Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Kulingvind

Glembring

Rekommendera Poster

Ni som har glembring, är ni nöjda med den?
Hur varm blir den isolerade varianten, är det mycket strålningsvärme om man vill köra vattenburet?
Undrar också hur temperaturregleringen sker! (Effekt på brännare samt hur termostat fungerar)

Är det en bra eller dålig investering?
Går den att använda under segling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte kört igång vår kamin ännu men har upplysningar att strålningsvärmen i en isolerad med vattenburet system blir 10% av totala kW. Vi som har en 4kW får alltså 400W i strålningsvärme. Med isolering ska den bli 35-40 grader på utsidan men mer på ovansidan där man har en gjutjärnsplatta under ett galler. På denna platta kan man alltså laga mat om man tar bort gallret första. Hur termostaten fungerar får jag fråga gubben om. Återkommer med info om det senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Reflex sen 60 talet.

Dock varianten utan isolering. När oljan var billig <20 öre litern brann kaminen från höst till vår. Det var inga problem med den förutom sotning ibland, och byte av O-ringen för oljerörets pinne. I min brors fiskebåt installerades en Glembringare som brinner nästan året runt.

Under segling fick jag baksug genom skorstenen. Pga. felaktig placering av skorstenen.

Glembringaren är ju en förädlad Reflexkamin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läst nånstans att regulatorn skall sitta i båtens längdrikting - alltså för eller akter om kaminen -för att fungera under segling.

Sen är det ju inte helt enkelt med placeringen av skorstenen.

Som jag sa i din förra tråd, funderar jag på att instalera en av de mindre Glembringskaminerna i min båt. De har en mindre diameter på skorstenen, vilket jag ser som en fördel. Tror även att det är en fördel att kaminen kan gå på så full effekt som möjlig.

http://www.glembring.se/

Kokplattan borde väl gå att välja bort på en Glembring - eller? Om jag installerar en dylik blir placeringen lite orginell. wink

Cia

Var kommer skorstenen upp på er båt? Har du nån bild?



Senast ändrad av toaen | 24 november 2011 | 20:08

post-945-1394236882,5902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte kaminen fanns ingen termostat men de höll på att arbetade på det. Jag vet inte om de löst det ännu, men vi hoppas kunna installera de när den kommert. Som den fungerar nu när den går på disel får man reglera manuellt vilket inte är optimalt.

Däremot har vi en termostat för när den går på elpatronen.

Skorstenen kommer upp en bit in på rufftaket  på styrbords sida ganska långt akterut. Om du tittar genom vindrutan håller Magnus på att dona runt skorstenshatten på denna bild

post-2001-1394236882,7222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tack för intressant info. 

Glembring går alltså på DIesel. 

Är det ngn som vet om det är stor skillnad på att använda fotogen eller diesel som bränsle ? 

Fotogen känns mer lätthanterligt och pålitligt medans diesel är smidigt då man redan har det i båtens bränsletank. 

Hur tänker Ni ? 

Luktar det diesel ? 

JAg har en kompis som har en ebersprächer diesel som är ny och aldrig funkartrots flera reperationer. 

Min gamla wallas 1800 B går på fotogen och funkar bra men låter för mkt tycker jag. 

JAg tyckte POD kändes bra just pga av att den går på fotogen. Men jag kanske borde tänka om. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en podvärmare i en tidigare båt. Fungerade helt ok tom med självcirkulation. Körde den på lysfotogen. Det var väl nackdelen.

Den Webasto luftvärmare jag har i båten går på diesel och nåt annat bränsle kan jag inte tänka mig, mer än rödsprit till Origoköket. Ja - så har jag ju förstås besin till aktersnurran till gummibåten (aktersnurran har jag aldrig använt - jag tar det med ro) 

Visst luktar diesel, om du måste greja med värmaren. Dieseltanken fyller jag ju på på utsidan av båten.

Fotogenen till Pod-värmaren klabbade man ju i viss mån inne i båten. Fotogenen luktra faktiskt också precis som bensin och rödsprit (vad man nu använder för variant)

 

Wallasen dra väl en hel del ström om man jämnför med Glembringskaminen. Funderar på att ha en dagtank till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ser det som en stor fördel att den går på disel. Ska ha en 30L tank speciellt till kaminen men med slang från motordiseltanken så man kan pumpa upp disel från den och tvärtom om man har dåligt med soppa för motordrift. Tanken sitter ovanför kaminen så man har självfall in till den.

En Glembring med ruta kan också bidra stort till mysfaktorn ombord

post-2001-1394236882,9983_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det inte ganska värdelöst om det inte finns någon termostat som reglerar värmen?
Kan ni använda Er kamin under segling?
Går en glembring att köra på timer, dvs att den startas på givet tidsintervall?
 

Jag har även tittat lite på webasto Thermo vattenvärmare, dessa ska gå att köra under segling. Det jag bävar för är förbrukningen på en sån webasto vattenbrännare, den drar mellan 0,3 och över en halv liter i timmen. Blir ganska dyrt i längden och man vill kunna ha kaminen på ofta om man nu ska köpa en.



Senast ändrad av Kulingvind | 25 november 2011 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En glembringkamin går bara att köra på timer om man använder elpatronen. Man kan alltså starta den hemifrån om man vill. Patronen är på 2kW.  Ska man tända kaminen måste man göra det manuellt som vilken kamin som helst. Det är en nackdel om man inte ligger på el för då är det kallt om du har släckt den när du åkte ifrån båten.

En för del är dock att den inte drar någon el (möjligtvis lite cirkulationspumpsel om man inte får till självcirlulation). Detta gör att man kan ha den på konstant sparlåga utan allt för dyra kostnader vilket vi hört flera göra. Då har man alltid lite värme ombord och kan snabbt få upp den när man kommer ombor och uppreglerar den.

Vi hoppas att det kommer (kanske kommit redan) ett termostatsystem för precis som du skriver så är det mycket bekvämare med ett sådant.

Anledningen till att vi köpt en Glembring är att vi brukar vara ute både vårar och höstar oberoende av temperaturen och behöver ett system som inte suger el från oss. Har bekanta som långseglar i kyliga trakter och de ångrar att de tog en Ebersprächer då den drar så mycket.

Om man sommarseglar mest så är säkert en vanlig värmare minst lika bra då solceller ger mycket och man har motorn igång ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket drar glembringen på sparlåga? Den minsta ska dra 0,1 liter i timmen, det är ju helt OK bara för att trycka undan lite fukt och få lite grundvärme i båten.

Är det möjligt att komma ner i dessa siffror i verkligheten?

Jag har även tittat på Webastos vattenvärmare, dock drar dom mycket el och dessutom har dom som lägsta förbrukning ca 0,3liter i timmen, alltså 300% högre än glembringen på lägsta effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visserligen ingen egen erfarenhet men enligt folk jag talat med verkar den vara ett bra köp och är prisvärd. Enda man får räkna med saker som att det slår ut ganska rejäla tändlågor och sådant ibland men har aldrigt hört om några brandtillbud pga sådant vad jag vet dock. Den verkar mest skrämmas vad det verkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår ska dra min 0,2L (4 kW) men vi har som sagt ovan inte slagit igång den ännu så vi vet inte om det stämmer i verkligheten. Skulle vara intressant om någon som har sin igång skulle kunna skriva om detta.

Vår cirkulationspump drar endast 0,2A vilket är försumbart. Vi köpte den av Glembring men den går säkert att använda på andra system också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra information här. Angående Glembring: Är det inte vettigt att sätta en liten slang och en liten fläkt på tilluften så att man alltid garanteras att luftflödet går åt rätt håll ? 

Har hört att andra som kör sina värmare i hårtväder till sjöss som har fått säkrare drift på detta sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft den minsta i en monark 540 och körde på sparlåga (vilket räckte gott o väl i den lilla båten) Den drog ca 3 liter disel per dygn. Jag har en termostat till men som jag har monterat bort. Det är en lång kopparmojäng som är tänkt ska trycka på en liten vipparm som stänger tillförseln av diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressant. Kan su berätta lite mer om den lilla kaminen, vad var bea och vad var dåligt? Hade du vattensystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert stor mysfaktor på ved kamin. Skall man värma upp läänge behövs vedlår och en som sköter elden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man separat tank för värmarn kan man fylla med röksvag diesel. Shell t.ex har en de kallar Citydiesel som jag testat i Wallasvärmare med skapligt resultat. Den är nog inte långt från fotogenet i kvalitet. Stor skillnad i pris och kan förstås bara köpas på pump vilket är ett måste om värmaren ska användas. Kör man med flaskor växer lätt flaskberget. Kan bli tusen flaskor på en vinter. Var gör man med dem? 

Kastar i havet som amrikanarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Glembring eller Reflex är en dieselkamin som även kan köras på fotogen med viss omställning. De har inga elpatroner. Däremot kan man koppla in en elpatron i vattenslingan om man har en kamin av den typen. Vanligen är det en elpatron från Alde. Har man vattenslinga kan man styra kaminen med termostat. Den isolerade varianten kan man montera i ett stuvfack om man kan få till en vettig skorstensdragning, den blir inte särskilt varm på utsidan.Ett vanligt problem vid segling är baksslag som gör att kaminen slocknar och ryker dieselgaser. Stört luftdrag från seglen är svårt att undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen inte. Finns inget drygare än att _behöva_ bära ved in i båten konstant bara för att få värme. Nej diesel ska det vara.

Gärna fler åsikter om Glembringkaminen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här tråden har vi inte diskuterat vedkaminer utan diseldrivna kaminer. Vår tank kommer att räcka mellan 3-6 dygn beroende på hur mycket man måste elda på så någon eldvakt behövs inte.

Vi kör både motor och ska köra kaminen på EcoPar som är en disel gjord på gas och helt luktfri. Lite dyrare men det är det värt då det inte blir någon beväxtning i den heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla car utan vattenslinga, enbart strålningsvärme.

Jag har monterat bort termostaten, så kanske jag tog bort  nån del för mycket  för nackdelen var om den slocknade så fortsatte regulatorn att pytsa in diesel i kaminen= blaskigt när man sen skulle tända. Annars klockrent. Jag satte rökröret med lite isolering i ventilen som satt i förpiksluckan så jag behövde inte borra nåt för denna lite tillfälliga installation. Hade inte den minsta koll på mått på rören men det funkade utmärkt ändå. Luktade inget nämvärt i ruffen heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle Kula skriver att han har haft den minsta Glembringskaminen med enbart strålningsvärme i en liten båt. Den hade nån typ av termostat som bl.a. bestod av en lång kopparstång.

Efter att ha monterat bort termostaten tror han att han tog bort någon komponent för mycket. Om kaminen slocknade av någon anledning, stängdes inte oljeflödet av, som han tycker det borde,  utan det fortsatte att rinna olja. Det blev väldigt kladdigt i kaminen när man skulle tända på nytt. Annars fungerade det mycket bra.

För att släppa ut avgaserna satte han rökröret mot ventilen i fördäcksluckan med lite isolering runt, för att slippa bprra hål i däcket. Detta för attdet var en tillfällig installation. Enligt hans bedömning kändes det ingen nämvärd lukt av avgaser i ruffen.

Den sista orden gör mig en aning tveksam. Den delen av avgaserna som dödar luktar väl inte - koldioxid. Har man då dessutom dåligt med tilluft så förbrukas ju syret.

Annars är det ju ett smart sätt att göra en tillfällig installation. Själv hade jag nog föredragit att ta bort ventilen och monterat nån form av tillfällig stos för att verkligen få ut avgaserna. 

Som uppväxt i ett sammhälle på västkusten kommer man ju ihåg några tragiska dödsfall just pga kaminer i båtar. Några fiskare och för ett par år sen ett par bröder i en fritidsbåt  ett garnnsamhälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asgarv! Kalle och toaen, ni får mina tankar att gå till ett annat radarpar; Hasse&Tage!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...