men jag vet inget om denna så jag kan inte säga något om hur det ska göras. Hur som helst, när folk som vill börja trimma får reda på hur mycket jobb det kräver, vad det kostar (packningar, byte av slitna delar, munstyckssatser för att justera förgasare, ev. propellerbyte o.s.v.) brukar intresset svalna betydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 27 November , 2011 Finns det ingen som har trimmat någon äldre motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 November , 2011 Nja, man bör nog egentligen vara tacksam att såpass gamla utbordarmotorer ö.h.t. funkar. Kan väl t.ex. när som helst ohjälpligt rosta sönder i kylkanalerna? Gillar s.a.s. allmänt tok-projekt, om uttrycket kan ursäktas, där lärpengar får ha ett helt eget konto. Sådana ger nog ofta långsiktigt ändå bra avkastning i form av nya kunskaper. Ogillar alltså därmed att behöva avråda, men här gör jag det ändå. Det är en pensionär du har hand om, pressa inte livet ur den i förtid genom dyra trimningsförsök. Men att bara leka med tanken är ju alltid helt gratis, själv funderade jag litet smått på att försöka pressa ut en sjunde hästkraft ur min gamla fyrtakts färskvattenkylda gjutjärn-spis. Inte överdrivet relevant för din motortyp, men i tråden nedan blev t.ex. den lättköpta lösningen att plana toppen efterhand allt mindre attraktiv i mitt sidventils-fall. Liksom i praktiken litegrann gaplösa kolvringar, vars plusvärden nog ändå framträder som bäst vid låga varvtal?? Länkar alltså trots de enorma skillnaderna i förutsättningar och motortyp till den långa fyrsidiga tråden, för den har nog trots allt vissa grundläggande gemensamma infallsvinklar förutom motorns faktiska ålder? ... http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=MotorTeknik;action=display;num=1287662987 Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 30 november 2011 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 December , 2011 Ska du trimma en gammal motor får du börja med att renovera den till i stort sett nyskick. Annars blir motorn mycket kortlivad. T.ex. Plana toppen, för att få högre kompession. Med slitna vesvstakslager och slitna kolvar, kolvringar och cylindrar. Dels kommer ökade kompressionen försöka gå förbi kolvringar och ned i vevhuset. Om kompressionen ändå någorlunda blir kvar kommer ökade kraften från ökade kompressionen troligen göra att motorn skär i vevaxellager och du troligen får en vevstake ut genom sidan på motorn. Övrigt trimmande på en tvåtaktare är mycket avancerat. Tvåtaktare kräver balansering mellan förgasare, cylinder (kanaler mm) och avgassystem. Alla som trimmat lite moppar har redan gjort den upptäckten att det inte hjälper att bara ge sig på enstaka delar. Allt måste fungera tillsamamns (avpassat för varandra) Mycket svårare än att trimma en fyrtaktare. Men allt trimm på en gammal motor forkortar tiden kraftigt till återvinningen. Om motorn går bra, sälj den och köp en kraftigare. Kommer garanterat bli billigare och ge dig den effekt du önskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 10 Januari , 2012 Har svarat på denna fråga tidigare. Trimma denna motor eller 2 taktare överhuvudtaget är ganska komplicerat. För det första, Chrysler 35Hp har ingen plugg motorn är identiskt med 45 och 55Hp till det yttre och har samma växelhus. Det som skiljer är att alla dessa tre har olika cylindervolym. För det andra, mest Hp får du om du portar (öppnar upp portarna) motorn på insug och avgassidan för att få den att andas bättre. Men du får inte porta för mycket för då får du motsatt effekt eftersom 2 taktarn gasväxlar (insug av ny bränsleblandning/utblås av förbrända gaser) med hjälp av insug/avgasportarna och dessa överlappar varandra lite gran. Billigast och enklast är att byta till större motor eller om du vill montera ett 45 eller 55Hp block på din 35Hp rigg. Det passar rakt av, bara att bulta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser